مطالعه جامعهشناختی عوامل مؤثر بر پیشداوری در بین دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تبریز)
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیطاها عشایری 1 , نرگس پیرحیاتی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: پیشداوری, قومیت, فاصله اجتماعی, تعصب, آگاهی ملی,
چکیده مقاله :
چکیده پیشداوری در بین گروههای قومی به داشتن عقاید، باورها و نگرشی ناآزموده علیه غیرخودی است که باحالتی خصمانه، تحقیرآمیز و نگرشی منفی همراه است. بر این اساس، پژوهش حاضر قصد دارد عوامل مؤثر بر شکلگیری پیشداوری در بین دانشجویان را بررسی نماید. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی کمی بوده و ابزار آن پرسشنامه است. با استفاده از فرمول کوکران از حجم جامعه آماری 4000، بهعنوان نمونه 345 انتخابشدهاند. پایایی و روایی تحقیق از طریق متخصصان و آلفای کرونباخ تائید شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین تعصبات قومی، شناخت و آگاهی قومی، آگاهی ملی، تعلقات قومی، خصومت اجتماعی، تماس اجتماعی و نگرش تحقیرآمیز با پیشداوری دانشجویان رابطه معناداری داشته و متغیرهای سطح تحصیلات و فاصله اجتماعی با پیشداوری دانشجویان رابطه معنیداری نداشته است. نتایج آزمون T مستقل نشان میدهد پیشداوری دانشجویان با جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین آن در بین دانشجویان پسر بیشتر از دختر است. همچنین نتایج کلی رگرسیون چندگانه حاکی از این است که ضریب همبستگی چندگانه برابر با 483/0 و ضریب تعیین تعدیلشده برابر با 569/0 است.
Abstract: Prejudice between students to hold opinions, beliefs and attitudes clumsy against outsiders that hostile, humiliating and negative attitudes associated. Accordingly, this study aims to study of factors affecting the formation of the students. The research method was quantitative survey and questionnaire tool. Using a sample of the population of 4000, for example, 345 were selected. Reliability and validity of research by experts and Cronbach's alpha. The results show that the ethnic prejudices, knowledge of ethnic, national consciousness, ethnic affiliation, social hostility, social contact and humiliating attitudes correlated with students' prejudices and education and social distance prejudice significant relationship is not. T test results show significant gender bias with students and among the students more than the average girl. The results of multiple regression showed that the multiple correlation coefficient equal to 483/0 and 569/0 of the adjusted coefficient of determination.