بررسی تاثیر فضای مجازی(تلفن همراه و اینترنت) در جامعه پذیری دانش آموزان دبیرستانی پسرانه منطقه 17 تهران
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعی
1 - mohseni.net14@gmail.com1-دانشیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز(عهده دار مکاتبات)
2 - کارشناس ارشد جامعه شناسی
کلید واژه: دانش آموزان, آموزش, جامعه پذیری, کلید واژه های تحقیق:فضای مجازی(اینترنت, تلفن همراه), اجتماعی شدن, چند گانگی فرهنگی,
چکیده مقاله :
چکیده دانش آموزان دبیرستانی در سن انتخاب وشکل گیری شخصیت می باشند .اگر یادگیری و جامعه پذیری آنهابا ارزشها و هنجار های جامعه مطابقت نداشته باشد می تواند اثرات منفی فردی و اجتماعی داشته باشد. یکی از عوامل تاثیر گذار برجامعه پذیری دانش آموزان فضای مجازی است که در کشور ایران گسترش زیادی داشته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فضای مجازی (اینترنت و تلفن همراه)برجامعه پذیری منفی دانش آموزان دبیرستانی پسر منطقه 17 تهران در سال تحصیلی94-95 می باشد.باتوجه به نظریات گیدنز،کاستلز وبوردیوچهار چوب نظری این پژوهش با فرضیات جذاب بودن ،تنوع،به روز بودن و در دسترس بودن فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت. فرضیات پژوهش با روش پیماشی مورد آزمون قرار گرفته اند.جامعه آماری پژوهش دانش آموزان پسر دبیرستانی منطقه 17 تهران می باشد،که تعداد کل آنها3377 نفر می باشدکه از این تعداد 340 نفر حجم نمونه پژوهش است. برای انتخاب آنها از نمونه گیری سیستماتیک استفاده شده است و سپس با ابزار پرسشنامه اطلاعات جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهدکه استفاده از فضای مجازی در بین دانش آموزان دبیرستانی زیاد است.وقدرت فضای مجازی در دست کسانی است که فرهنگ آنها با فرهنگ کشور ما در تقابل است و با توجه به عوامل جذابیت،تنوع،به روز بودن ودردسترس بودن فضای مجازی تاثیر گذاری آن در بین دانش آموزان زیاد است واین تاثیر گذاری می تواند موجب جامعه پذیری منفی و تهاجم فرهنگی شود که در این صورت دانش آموزان دچار چند گانگی فرهنگی می شوند که تاثیر آن بر جامعه تزلزل در ارزشها وهنجارهای جامعه است و فرد دچار تزلزل شخصیت وبحران روحی می شود.
Abstract High school students are to choose and form the personality. If their learning and socialization does not match the values and norms of society, it can have negative effects on the individual and the society. One of the effective factors on students’ socialization, is cyber space which had have developed massively in Iran which could have negative effects on students’ socialization. This study aims to investigate the effect of cyber space (internet and cellphones) on socialization of male high school students on 17th district of Tehran in academic year of 94-95. According to the theories of Giddens, Castells and Bordio, theoretical framework of this study with the assumptions of being attractive, diversity, timeliness and availability of cyberspace was studied. The research hypotheses were tested with survey method. Study population consisted of male high school students of Tehran’s 17th district, which counted as 3377 from which 340 students were selected for sample study. Findings show that cyber space usage is quite high among high school students and the power of this space is handled by people whose culture is in contradiction with ours and considering the factors of being attractive, diversity, timeliness and availability of cyberspace, it’s significantly effective among students and this effect can cause negative socialization and cultural attach which would make students to experience cultural Heterogeneity and its impact on society is fragility of values and norms and on the individual is emotionally unstable personality crisis.
_||_