مدلی برای تبیین رابطه یادگیری سازمانی و سلامت سازمانی با عملکرد کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحبوبه عبداللهی 1 , فهیمه کریمی 2
1 - مدیریت آموزشی-علوم تربیتی-مدیریت و حسابداری-آزاد اسلامی رودهن-ایران
2 - مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: یادگیری سازمانی, سلامت سازمانی, عملکرد, وزارت تعاون کارورفاه اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش طراحی مدل برای تبیین رابطه یادگیری سازمانی و سلامت سازمانی با عملکرد کارکنان وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی است. جامعه آماری کلیه کارکنان وزارت مذکور باتعداد 1000 نفر که 306 نفر نمونه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. از پرسشنامه های استاندارد یادگیریسازمانی واتکینز و مارسیک (2003)، سلامت سازمانیهوی و فیلدمن(1996) و عملکردسازمانی اچیو (2009) استفاده شده است. روایی محتوایی توسط متخصصان تایید شد و پایایی ابزار ازطریق محاسبه آلفای کرونباخ یادگیری سازمانی 981/0، سلامت سازمانی 911/0، عملکرد سازمانی 961/0محاسبه شد.برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآمارتوصیفی و استنباطی، از آزمون رگرسیون برای بررسی رابطه بین متغیرها و از معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی و شاخصهای برازندگی برای طراحی و بررسی برازش مدل استفاده شد. نتایج آزمونهای آماری بیانگر این است که: -بین یادگیری سازمانی وسلامت سازمانی با عملکرد سازمانی رابطه مثبت ومعناداری وجوددارد. - مدل ساختاری مناسب برای تبیین رابطه بین یادگیری سازمانی وسلامت سازمانی با عملکرد سازمانی طراحی شد.-مدل ساختاری پژوهش از برازش لازم برخوردار است .
The purpose of this study was to design a model for explaining the relationship between organizational learning and organizational health with the performance of employees of the ministry of co-operation, work and social welfare. The statistical population of this study was the total number of employees of the ministry with 1000 people, 306 individuals selected according to Morgan table by stratified random sampling method. For data collection, questionnaire Organizational Learning Watkins and Marisick (2003), organizational health questionnaire Hoy and Phildman (1996) and Achivle organizational performance (2009) have been used. Content validity was confirmed by the experts. The reliability of the tool was calculated by Cronbach's alpha, organizational learning 0.981, organizational health 0.911, organizational performance 0.961. For analyzing the data, (descriptive and inferential statistics) the regression test was used to examine the relationship between the variables and the structural equations and confirmatory factor analysis and fitness indicators for designing and validating the fit model. The results of statistical tests indicate that there is a positive and significant relationship between organizational learning and organizational health with organizational performance. The appropriate structural model was designed to explain the relationship between organizational learning and organizational health with organizational performance.The structural model of the research has the necessary fit.
_||_