ارائه الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیمنصور بخش امین 1 , اختر جمالی 2 , فریده رشادت جو 3
1 - 1-دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران(نویسنده مسئول).
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: کلید واژه ها: توانمندسازی, محیط کسب و کار, نخبگان, اقتصاد دانش بنیان,
چکیده مقاله :
در سال های اخیر تعداد دانشجویان کشور افزایش چشمگیری داشته است و نخبگان زیادی مورد شناسایی قرار گرفته اند بطوریکه صده ها مقاله علمی چاپ و منتشر شده است، اما تولیدات علمی تبدیل به فراورده نشده و مسائل کشورحل نگردیده است. هدف اصلی این مقاله، ارائه الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است. روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر چگونگی مسایل مورد مطالعه و گرد آوری اطلاعات، توصیفی– مشاهده ای و پیمایشی است. روش نمونه گیری در این پژوهش روش هدفمند است. جامعه آماری پژوهش 3000 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان در کل کشور ایران در سال 2016-2015 بودند، که از میان آنها تعداد 572 جهت نمونه پژوهش انتخاب شدند که تعداد 362 نفر به پرسشنامه محقق ساخته که شامل 80 سوال بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت بود، پاسخ دادند تعداد 350 پرسشنامه به طور کامل بوسیله نمونه ها تکمیل گردید و جهت اجرای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه بوسیله 10 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس استفاده شد (KMO . پایایی پرسشنامه 0.87 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و روش AHP به وسیله نرم افزار spss و لیزرل استفاده شد یافته ها: نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل عاملی نشان داد، الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان مشتمل بر ابعاد فردی(0.260)، درون سازمانی(0.463) و برون سازمانی(0.276) می باشد نتیجه گیری: از بین ابعاد، عامل درون سازمانی بیشترین تأثیر را بر توانمند سازی نخبگان دارد، لذا برای توانمند سازی نخبگان باید در چارچوب مولفه های تدوین شده، مدل توانمندسازی طراحی و سازوکارهای اجرایی تدوین گردید. کلید واژه ها: توانمندسازی، محیط کسب و کار، نخبگان، اقتصاد دانش بنیان
The number of students in the country has increased dramatically in recent years , and many have been identified so thatscholarly articles have been published and published, but scientific products have not become a product and issues havenot been changed. The main purpose of this paper is to present an elite empowerment pattern in engagement with the business environmentbased on knowledge economy. methods: this research is applied in terms of practical and development purpose and in terms of how it is studied andcollected data, descriptive - observation and survey. the sampling method in this study is a purposeful method. the statistical population of the research was 3000 managers of founding knowledge companies in the entire country of iran in2016 - 2015, some of which were made to a questionnaire consisting of 80 questions based on a Likert scale ranging from80 questionnaires were completed by samples and were used to conduct research. The validity of the questionnaire wasapproved by 10 professors from the Islamic Azad University and was used to determine the validity of the structure fromexploratory factor analysis with the method of principal component analysis and واریماکس rotation ( KMO. reliability ofquestionnaire was determined. for data analysis, exploratory factor analysis and ahp method was used by spss and lisrelsoftware.
_||_