بررسی و ارزیابی رابطه بین یادگیری سازمانی با نوآوری سازمانی کارشناسان دانشگاه اصفهان
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
محمد تقی محمودی
1
(عضو هیات علمی)
فروزان افضل کوهی
2
(دانشجو)
اعظم فروزنده
3
(دانشجو)
کلید واژه: دانشگاه, کارشناسان, واژگان کلیدی: یادگیری سازمانی, نوآوری سازمانی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری سازمانی با نوآوری سازمانی کارشناسان دانشگاه اصفهان به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق 273 نفر از کارشناسان دانشگاه که تعداد 130 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول سرایی و همکاران(1372) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری سازمانی نیف (2001) و پرسشنامهمحقق ساخته نوآوری سازمانی می باشد که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرنباخ به ترتیب90/. و 89/. به دست آمد . جهت تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گاماستفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین یادگیری سازمانی با نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تمامی مؤلفه های یادگیری سازمانی با نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین یادگیری سازمانی با ابعاد نوآوری سازمانی( نوآوری تولیدی، نوآوری فرایندی و نوآوری اداری) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که از بین مولفه های یادگیری سازمانی ، چهار بعد تسهیم دانش ، فرهنگ یادگیری سازمانی، رهبری و کار و یادگیری تیمی به عنوان متغیرهای پیش بین، معیار ورود به معادله نهایی رگرسیون برای توضیح تغییرات نوآوری سازمانی(متغیر ملاک)، را دارا هستند و مؤلفه های تفکر سیستمی، چشم انداز مشترک و شایستگی ها و مهارت های کارکنان به دلیل نداشتن سهم معنادار در پیش بینی نوآوری سازمانی از معادله حذف گردید.
Abstract This study aimed to "examine the relationship between organizational learning and organizational innovation experts Isfahan University" is the method was studied. University experts who study population consisted of 273 people, 130 of them simple random sampling method and on the basis of writing and colleagues (1372) were selected. The instruments used in this research were organizational learning Nife (2001) and organizational innovation questionnaire that reliability through Cornbrash's alpha .090 And .089 Obtained . For data analysis Pearson correlation, stepwise regression was used. Pearson correlation test showed a significant relationship between organizational learning and organizational innovation there. Test results show that all components of organizational learning has a positive and significant relationship with organizational innovation. The results showed that the correlation coefficient between dimensions of organizational learning and organizational innovation (product innovation, process innovation and business innovation) There is a significant positive relationship. Regression analysis showed that among the components of organizational learning, knowledge sharing four dimensions, organizational learning culture, leadership and team work and learning as predictive variables, regression equation to explain changes to the criteria for organizational innovation ( criterion variable), possess and components of systems thinking, common vision and competence and skills of employees due to lack significant role in predicting organizational innovation was removed from the equation.
منابع
فارسی
References