تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی دو زبانه بر اساس سبکهای تفکر، سبکهای یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیفاطمه صفی وند 1 , مالک میرهاشمی 2 , حسن پاشا شریفی 3
1 - این مقاله برگرفته از بخشی از رساله دکتری رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است.
*دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.( نویسنده مسوول). mirhahsemi@riau.ac.ir
3 - استاد گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: هوش هیجانی, واژگان کلیدی: پیشرفت تحصیلی, سبک یادگیری, سبک تفکر, استرس تحصیلی, دو زبانه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دو زبانه (فارسی زبان و ترک زبان) بر اساس سبک های تفکر، سبک های یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، همبستگی-پیش بینی و علّی غیرآزمایشی است و از نظر زمان از نوع مقطعی و از لحاظ ماهیت دادهها، کمی است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان مقطع دبیرستان دختر و پسر (دوره دوم) شهر زنجان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای، تعداد 300 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (LSI)، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI)، مقیاس استرس درک شده کوهن و همکاران (PSS-4)، آزمون هوش هیجانی بار–اُن و ملاک پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محاسبه معدل نمرات نوبت اول بود. به منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامهها بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، مدلسازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرمافزار SPSS-V22و Amos-V8.8 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری، استرس تحصیلی، سبکهای تفکر و هوش هیجانی تقریباً 18 درصد از تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی دو زبانهها را تبیین میکند. همچنین یافته ها نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
the aim of this study is to present a model for explaining the educational development of high school students ( persian - speaking and speaking languages ) based on thinking styles, learning styles, emotional intelligence and educational stress.this research is applied in terms of purpose, in terms of data collection method, correlation - prediction and ali غیرآزمایشی , and in terms of time, the cross - sectional type and the nature of the data are quantitative. the statistical population of thisstudy consisted of secondary school students and boys ( second period ) of zanjan in the 1396 - 1395 school year. usingcluster sampling method, 300 people were selected as sample members. data collection using کلب 's learning stylesquestionnaire ( LSI ), استرنبرگ and واگنر ( TSI ) questionnaire, emotional intelligence scale of Cohen et al . ( PSS - 4 ),emotional intelligence test - ان and students ' educational development criterion was calculated. in order to evaluate the validity of the questionnaire, formal validity, content and structure were used and in order to calculate its reliability,cronbach 's alpha coefficient and بازآزمایی method were used, which results indicate the روا and بودن of the questionnaires.to analyze the data in two descriptive and inferential statistics ( pearson correlation, multiple regression, modeling of structural equations ) using spss - V22 and amos software. 8. the results showed that learning styles, educational stress,emotional styles and emotional intelligence explain approximately 18 % of the changes related to the study of the two tabs.the results showed that the research model had a suitable fitting.
_||_