بررسی رابطه بین شادکامی و قدرت ریسک مدیران مدارس ابتدایی با خلاقیت آنان در شهرستان شاهین دژ
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
عارفه شکری
1
()
صادق ملکی آوارسین
2
(عضو هیات علمی)
کلید واژه: خلاقیت, مدارس ابتدایی, واژگان کلیدی: شادکامی, قدرت ریسک,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین شادکامی و قدرت ریسک مدیران مدارس ابتدایی با خلاقیت آنان در شهرستان شاهین دژ در سالتحصیلی 95-1394انجام گرفت. جامعه آماری شامل 85 نفر مدیر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 70 نفر به روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه خلاقیت شغلی، احساس شادکامی آرگایل و هیلز و قدرت ریسک اندرستندینک یورسلف استفاده گردید و پایایی آن ها بترتیب837/0، 797/0 و 714/0 بدست آمد. برای تحلیل دادههای گردآوری شده از آزمون رگرسیون خطی چندگانه و همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که: بین شادکامی و مولفه های آن (خود پندارنده، رضایت از زندگی، روانی آماده، سرذوق بودن، احساس زیبایی شناختی، خودکارآمدی و امیدواری) با قدرت ریسک مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان شاهین دژ رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. بین شادکامی و مولفه های آن (خود پندارنده، رضایت از زندگی، روانی آماده، سرذوق بودن، احساس زیبایی شناختی، خودکارآمدی و امیدواری) و قدرت ریسک با خلاقیت مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان شاهین دژ رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
Abstract The aim of the present research was to investigate the relationship between happiness and managers power of risk taking with creativity elementary managers’ schools of Shahindezh city in 2014- 2015. The number of samples was 85 people and the total number using Kergesy and Morgan was 70 selected randomly. Data was collected using three question aires of occupational creativity, Agril and Hilz happiness feeling and yourself understanding risk-taking and its reliability of happiness/ managers, risk-taking and creativity was estimated respectively 797%, 714% and 838%. To analyze the collected data, Pearson's test was used and the research results showed that there's significant relationship between happiness and its indicators (self – concept life satisfaction – emotional readiness aesthetic feeling- efficacy and hope fullness) and shahindezh primary school managers risk taking. There is significant relationship between happiness and its indicators (self concept life- satisfaction – emotional readiness – aesthetic feeling – efficaicy – hope fullness) and powers of risk taking with shahindezh primary schools manager's creativity.
منابع
فارسی
References