تحلیل محتوای کتب کار و فناوری از لحاظ انعکاس مولفه های کارآفرینی(جامعه آماری: پایه های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول- پایه دهم دوره متوسطه دوم)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - هیات علمی
کلید واژه: مولفههای کارآفرینی, تحلیل محتوای کتب, درسی کار و فناوری دوره متوسطه اول, دوم,
چکیده مقاله :
اهداف: هدف کلی این تحقیق، بررسی و شناسایی میزان توزیع مؤلّفههای کارآفرینی در محتوای درسی کتاب کار و فناوری است. روش: برای نیل به این هدف، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. تحقیق نشان داده است که در کُتب کار و فناوری پایه های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول- پایه دهم دوره متوسطه دوم جمعاً 291 مورد به مؤلّفههای کارآفرینی اشاره شده است که از این تعداد، 60 مورد(6/20 %) به مولفههای استقلال-طلبی، 53 مورد (2/18%) به مولفههای آیندهنگری، 51 مورد(5/17 %) به مولفههای کنترل درونی، 48 مورد (4/16%) به مولفههای انگیزه پیشرفت، 40 مورد (7/13 %) به مولفههای خلاقیت و 39 مورد(4/13%) به مولفههای ریسکپذیری پرداخته شده است. علاوه بر این، در سطح پایه تحصیلی، بیشترین توجه به مؤلّفههای کارآفرینی در پایه دهم با 98مورد (6/33%) و کمترین توجه در پایة هفتم دوره متوسطه اول با 56 مورد (24/19 %) مشاهده گردیده است.تفسیر: از این رو، با توجّه به فاصله آشکار و عدم همخوانی برنامه درسی پیشنهادی با برنامه درسی موجود، ضرورت بازنگری و بازاندیشی تمامی ابعاد کارآفرینی در برنامه درسی پیشنهاد میشود. در میان ابعاد کارآفرینی، مولفههای ریسکپذیری و خلاقیت جزء ابعادی است که در کُتب درسی کار و فناوری پایه های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول- پایه دهم دوره متوسطه دوم کمترین توجّه به آن شده است. بنابراین، بیش از همه، برنامهریزان درسی در محتوای کتب درسی باید مولفههای ریسکپذیری و خلاقیت را در محور سیاستگذاری خود قرار دهند.
Objectives: The overall aim of this research is to investigate and identify the distribution of entrepreneurial components in the work content and technology curriculum content.Method: Content analysis method is used to achieve this goal. Also, for analyzing information, descriptive statistics methods such as frequency and percentage are used and for data presentation, graphs and tables are used.RESULTS: The results of the research showed that in the work books and High School of the 7th, 8th and 9th grades of primary schools and 10th grades of secondary education, 291 items were referred to entrepreneurship components, of which 60 (20.6%) % To the components of independence, 53 (18.2%) to prospective components, 51 (17.5%) to the internal control components, 48 (16.4%) to the motivation components of progression, 40 items (13.7%) were attributed to creativity components and 39 items (13.4%) to risky components. In addition, at the basic level of education, the greatest attention was paid to the components of entrepreneurship in the 10th grade with 98 cases (33.6%) and the least attention was observed in the 7th grade of the first high school with 56 cases (19.24%).Keywords: Entrepreneurship components, content analysis of workbooks and first and second High School.
_||_