ارائه مدل ارزیابی آموزش الکترونیکی در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسالار قنبری 1 , هادی رزقی شیرسوار 2 , محمدصادق ضیایی 3 , مریم مصلح 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه ریاضی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: ارزیابی, آموزش الکترونیکی, آموزش مجازی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش "ارائه مدل ارزیابی آموزش الکترونیکی" است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.جامعه اماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی می باشند. حجم نمونه از طریق جدول مورگان شامل 413 نفر بودند که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته 30 گویه ای می باشد. آلفای کرونباخ در مجموع 0.896 محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد،مهمترین مولفه های ارزیابی آموزش الکترونیکی شامل:کیفیت سیستم،کیفیت اطلاعات و محتوا،عوامل تسهیل کننده، کیفیت استاد، تعامل بین استاد و دانشجو، تمایل کاربر و موفقیت آموزش مجازی می باشند. نتایج نشان می دهد،بالاترین ضریب مسیر مربوط به مولفه عوامل تسهیل کننده و در جایگاه دوم تعامل بین استاد و دانشجو است.و در جایگاه سوم تمایل کاربر قرار دارد.همچنین نشان داد:بالاترین سطح همبستگی بین مؤلفههای تسهیل کننده و کیفیت استاد با ضریب همبستگی 0.79 ، در جایگاه دوم بین عوامل تسهیل کننده و موفقیت آموزش مجازی با ضریب همبستگی 0.78 و در جایگاه سوم بین مولفه های کیفیت سیستم و موفقیت آموزش مجازی با ضریب همبستگی 0.76 و در جایگاه چهارم نیز کیفیت اطلاعات و محتوای و موفقیت آموزش مجازی بوده است
The main purpose of the study is "providing an e-learning assessment model". The research method is descriptive survey. The statistical population of the study includes all students of the electronic unit of Islamic Azad University. The sample size of the Morgan table consisted of 413 individuals who were selected through simple random sampling. The research tool is a 30-item researcher-made questionnaire. Cronbach's alpha was calculated to be 0.896. The results of exploratory and confirmatory factor analysis showed that the most important components of e-learning assessment include: system quality, information and content quality, facilitation factors, teacher quality, interaction between the teacher and the student, user's desire and the success of virtual education.The results showed the implementation of the structural test and the final model of e-learning assessment indicate that the highest path coefficient is related to the facilitator's component and in the second place the interaction between the teacher and the student. And in the third place is the user's desire. The results showed that the highest level of correlation between facilitator components and the quality of the teacher with a correlation coefficient of 0.79 was in the second place among the facilitators and the success of virtual education with a correlation coefficient of 0.78 and in the third place between the components of the system quality and The success of virtual education with a correlation coefficient of 0.76 and the fourth place was the quality of information and content and the success of virtual education
_||_