میانجیگری خلاقیت در تاثیر راهبردیهای یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمد یوسفی 1 , علی اصغر شجاعی 2 , سیده زهرا حسینی درون کلائی 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد بابل، مازندران، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، مازندران، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، مازندران، ایران
کلید واژه: خلاقیت, نوآوری, راهبرد های یادگیری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی خلاقیت در تاثیر راهبردیهای یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران، انجام شده، تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم) استان مازندران در تابستان 1399 بتعداد 6420 نفر (3870 زن و 2550 مرد) بوده و روش نمونهگیری؛ بصورت طبقهای نسبی چندمرحلهای براساس فرمول کوکران و به تعداد 364 تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 66 گویهای بوده که روایی پرسشنامه به دو صورت، روایی صوری و محتوایی تائید که در روایی محتوایی مقدار CVR و CVI گویههای پرسشنامه بترتیب در محدوده 7/0 تا 0/1 و 80/0 تا 00/1 تعیین و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای راهبردیهای یادگیری، خلاقیت و نوآوری، بترتیب 84/0، 83/0 و 86/0 برآورد و تأیید شد. دادهها از طریق نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 26 تجزیه مورد تجزیه و تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) استفادهشد. یافتهها نشان داد، راهبردهای یادگیری بر خلاقیت و نوآوری و خلاقیت بر نوآوری، تاثیر معنادار مثبتی داشته و خلاقیت در تاثیرگذاری راهبردهایهای یادگیری بر نوآوری، نقش میانجی را ایفا نمود. در مدل ویژه؛ روابط ساختاری ابعاد استراتژیهای یادگیری بر ابعاد خلاقیت و ابعاد خلاقیت بر ابعاد نوآوری، در بیشتر موارد (14 رابطه) مورد تأیید واقع شدند.
The aim of this study was to evaluate the mediating role of creativity in the impact of learning strategies on the innovation of secondary schools in Mazandaran province. The research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of research method. The statistical population includes teachers of girls 'and boys' secondary schools (tenth, eleventh and twelfth grades) in Mazandaran province in the summer of 1399 with a number of 6420 people (3870 females and 2550 males) and sampling method; It was determined as a multi-stage relative class based on Cochran's formula and 364. The data collection tool was a 66-item researcher-made questionnaire that confirmed the validity of the questionnaire in two ways, face validity and content. 0 to 1.00 was determined and the reliability was estimated and confirmed by Cronbach's alpha coefficient for learning, creativity and innovation strategies, 0.84, 0.83 and 0.86, respectively. Data were analyzed using SPSS software version 26 and AMOS version 26. Descriptive statistics and inferential statistics (exploratory and confirmatory factor analysis) were used to analyze the data. Findings showed that learning strategies had a significant positive effect on creativity and innovation and creativity on innovation and creativity played a mediating role in the impact of learning strategies on innovation. In the special model; Structural relationships between the dimensions of learning strategies on the dimensions of creativity and the dimensions of creativity on the dimensions of innovation, in most cases (14 relationships) were approved.
_||_