مدل مفهومی مطالعات رهبری آموزشی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - کارمند
کلید واژه: رهبری, رهبری امام خمینی(ره), مؤلفه رفتار, مؤلفه نگرش,
چکیده مقاله :
اصلاح سازمان های آموزشی از طریق بهبود کیفیت رهبری مدیران آموزشی عملی ترین گزینه برای ایجاد تفاوت قابل ملاحظه در سازمان های آموزشی است.هرگونه اصلاح در سازمان های آموزشی نیازمند مدل مفهومی جامع و عملی است که دراین راستا رهبری آموزشی حضرت امام خمینی(ره) می تواندرهگشای رهبری سازمان های آموزشی باشد.مطالعات نشان می دهد مدیران آموزشی به طور معنی داری به توسعه در تمام زمنیه های رهبری آموزشی نیاز دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های رهبر آموزشی در مجموعه سخنرانی های حضرت امام خمینی(ره) صورت می گیرد. جامعه آماری این پژوهش مجموعه سخنرانی های ایشان (صحیفه ی امام ) بوده که با توجه به محدودیت های تحقیق و معیارهای پژوهشی خاص، صرفاً سخنرانی هایی که جنبه ی مدیریتی داشته ؛ نمونه های مورد بررسی می باشند. روش پژوهش به کارگرفته در این تحقیق، تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون است. طی این پژوهش سه مؤلفه ی رفتار رهبر آموزشی (رفتار رهبر در توانمندسازی مستمر کارکنان، رفتار رهبر در بهبود مستمر فرآیندها، رفتار رهبر در روابط انسانی) و سه مؤلفه ی نگرش رهبر آموزشی (اخلاص ،روحیه تکلیف مداری ،روحیه خدمتگزاری)مورد بررسی و استخراج قرارگرفت. ابزار پژوهش نیز پرسش نامه محقق ساخته است وپایایی پرسش نامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای مولفه رفتار برابر 81% و برای مولفه نگرش 85% توسط 30 نفر از خبرگان مورد تأیید قرار گرفت.یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و مصاحبه با 30 نفر از خبرگان،29 زیر مولفه برای مدل مفهومی رهبر ی آموزشی را شناسایی و تأیید کرد.
Reforming educational organizations through improving the leadership quality of educational managers is the most practical option to make a significant difference in educational organizations. In this regard, the educational leadership of Hazrat Imam Khomeini (RA) can be a guide for the leadership of educational organizations. Studies show that educational administrators need significant development in all areas of educational leadership. The present research aims to identify the components of an educational leader in the collection of speeches of Imam Khomeini (RA). The statistical population of this research is the collection of his speeches (Sahifeh Imam) which, due to the limitations of the research and specific research criteria, only the speeches that had a management aspect; The samples are examined. The research method used in this research is content analysis and thematic analysis unit. During this research, three components of the educational leader's behavior (leader's behavior in continuous empowerment of employees, leader's behavior in continuous improvement of processes, leader's behavior in human relations) and three components of the educational leader's attitude (sincerity, the spirit of administrative responsibility, the spirit of service) were investigated and Extracted. The researcher made a questionnaire as a research tool. The reliability of the questionnaire was confirmed by 30 experts using Cronbach's alpha test for the behavior component equal to 81% and for the attitude component 85%. The research findings identified and confirmed 29 sub-components for the conceptual model of the educational leader by using spss software and interviewing 30 experts.
_||_