ارائه الگوی بهره وری اعضای هیات علمی : یک پژوهش داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلیرضا حیدری تفرشی 1 , غلامحسین حیدری تفرشی 2 , عباس خورشیدی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران
کلید واژه: آموزشی, الگوی بهرهوری, پژوهشی, خدماتی, رشد حرفهای و سازمانی,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر به ارائه الگوی بهرهوری اعضای هیات علمی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف؛ کاربردی و از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد نوظهور است . جامعه آماری مورد نظر پژوهش حاضر را شامل کلیه خبرگان حوزه مربوطه تشکیل می دهد که براساس روش نمونه گیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی و اشباع نظری تعداد 20نفر خبره حجم نمونه را شامل می شود.. ابزار سنجش پژوهش حاضر را یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته تشکیل داد .که در آن ، ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های الگوی بهرهوری اعضای هیات علمی تنظیم شد.برای فرم مصاحبه مذکور ابتدا کلیه الگوها، یافته ها، مطالعات و تئوری های ملی وجهانی بررسی شده و سپس توسط کد گذاری باز، شاخص ها احصا شدند و بعدتوسط کدگذاری محوری،در قالب ابعاد،مولفه ها وشاخص ها مقوله بندی شد . برای 20نفر از خبرگان حوزه مربوطه ارسال وبه مدد کد گذاری انتخابی از طریق مصاحبه ،فن دلفی وبارش فکری بر روی خبرگان اجرا و این روند تا اشباع نظری استمرار داشت..پس از تایید نهایی واولویت بندی خبرگان در خصوص ابعاد،مولفه ها وشاخص های سازنده الگوی مذکور این مهم در قالب یک الگو ترسیم، ومجددا الگوی مذکور توسط خبرگان اعتبار یابی شد.روش تجزیه وتحلیل داده ها کیفی بوده ودر نهایت 5بعد،13مولفه و102شاخص نهایی گردید.
In the present study, the productivity model of the faculty members of region eight of the Islamic Azad University has been presented. The method of the present study in terms of objectives; It is practical and qualitative in terms of data and emerging in terms of the nature and type of data study. The statistical population of the present study includes all experts in the relevant field, which is based on the method of conscious sampling of targeted snowballs and theoretical saturation of 20 experts in the sample size. The measurement tool of the present study was a semi-structured interview form, in which the dimensions, components and indicators of the productivity model of faculty members were adjusted. For the interview form, first all the models, findings, studies and National and global theories were examined and then indexes were calculated by open coding and then by axial coding, they were categorized in terms of dimensions, components and indicators. For 20 experts in the relevant field and sent with the help of selective coding through interviews, Delphi technique and intellectual rain on the experts and this process continued until the theoretical saturation After the final approval and prioritization of experts regarding the dimensions, components and indicators of the model, this important issue was drawn in the form of a model, and the model was validated by experts again. The data analysis method was qualitative and finally 5 dimensions, 13 components and 102 indicators were finalized.
_||_