واکاوی دلالتهای تربیتی مثبت اندیشی در آموزههای حضرت علی (ع) و اعتبارسنجی آن
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیرضا فراشبندی 1 , زهره سعادتمند 2 , مریم براتعلی 3 , سید ابراهیم میرشاه جعفری 4
1 - دانشجوی دکتری گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
4 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: دلالتهای تربیتی, مثبت اندیشی, آموزههای حضرت علی (ع), اعتباربخشی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف واکاوی دلالتهای تربیتی مثبتاندیشی در آموزههای حضرت علی (ع) و اعتبارسنجی آن انجام شده است. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی است که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با نظام مقوله بندی قیاسی انجام شده است. حوزه پژوهش شامل متون مرتبط با آموزههای حضرت علی (ع) با استفاده از رویکرد هدفمند بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل فیش برداری مرتبط با واکاوی دلالتهای تربیتی مثبت اندیشی در آموزه-های حضرت علی (ع) بود. روش کدگذاری و پارگراف به عنوان واحد تحلیل، جهت تجزیه و تحلیل متون استفاده گردید. جهت سنجش روایی محتوایی از ضریب لاوشه (CVR) استفاده شد و در سطح 59 صدم مورد تایید قرار گرفت. یافته ها در دلالتهای تربیتی مثبتاندیشی در آموزههای حضرت علی (ع) شامل 13 مفهوم اصلی و 77 دلیل تربیتی بود که شاخص ترین آن عبارتند از: تقویت حس دوراندیشی، کسب پیروزی با دوراندیشی، گمان نیک نسبت به خداوند و دیگران، آسانگیری در امور زندگی، آرامش دل و سلامتی دین، حُسن نیت نسبت به دیگران، تقویت همبستگی و پیوند با دیگران، تقویت روابط با دیگران، همنشینی با افراد خوب و خوشنام، انتظار آیندهای مثبت و ... می-باشد.
The present study has been conducted with the aim of investigating the educational implications of positive thinking in the teachings of Imam Ali (as) and its validation. This research is among the qualitative researches that have been done using qualitative content analysis method with deductive categorization system. The field of research included texts related to the teachings of Imam Ali (as) using a purposeful approach. Data collection tools included taking notes related to the analysis of positive educational implications in the teachings of Imam Ali (as). The coding and paragraph method was used as a unit of analysis to analyze the texts. To assess the content validity, the CVR coefficient was used and was approved at the level of 59%. Findings in the educational implications of positive thinking in the teachings of Imam Ali (AS) included 13 main concepts and 77 educational reasons, the most significant of which are: strengthening the sense of foresight, gaining victory with foresight, good thinking about God and others, simplifying matters Life, peace of mind and health of religion, goodwill towards others, strengthening solidarity and connection with others, strengthening relationships with others, companionship with good and well-known people, expecting a positive future, and so on.
_||_