واکاوی جایگاه کارآفرینی زنان در جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیایمان جعفری نسب 1 , ماشاالله ولیخانی دهاقانی 2
1 - دانشجوی دکتری ، مدیریت کارآفرینی ، دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان ، اصفهان ، ایران
2 - استا دیار، گروه مدیر یت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
کلید واژه: کارآفرینی, زن, خانواده, اشتغال, کنشگری,
چکیده مقاله :
در سال های اخیر فعالیت زنان در حوزه کارآفرینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، توجه به حوزه اشتغال زنان از حیث رشد و شکوفایی استعدادهای آنان و استفاده از توانمندی های زنان در عین توجه به نقش های خانوادگی آنان اهمیت ویژه ای دارد. در واقع زنان در کنار کار، معمولا نقش فرزندی، همسری و مدیریت خانواده و مادر بودن را نیز دارند که فعالیت و کنشگری بیشتر را برای آنها در قیاس با مردان سخت تر می کند. اسلام به تساوی زن و مرد در بسیاری از جهات باور دارد و در زمینه اشتغال نیز دستوراتی را داده است تا شأن زن در جامعه و در محیط کار حفظ شود. هدف ما در مقاله حاضر این است تا به نوعی مسئله کارآفرینی زنان را در نظام جمهوری اسلامی مورد مطالعه قرار دهیم تا با این واکاوی ضعف ها و قوت های آن مشخص شود. چه اینکه از کارآفرینی زنان در ایران چند سالی بیشتر نگذشته است و نیاز به تحلیل این مهم احساس می شود. همچنین هدف دیگر این پژوهش واکاوی و آسیب شناسی کارآفرینی زنان در جمهوری اسلامی بوده است تا با نگاهی علمی، امکان استفاده از اندیشه و عمل نیمی از افراد جامعه مشخص شود. در این میان پس از انقلاب نیز جمهوری اسلامی تلاش هایی را جهت ورود زنان به بازار کار و البته کارآفرینی و تولید شغل انجام داده است که ما در این مقاله بدان پرداخته ایم. به نظر می رسد که دولت های مختلف جمهوری اسلامی کمتر به مشاغل کلان کارآفرینی برای زنان تمایل نشان داده اند. روش تحقیق ما توصیفی-تحلیلی است.
In recent years women in entrepreneurial activity is very considerable, given the scope of the employment of women in terms of growth and development of their talents and abilities of women, but also according to their family roles is very important. In fact, women in the work, usually as children, spouses and family management activity and activism and being a mother to have more to them than men harder. Islam believes in equality of the sexes in many directions and instructions given on the employment status of women in society and in the workplace is to be maintained. The aim of this paper is to sort the issue of women's entrepreneurship in the Islamic Republic examine to determine its strengths and weaknesses with this analysis. What the Iranian women's entrepreneurship few years ago and felt the need to analyze this matter.In the meantime, after the revolution, the Islamic Republic's efforts for entry of women into the labor market and, of course, has done entrepreneurship and job creation that we've discussed in this article. It seems that the government of the Islamic Republic of fewer jobs for women have shown great entrepreneurship. The aim of this study was to analyze the pathology of women's entrepreneurship in the Islamic Republic with a view to scientific thought and action take advantage of half of the population to be determined. Our research is descriptive-analytic method.
_||_