مدیریت عوامل مؤثر در تربیت معنوی کودکان پیش دبستانی با ارائه مدل
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمهدی بیاتی 1 , سید شمس الدین هاشمی مقدم 2 , علیرضا فقیهی 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اراک
2 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه اراک
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اراک
دانشیار
کلید واژه: مدل, کودکان پیش دبستانی, تربیت معنوی, اعتبارسنجی.مدیریت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر تربیت معنوی کودکان پیش دبستانی و ارائه مدل انجام شد. از نظر هدف می توان پژوهش را جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر ماهیت آمیخته (کیفی و کمی) تلقی نمود. جامعه پژوهشی در بخش کیفی (استخراج عوامل مؤثر بر تربیت معنوی کودکان) منابع مرتبط داخلی و خارجی بود که مواردی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده و پژوهشگر را تا حد اشباع اطلاعاتی یاری نمودند. در بخش کمی نیز کل مربیان دوره پیش دبستانی مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران به تعداد 5000 نفر بودند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 358 نفر از آن ها به عنوان نمونه برآورد و از طریق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند... یافته های پژوهش در بخش کیفی حاکی از آن بود که تربیت معنوی کودکان پیش دبستانی تحت تأثیر سه عامل اصلی احساس آگاهی، احساس ارزشی و احساس عرفانی قرار دارد. در بخش کمی نیز مربیان دوره پیش دبستانی شهر تهران اعتبار مدل مستخرج را تأیید کردند. لذا سیاست گذران و برنامه ریزان درسی دوره پیش دبستان و دبستان میتوانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را جهت اجرای مطلوب و با کیفیت پرورش معنوی اتخاذ کنند. مربیان نیز قادر خواهند بود تا الگوی موجود را بر اساس تجربیات عملی تدریس، تطبیق دهند تا تدریس معنوی و معنادارتری داشته باشند.
۱۱۷۹/۵۰۰۰The present study aimed to investigate the factors affecting the spiritual education of preschool children and provide a model. In terms of purpose, research can be considered as applied research and in terms of mixed nature (qualitative and quantitative). The research community in the qualitative section (extraction of factors affecting children's spiritual upbringing) were related internal and external sources, which were selected using targeted sampling method and snowball and helped the researcher to saturate the information. In the quantitative section, the total number of preschool teachers in the north, south, east, west and center of Tehran was 5,000, and according to Karajsi and Morgan table, 358 of them were estimated as a sample and through stratified sampling method. O were selected in proportion to the volume ... The research findings in the qualitative section indicated that the spiritual education of preschool children is influenced by three main factors: sense of awareness, sense of worth and mystical feeling. In the quantitative section, the instructors of the preschool course in Tehran confirmed the validity of the extracted model. Therefore, policy makers and curriculum planners in preschool and elementary school can take appropriate measures to implement the desired and quality of spiritual development by using the conceptual model extracted. Instructors will also be able to apply the existing model based on practical teaching experiences to have more meaningful spiritual teaching.
_||_