بررسی کیفیت خدمات پس از فروش نمایندگی های شرکت خودروسازی کیا موتورز در شهر تهران با استفاده از مدل سروکوال
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
1 - مدرس گروه مدیریت - واحد ورامین- دانشگاه آزاد اسلامی- تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی- واحد تهران مرکزی- دانشگاه آزاد اسلامی- تهران، ایران (نویسنده مسئول) آدرس: تهران دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی
کلید واژه: مدل سرکوال, عوامل ملموس, قابلیت اطمینان رضایت مشتریان و کیفیت خدمات,
چکیده مقاله :
سنجش کیفیت خدمات، پیش زمینة ضروری برنامهریزی در جهت بهبود کیفی خدمات سازمانهاست، بنابراین مطالعة کیفیت جنبههای مختلف خدمات سازمانها از دیدگاه استفادهکنندگان، از دیرباز موضوع پژوهشهای متعددی بوده است. استفادهکنندگان از خدمات سازمانهای مختلف، انتظارهایی در مورد خدمات دریافتی دارند و رمز کلیدی دستیابی سازمان به کیفیت مطلوب خدمات، ارایه خدمات و عملکردهایی است که مطابق با انتظارها یا حتی فراتر از انتظارهای استفادهکنندگان باشد. در این تحقیق با استفاده از مدل سرکوال به بررسی کیفیت خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی کیا موتورز در سطح شهر تهران پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر دارندگان خودروهای شرکت کیا موتورز در سطح شهر تهران بودند که از جامعه آماری مورد نظر با توجه به جدول مورگان به شیوه نمونه برداری تصادفی خوشه ای از تعداد 384 نفر پرسشنامه وصول گردیده و بوسیله نرم افزار spss20, LISREL8.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که نمایندگی های شرکت کیا موتورز شهر تهران نتوانستند انتظارات مشتریان خود را برآورده سازند.
Quality service assessment is the prerequisite of the programming in order to qualitative improvement of the organizations’ services. Hence, the study of the quality in different aspects of the organization’s services from the consumers’ perspective has been the subject of many studies historically. Users of the organizations’ services have expectations about the received services, and the major key for the organizations to reach to the desirable quality of service is presenting the services and functions that are matched with expectations or even beyond the expectations of users. This study surveyed the quality of the after-sale service for Kia automobile manufacture, by using the SERVQUAL model, in Tehran. The statistic society of the current study was the owners of Kia cars. According to Morgan table, 384 questionnaires had been collected, and the collected data were analyzed by LISREL8.5, and SPSS20 software. The results showed that Kia agencies in Tehran failed to meet their customers' expectations.
_||_