بررسی رابطه عوامل تاثیرگذار یادگیری سازمان بر تعهد سازمانی کارکنان درشعب بانک ملی ایران شهر خرم آباد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمدرضا هاشمی 1 , علیرضا اسلامبولچی 2 , نرگس جوزی 3
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دورود، ایران
3 - دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، خرم آباد، ایران
کلید واژه: تعهدسازمانی, یادگیری سازمان, بانک ملی ایران, خرم آباد,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، بررسی نقش یادگیری سازمانی در قالب مؤلفه های مربوط به یادگیری سازمانی (اشتراک دانش، توسعه شایستگی های کارکنان، چشم انداز مشترک، رهبری مشارکتی، تفکر سیستمی) برتعهد سازمانی کارکنان سازمان است. تعهد آغازین کارکنان به سازمان تا حد زیادی با ویژگی های شخصی مانند شخصیت، ارزشها، تحصیلات و میزان سازگاری انتظاراتشان از شغل با تجربیات شغلی آغازین آنان معین می شود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده ها، کمی، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر اجرا به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان بانک ملی ایران شهرستان خرم آباد است که در مجموع 160نفر می باشند. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه بوده و از طریق آزمون همبستگی پیرسون رابطه بین دو متغیر مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این تحقیق حاکی از بالا بودن ارتباط و همبستگی بین مولفه های موثر توانمند سازی بر تعهد سازمانی کارکنان است و از بین همه عوامل ضریب همبستگی به ترتیب چشم انداز مشترک و تفکر سیستمی 69 درصد، اشتراک دانش 64 درصد، رهبری مشارکتی 63 درصد و تفکر سیستمی 49 درصد بوده است. در این پژوهش همه عوامل تاثیرگذار بر یادگیری سازمان با تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معناداری دارند.
The purpose of this research was to investigate the role of organizational learning in organizational learning components (knowledge sharing, employee competence development, shared vision, participatory leadership, system thinking) on organizational commitment of organizational staff. Initial commitment of employees to the organization is largely determined by personal characteristics such as personality, values, education, and the extent to which their expectations of employment are matched with their initial career experience. The research method is applied in terms of purpose, and in terms of data type, quantitative, descriptive correlations and in terms of implementation, fieldwork. The statistical population of this research is all employees of National Bank of Iran, Khorramabad city, which is a total of 160 people. A questionnaire was used for measuring the research. The Pearson correlation test was used to examine the relationship between the two variables. The results of this research indicate that the relationship between the components of empowerment is high and organizational solidarity is among the employees. Among all factors, the correlation coefficient is respectively 69%, systemic thinking, 64% knowledge sharing, participatory leadership 63%, and thinking The system was 49%. In this research, all factors affecting learning organization have a positive and significant relationship with organizational commitment of employees.
_||_