طراحی و آزمون مدل پرتفوی محصول با رویکرد رفتار مصرف کننده در صنعت خدمات آموزشی تخصصی آزاد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمهدی منصوری 1 , وحیدرضا میرابی 2 , سید محمود شبگو منصف 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - دانشیار گروه آموزشی مدیریت بازرگانی-دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - دانشیارگروه آموزشی مدیریت بازرگانی- دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
کلید واژه: خدمات آموزشی, داده بنیاد, پرتفوی محصول,
چکیده مقاله :
چکیده :مهمترین سرمایه پژوهشگاه علوم انسانی، کارآموزانی است که در دوره ها شرکت میکنند. هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای پرتفوی محصول، با رویکرد رفتار مصرف کننده است، روش پژوهش، آمیخته اکتشافی است در بخش پژوهش کیفی،با استفاده از تحلیل داده بنیاد و به شیوه اشباع نظری، با دوازده تن از خبرگان برتر پژوهشگاه علوم انسانی، مصاحبه های عمیق و هدفمند برای گردآوری داده ها انجام شد. و با سه مرحله کدگذاری، در نهایت، الگوی مفهومی، استخراج شد. سپس در قسمت پژوهش کمی، برای سنجش مدل، از بین 120 کارمند و مدیر و اساتید پژوهشگاه، به روش تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 92 تن برگزیده شدند پرسشنامه بین آنان پخش شد. روایی پرسشنامه 875 / . و پایایی آن 83% به دست آمد. وضعیت موجود پژوهشگاه از بابت سبد خدمات آموزشی، بالاتر از میانگین و در سطح نسبتا خوبی است. برای تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار پی ال اس، روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که مدل به طور کامل مورد تایید قرار گرفت. مدل شامل ده بعد (عوامل فردی، عوامل سیستمی، مدیریت خدمات آموزشی، عوامل محیطی، سیاستگذاری سطح خرد پژوهشگاه، سیاستگذاری سطح کلان پژوهشگاه، مدیریت پژوهشگاه، پیامد برای کارآموز، پیامد برای اساتید و پیامد برای پژوهشگاه) و بیست مولفه می باشد. با پیاده سازی این مدل، می توان، دوره های بیشتری بهمراه تعداد کارآموزان بیشتر، تشکیل داد. سود بیشتری را نصیب پژوهشگاه نمود و میزان رضایتمندی کارآموزان و اساتید را نیز افزایش داد.
abstract:The most important caital of the research institute human sciences is the trainees who participate in the courses. The purpose of this study is to provide a model for the product portfolio with a consumer behavior approach. In-depth and purposeful interviews were conducted to collect data. Finally, with three coding steps, the conceptual model was extracted. Then, in the quantitative research section, to measure the model, among 120 employees and managers and professors of the research institute, 92 people were selected by simple random method using Cochran's formula. A questionnaire was distributed among them. Validity of the questionnaire / 875. And its reliability was 83%. The current situation of the research institute in terms of educational services portfolio is above average and at a relatively good level. For data analysis, using PLS software, confirmatory factor analysis method was used and the model was fully approved. The model includes ten dimensions (individual factors, systemic factors, educational services management, environmental factors, micro-level policy of the institute, macro level policy of the institute, institute management, outcome for the trainee, outcome for the professors and outcome for the institute) and twenty components. By implementing this model, more courses can be formed with more trainees. It brought more profit to the research institute and also increased the satisfaction of the trainees and professors.
_||_