واکاوی مولفههای یادگیری مبتنی بر تیم در آموزش پزشکی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمود ابوالقاسمی 1 , مرتضی ضیغمی 2 , غلامرضا شریفی راد 3
1 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
کلید واژه: آموزش پزشکی, واکاوی, مولفهها, یادگیری مبتنی بر تیم,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر واکاوی مولفههای یادگیری مبتنی بر تیم با توجه به همهگیری کووید-19 که باید شیوههای درمان وپیشگیری با ایجاد مهارت کارتیمی وتبادل دانش وتجربیات زمینه ارتقای کیفیت آموزش پزشکی را فراهم نمود، تا بتوان زمینه تربیت متخصصانی با چنین مهارتی را فراهم نمود. محتوای این مطالعه مروری با جستجوی کتابخانهای و بانکهای اطلاعاتی واکاوی وبروندادها استخراج گردید. یادگیری مبتنی بر تیم، یک روش تعاملی و دارای سه مولفه پیشخوانی، آزمونهای فردی-تیمی و تکلیف تیمی است. یافتهها نشان میدهد، در یادگیری مبتنی بر تیم مهارتهای تیمی، مولفههای مهارت تفکر انتقادی، حل مسئله، تصمیمگیری وبینفردی تمرین وموجب افزایش انگیزه، ارتقا سطح وتعمیق در یادگیری، تعامل وتصمیمسازی گروهی، تسهیل و دستیابی به اهداف آموزشی شده است. نتایج پژوهش نشان داد با بهرهگیری از مولفهها به ویژه با ظهور همهگیریهای نوپدید که لزوم ایجاد رهیافتهای درمانی و پیشگیری هماهنگ فراکشوری ضروری به نظر میرسد، بتوان زمینهها را گسترش و تقویت نمود.
The purpose of the current research is to analyze the components of team-based learning with regard to the covid-19 epidemic, which should provide methods of treatment and prevention by creating teamwork, exchanging knowledge and experiences in field of improving the quality of medical education, so the field of training specialists with such skills can be provided. The content of this review extracted by searching the library and databases. T.B.M is an interactive method with pre-reading, individual-team tests, and team assignments. The findings show in T.B.M team skills, critical-thinking, problem-solving, decision-making and interpersonal-skills have been practiced and lead to increased motivation, improved depth in learning, interaction and group decision-making, facilitating and achieving educational goals. The results showed that by taking advantage of the components, especially with the emergence of new epidemics, the need to create transnational coordinated treatment and prevention approaches seems necessary, and it is possible to expand and strengthen the fields.
_||_