شاخص های مالی تأثیرگذار و قابل آموزش برای مدیران در ارزیابی عملکرد بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیاباسط میرزائی 1 , سید جمال الدین طیبی 2 , امیراشکان نصیری پور 3 , لیلا ریاحی 4
1 -
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
4 - عضو هیات علمی
کلید واژه: آموزش ارزیابی بیمارستان, عملکرد مدیران بیمارستان ها, ارزیابی مالی,
چکیده مقاله :
نظام سلامت امروزه یکی از بزرگترین بخش های اقتصاد جهان را تشکیل می دهد .لذا آموزش مدیران و سیاستگذاران بخش بهداشت و درمان بایستی با بهره گیری از شاخص های ارزیابی مالی و کسب آگاهی از طریق آموزش شاخصها و شناخت کافی از عملکرد بیمارستان ها را پیدا کنند. هدف از انجام این پژوهش تعیین شاخص های مالی تاثیر گذار و قابل آموزش در ارزیابی عملکرد بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران برای مدیران به منظور فراهم نمودن زمینهای برای استقرار نظام آموزشی سیستماتیک برای ارزیابی عملکرد مالی بیمارستانها است. پژوهش حاضر بصورت ترکیبی از دو روش تحلیل مرور نظام مند و تحلیل سلسله مراتبی بود که پس از استخراج شاخص های ارزیابی عملکرد بیمارستان ها، با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) الگوی پیشنهادی تایید گردید و گروه صاحبنظران را 162 نفراز صاحبنظران دانشگاهی تشکیل دادند. شاخص ها در 9 گروه شامل شاخص های قابل آموزش برای مدیران،، نقدینگی، ساختار سرمایه، نسبت آنی (تست اسید)، درآمد، هزینه، بهره برداری، نسبت های کارایی مدیریت و سایر نسبتهای مالی تعیین شده که میتواند مورد استفاده در دوره های آموزشی برای مدیران قرار گیرد و زیر معیار هر یک از آنها نیز الویت بندی و وزن دهی شدند. از شاخص های فوق ، بالاترین اولویت مربوط به شاخص سودآوری که از نظر مدیران رتبه آول برای آموزش را دارد ، با امتیاز 246/0 و کمترین اولویت مربوط به عامل شاخص های اقتضایی بود که امتیاز 010/0 را کسب نمود. شاخص های سودآوری، نقدینگی و ساختار سرمایه دارای بالاترین وزن در نیاز های آموزش مدیران بودند. شاخص های ارزیابی عملکرد مالی می تواند وضعیت مالی بیمارستان ها را تعیین نموده و نقاط قوت و ضعف بیمارستان ها را برای تصمیم گیری های راهبردی شناسایی و در نهایت مبنای مقایسه بین بیمارستان های مختلف باشد.
Today, the health system is one of the largest sections of the economy throughout the world. Therefore, the managers and policymakers of the health and treatment sections should be trained by exploiting the financial assessment indices and also by acquiring the knowledge via training the indices and sufficient recognition of hospital function. The purpose of the present study is determination of the effective and trainable financial indices in assessment of function of the Iran University of Medical Science hospitals for providing a systematic educational training to evaluating the financial function of hospitals. Methods: the present study is a combinational method including systematic review analysis and analytical hierarchy method which was confirmed by using of the suggested paradigm for analytical hierarchy process (AHP) after extracting the indices of the function assessment of hospital. The experts consisted of 162 subjects. Findings: the indices were determined for nine groups including trainable indices for managers, cash, investment, quick ratio (acid test ratio), income, expense, exploitation, the proportion of management efficacy and other financial ratios that can be used for educational periods for managers. In addition, subscale of each of them was prioritized and measured. From the above indices, the profitability index had the highest priority which acquired the first rank with 0.246 scores for training and the least priority was related to the factor of contingency measures with 0.010 scores. Conclusion: The indices of cash, profitability, and investment had the highest scale in the educational needs of managers. The indices of the financial function defines the financial status of the hospitals and also it determines the strengths and weaknesses of the hospitals for strategic decision making, and it is fundamental for comparison between different hospitals.
فارسی
انگلیسی
_||_
Evaluating the Feasibility of Financial Variables of Health: A Hospital Administrator s Viewpoint
Abstract
Today, the health system is one of the largest sections of the economy throughout the world. Therefore, the managers and policymakers of the health and treatment sections should be trained by exploiting the financial assessment indices and also by acquiring the knowledge via training the indices and sufficient recognition of hospital function. The purpose of the present study is determination of the effective and trainable financial indices in assessment of function of the Iran University of Medical Science hospitals for providing a systematic educational training to evaluating the financial function of hospitals.
Methods: the present study is a combinational method including systematic review analysis and analytical hierarchy method which was confirmed by using of the suggested paradigm for analytical hierarchy process (AHP) after extracting the indices of the function assessment of hospital. The experts consisted of 162 subjects.
Findings: the indices were determined for nine groups including trainable indices for managers, cash, investment, quick ratio (acid test ratio), income, expense, exploitation, the proportion of management efficacy and other financial ratios that can be used for educational periods for managers. In addition, subscale of each of them was prioritized and measured. From the above indices, the profitability index had the highest priority which acquired the first rank with 0.246 scores for training and the least priority was related to the factor of contingency measures with 0.010 scores.
Conclusion: The indices of cash, profitability, and investment had the highest scale in the educational needs of managers. The indices of the financial function defines the financial status of the hospitals and also it determines the strengths and weaknesses of the hospitals for strategic decision making, and it is fundamental for comparison between different hospitals.
Keywords: Training the hospital assessment, function of hospital managers, financial evaluation.
فارسی
انگلیسی