طراحی مدل بازگشت سرمایه(ROI) به منظور ارزیابی دوره های کارشناسی ارشد در یک سازمان دفاعی
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیمحمد صالحی 1 , مجید ربیعی دولابی 2
1 - دکترای مدیریت آموزشی -عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه آزاد واحد ساری
2 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد ساری
کلید واژه: سطح یادگیری, بازگشت سرمایه, سطح واکنش, سطح کاربرد, سطح نتایج,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارانه مدلی برای اندازه گیری بازگشت سرمایه به منظور ارزیابی دوره های کارشناسی ارشد سازمان انجام شد. پژوهش از نوع کاربردی و در چارچوب روش توصیفی از نوع زمینه یابی بود؛ جامعه آماری آن را دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد سازمان که 75 نفر بودند، تشکیل داد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 62 نفر انتخاب گردید. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای است. برای گردآوری داده ها نیز از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. پژوهش در دو مرحله انجام شد . در طی مرحله اول یک گروه کانونی[1] برای شناسایی اهداف، دلایل،مولفه های مزایای مالی و غیرمالی و هزینه های دوره کارشناسی ارشد و همچنین به عنوان ورودی برای طراحی پرسش نامه شماره یک پژوهش حاضر اجرا شد. در مرحلة دوم ابتدا دو پرسشنامه که پرسشنامه اول با 34 سئوال که شامل 5 مؤلفه و پرسشنامه دوم 17 گویه که شامل 4 مؤلفه در مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تنظیم گردید که مؤلفه های مدل بازگشت سرمایه را مورد سنجش و اندازه گیری قرار داد. داده های جمع آوری شده نیز در محیط SPSS طبقه بندی و میزان ضریب پایایی باروش آلفای کرونباخ(936/ .) برای این ابزار محاسبه شد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی جهت اندازه گیری بازگشت سرمایه به منظور ارزیابی دوره های کارشناسی ارشد سازمان بود. یافته های پژوهشی منجر به شناسایی اجزای مدل بازگشت سرمایه که با ارائه مدل معرفی گردید، همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف دوره کارشناسی ارشد،اندازه گیری تغییرات صورت پذیرفته در نتایج سازمانی و اندازه گیری میزان ارزش افزوده دوره های مذکور در سطوح مختلف مدل بازگشت سرمایه گردید. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده و تأیید آن توسط تحقیقات قبلی و نظریه های موجود، نتیجه گرفته شد که چارچوب ارائه شده از پشتوانۀ نظری و تجربی و اعتبار کافی برخوردار بوده و اجرای آن، به منظور اندازه گیری بازگشت سرمایه به منظور ارزیابی دوره های کارشناسی ارشد سازمان هوافضا پیشنهاد گردید [1] . Focus Group
This research goal was to submit a model of return on investment (ROI) measurement to assess Master of Art (M.A) courses of organization. This was an applied research in descriptive framework, kind of survey and its population was consisting of all M.A graduated which include N = ٧٥. Sample is chosen based on Morgan table including ٦٢ people. Stratified sampling was used randomly. For collecting data, library and field methods are applied. Research was done in two phase. During the first phase, a focus group was convened to identify the components of financial a non financial benefits of program, and M.A costs and also as entry for num١ questionnaire of current research. Within second phase two questionnaires was set to assess and measurement of ROI. Witch first one included ٣٤ questions that contained ٥parameter and second one included ١٧ test that that contained ٤ parameters through in ٥-level Likert scale. Collected data was classified in SPSS and the amount of reliability coefficient was calculated by Cronbach Alpha method (٠/٩٣٦) for this tool. The main goal of this study was to submit a model to measure the ROI for organization (M.A) courses assessment. The research achievement led to determining the components of ROI model. Which was represent with model, never the less recognizing of M.A course and proms, measurement of changed done in organizational results and above mention of the added value courses measurement in different levels of ROI model was lone. There for based on the results and compliance of them with past researchers and current theories, it concluded that submitted framework is well theoretical and experimental supported and is credible enough and its performance purposes to measure the ROI to assess organization M.A was suggested
_||_