طراحی الگوی نظام یاددهی– یادگیری در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمود اسدی 1 , محمدنقی ایمانی 2 , معصومه اولادیان 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی دماوند
2 - عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
3 - عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
کلید واژه: ", فرآیند یاددهی- یادگیری", دانشگاه آزاد اسلامی", حمایت و سیستم جبران خدمت",
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی نظام یاددهی– یادگیری در دانشگاه آزاد اسلامی است. از آن جایی که در پژوهش های کاربردی هدف اصلی صرفا کشف علمی نیست، بلکه آزمودن و بررسی کاربرد دانش است، بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها به روش کمی صورت گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود. لذا بر همین اساس، تعداد 269 نفر از کلیه مدیران، معاونین، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. پس از انجام پژوهش نتایج نشان داد که: مولفه نگرش های شغلی، آموزشی و انگیزه یادگیری، مولفه آمادگی و خودکارآمدی دانشجو، مولفه مشارکت فعال در یادگیری، مولفه انگیزه و نگرش به انتقال، مولفه هنجار درونی و کنترل رفتاری ادراک شده و یادسپاری، مولفه کیفیت نیازسنجی و زمانبندی دورههای آموزشی، مولفه کیفیت شایستهگزینی و ویژگیهای حرفهای مدرسان دوره، مولفه ویژگیهای محتوای ارائه شده و کیفیت ارزشیابی یادگیری، مولفه دسترسی به مدرسان و منابع کمکی، مولفه حمایت (همکاران، مسئول آموزش و مدیران ارشد)، مولفه فرهنگ یادگیری سازمانی، مولفه حمایت (همکاران و مدیران ارشد)، و در نهایت مولفه حمایت و سیستم جبران خدمت و فرصت کاربست؛ تحت عنوان مولفههای فرآیند یاددهی– یادگیری در نظام دانشگاه؛ مورد تائید قرار گرفت. آزمون های برازش مدل، نشان از اعتبار مدل داشت.
The aim of the current research is to design a model of teaching-learning system in Islamic Azad University. Since in applied research, the main goal is not only scientific discovery, but testing and checking the application of knowledge, so the method of this research is applied in terms of the goal and it was done in an exploratory way. The method of data collection was done quantitatively and the data collection tool was a questionnaire. Therefore, on this basis, 269 people from all managers, assistants, professors and employees of the Islamic Azad University of Damavand branch cooperated in this research. The analysis of the collected data was done in two descriptive and inferential ways through SPSS 16 and Smart PLS software. After conducting the research, the results showed that: the component of occupational, educational attitudes and learning motivation, the component of student preparation and self-efficacy, the component of active participation in learning, the component of motivation and attitude to transfer, the component of internal norm and perceived behavioral control and memorization, the component The quality of needs assessment and scheduling of training courses, the quality component of merit selection and the professional characteristics of the course instructors, the component of the features of the content provided and the quality of learning evaluation, the component of access to instructors and auxiliary resources, the support component (colleagues, training officers and senior managers), the organizational learning culture component , the support component (colleagues and senior managers),
_||_