بررسی رابطه سبک های مدیریت تعارض (مصالحه، اجتناب، رقابتی) با تاب آوری در مدیران آموزشی دبیرستان های دوره اول شهر کرمانشاه با توجه به جنسیت در سال تحصیلی 94-95
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیپریسا محمدی 1 , محمد جعفر مهدیان 2
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
کلید واژه: تاب آوری, واژگان کلیدی: مدیریت تعارض, مصالحه, اجتناب, رقابتی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبک های مدیریت تعارض (مصالحه، اجتناب، رقابتی) با تاب آوری در مدیران آموزشی می باشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و نوع آن همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 179 نفر از مدیران آموزشی دبیرستان های دوره اول شهر کرمانشاه (در سه ناحیه آموزشی) است که در سال تحصیلی ۹۵- ۹۴ مشغول به کار می باشند که نمونه ای به حجم 118 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای سهمیه ای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده ها، از پرسشنامه ویژگی های دموگرافیک، پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون (۲۰۰۳) و پرسشنامه سبک مدیریت تعارض استیفن پی.رابینز (1991) استفاده شده است. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS22 و آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چند متغیره و آزمونهای T مستقل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سبک های اجتناب و رقابتی مدیریت تعارض با تاب آوری مدیران آموزشی رابطه معکوس و بین سبک مصالحه مدیریت تعارض با تاب آوری مدیران آموزشی رابطه مثبت وجود دارد.
Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between conflict management styles (compromise,avoidance,competitive) with resilience in educational administrators. The method of the study was implicational and its type was correlational. The study sample consisted of 179 first year high school educational managers of Kermanshah (in three districts), who have worked from 2015-2016. The samples of the study were 118 participants who selected through stratified random sampling.In order to collect data, demographic questionnaire, and Connor-Davidson Resilience Scale (2003) and Stephen P.Rabinse Conflict Management Style Questionnaire (1991) were used. Data were analysed by SPSS22 software and descriptive and inferential statistics (Pearson correlation and multivariate regression coefficient and independent T-test). The results showed that there was a negative relation between avoidance style of conflict management and resilience of educational managers. On the other hand, there was a positive relationship between compromise and conflict management styles and resilience of educational managers.
منابع
فارسی
References