بررسی وضعیت عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، گروه علوم تربیتی
کلید واژه: مدارس ابتدایی, شهر تهران, کیفیت آموزشی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عوامل موثر بر کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ها جزء تحقیقات آمیخته ای است،که هم کیفی و هم کمی است و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران شامل 907 نفر است که از این تعداد 269 نفر طبق جدول کرجسی و مورگان به روش خوشه ای، طبقه ای نسبی و تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی پرسشنامه مذکور تایید و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ، مقدار 898/0بدست آمد و داده ها به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج از دیدگاه مدیران ابتدایی شهر تهران نشان داد؛که مولفه های کیفیت آموزشی شامل سه مولفه اصلی و 12مولفه فرعی:1-عوامل مدیریتی شامل(توجه مدیران بر فعالیت های فوق برنامه در مدارس، توجه مدیران بر نحوه تدریس معلمان و توجه بر ارزیابی مستمر عملکرد)2-عوامل سازمانی شامل(توجه بر نحوه گزینش معلمان، توجه بر توانمندسازی معلمان، توجه بر محتوای آموزشی، تدوین و تنظیم مقررات کاربردی، تخصیص بودجه سالیانه مناسب و بروزرسانی امکانات و تجهیزات آموزشی)3-عوامل مهارتی شامل(توجه بر مهارتهای کلامی معلمان، توجه بر مهارتهای غیر کلامی معلمان و توجه بر مهارتهای آموزشی معلمان) می باشد.بعلاوه پاسخدهی مدیران نسبت به وضعیت موجود مولفه های مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزشی مدارس در این3عامل در وضعیت مطلوبی قرار دارند.همچنین میانگین 6 عامل سازمانی در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
The purpose of this study was to investigate the factors affecting educational quality in primary schools of Tehran. In terms of purpose, the research method is applied and in terms of data analysis, it is a mixed research, both qualitative and quantitative, and is a descriptive survey method. The statistical population includes all the elementary school principals in Tehran including 907 people out of which 269 were selected according to Krejcie and Morgan table by cluster, relative and simple random sampling. The research instrument consisted of a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed by Cronbach's alpha (0.898) and the data were analyzed descriptively and inferentially. The results showed from the perspective of elementary school principals in Tehran that the components of educational quality consist of three main components and 12 sub-components: 1- Managerial factors included (principals' attention to extracurricular activities in schools, principals' attention to teachers' teaching, and attention to continuous evaluation). Performance 2) Organizational factors including (paying attention to how teachers are selected, paying attention to teacher empowerment, paying attention to educational content, formulating and adjusting applicable rules, allocating appropriate annual budgets, and updating educational facilities and equipment). Teachers' Verbs, Attention to Non-Verbal Teachers' Skills and Attention to Teachers' Educational Skills In addition, principals 'responsiveness to the status quo of the managerial components that influence the quality of schools' education is in a good position in these three factors.
_||_