ارایه مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیالهام محمد اسمعیلی 1 , امیر محسن مدنی 2 , مرضیه محمدی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه طراحی صنعتی، واحد یادگار امام (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: هویت , هویت سازمانی کارکنان , سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هویت سازمانی، اصطلاح ارزشمندی است که محرک پنهان بسیاری از اعمال گروهی و تلاشهای اجتماعی وبازتابی از هویت اجتماعی میباشد پژوهش حاضر به ارایه مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران پرداخته است. روش پژوهش:این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش ، تلفیقی از روش های کیفی و کمی می باشد. در مرحله اول از روش کیفی داده بنیاد استفاده شده است، جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان اجرایی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران می باشند. همچنین از خبرگان علمی و دانشگاهی در زمینه فرهنگ نیز استفاده شد ابزار تحقیق شامل برگههای کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. جامعه آماری در مرحله دوم تحقیق، را کارکنان سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران تشکيل مي دهند که حدودا 250 نفر می باشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 160 نفر برآورد شد و پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص های آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت. یافته ها: نشان داد که عوامل مرتبط با مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در قالب 13 مقوله و در ابعاد 5 گانه به صورت عوامل محوری(هویت سازمانی کارکنان)، شرایط علی ، شرایط زمینهای ، شرایط مداخلهگر ، راهبردها و پیامدها جای گرفتند. نتیجه گیری: نشان داد که از بین ابعاد مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران ، بعد شرایط علی با میانگین (90/0) بیشترین و بعد پیامدها با میانگین (53/0) کمترین تاثیر را در هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران دارند.
Introduction and purpose of the research: Organizational identity is a valuable term that is the hidden driver of many group actions and social efforts and a reflection of social identity. The current research has presented the organizational identity model of the Organization of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Tehran Province. Research method: This research is applied in terms of purpose and in terms of method, it is a combination of qualitative and quantitative methods. In the first stage, the foundation's qualitative data method was used, the statistical population in the qualitative section includes the executive experts of the Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts Organization of Tehran Province. Scientific and academic experts were also used in the field of culture. The research tool included researcher-made coding sheets, the validity of which was confirmed by the members of the Delphi group, and its reliability was calculated with the P-Scott criterion of 0.95. The statistical population in the second stage of the research is made up of the employees of the Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts Organization of Tehran province, which are about 250 people. The sample size was estimated to be 160 people based on Cochran's formula and after collecting the data, the statistical analysis of the research data at two descriptive levels using statistical indicators (like frequency, percentage and average) and the inferential level of confirmatory factor analysis, using It was done from Spss 22, Lisrel 8.54 and Excel.. Findings: It showed that the factors related to the organizational identity model of the Organization of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Tehran Province in the form of 13 categories and in 5 dimensions in the form of core factors (organizational identity of employees), causal conditions, background conditions, intervening conditions, Strategies and consequences were placed Conclusion: It showed that among the dimensions of the organizational identity model of the Organization of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Tehran Province, the dimension of causal conditions with an average of (0.90) has the greatest impact and the dimension of consequences with an average of (0.53) has the least impact on organizational identity. Organization of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Tehran Province.
الفتی، جواد و رحمانی فیروزجاه، علی و عباسی اسفجیر، علی اصغر،1400،تاثیر عدالت سازمانی و هویت سازمانی بر تعهد سازمانی،https://civilica.com/doc/1424130
امیدوار، سعید و جعفری، فاطمه و امیدوار، حامد،1399،بررسی رابطه هویت سازمانی با امنیت شغلی و اشتیاق شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان زرقان،دومین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش،تهران،https://civilica.com/doc/1143637
توکلی ، میثم و هادی نژاد ، فرهاد و جهان بین، پویا ،1399، بررسی رابطه هویت سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان سازمان های نظامی (مورد مطالعه: کارکنان یک دانشگاه نظامی)،https://civilica.com/doc/1222729
دیویس، اﺳﺘﺎﻧﻠﯽ. مدیریّت فرهنگ و سازمان. ترجمه: ﻧﺎﺻﺮ میرسپاسی و پریچهر معتمد گرجی(1376). تهران: انتشارات مروارید.
رحمانسرشت، ح. و فرهادینژاد، م . (1389). « مروری بر رابطه میان هویت سازمانی و تعهد سازمانی»، دو ماهنامه منابع انسانی،2 (11) ، ص 12-29.
رضائی،میترا و ایمانی،محمدتقی و محمدخانی،کامران.(1398). شناسايي و رتبه بندی عوامل مؤثر بر امنيت شغلي هيات علمي دانشگاهها با تأکيد بر استقالل دانشگاه آزاد اسلامی ايران با رويکردAHP.رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،11(4).
سلیمانی،آرزو و سماواتیان،حسین و نوری،ابوالقاسم.(1396).رابطه امنیت شغلی و حمایت سازمانی با رویدادهای شرکت گاز استان اصفهان:نقش تعدیل کنندگی ویژگیهای جمعیت شناختی.ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها،5(1).
سهرابی،آرزو و حسنزاده،کاظم و مولوی،زینب.(1400). نقش قلدری سازمانی در ویژگیهای روانشناختی شغل (درگیری شغلی، استرس و عدم امنیت شغلی) مورد مطالعه: شعب یکی از بانکهای منتخب در استان قم. پژوهش های مدیریت در ایران،22(3) ،179-159.
سيدجوادين، سيدرضا، فراحي، محمدمهدي و طاهريعطار، غزاله. (1392). شناخت نحوه تأثيرگذاري ابعاد عدالت سازماني بر جنبههاي گوناگون رضايت شغلي و سازماني، دانشگاه علامه طباطبائي، دانشكده مديريت و حسابداري
طبرسا،غلامعلی؛ علی رضائیان؛ اکرم هادیزاده مقدم و علی خلقانی، ۱۳۹۸، ارزیابی نقش میانجی مدیریت برداشت(طرز تلقی) در رابطه بین هویت سازمانی و تصویر سازمانی، کنفرانس ملی پژوهش های کابردی در مدیریت و مهندسی صنایع، تهران، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی رهنما،
https://www.civilica.com/Paper-MIECONF01-MIECONF01_052.html
عبّاسپور، راضیه(1390). پیش بینی سلامت سازمانی بر اساس ویژگی های شخصیتی و سلامت روانی مدیران، پایان نامه¬ی کارشناسی ارشد، دانشکده¬ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
فرقانی، ادریس و عربشاهی، معصومه،1401،تاثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر رضایت شغلی، قانون شکنی و تعهدکارکنان با توجه به نقش تعدیلگر رهبری خدمتگزار (مطالعه موردی: شعب بانک آینده شهر مشهد)،سیزدهمین کنفرانس بین المللی پژوهش در مدیریت، اقتصاد و توسعه،https://civilica.com/doc/1491058
قاسم زاده, ابوالفضل؛ شیوا ملکی و حمداله حبیبی، ۱۳۹۳، نقش هویت تیمی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی و مسیولیت اجتماعی، فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی 2 (4)،
https://www.civilica.com/Paper-JR_IPOM-JR_IPOM-2-4_006.html
کامکار، منوچهر؛ آتشپور، سيّد حميد؛ آتشپور، سيّد رضا و سلاسل، ماهان(1386). سازمان های بیمار. اصفهان: نشر محبان.
کرد،حسین.(1396).بررسی رابطه نوع قرارداد استخدامی با عملکرد شغلی و امنیت شغلی در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
گنجی، فرشید و گنجی، فرشاد،1400،نقش هدف گرایی و هویت اخلاقی در مدیریت یادگیری سازمانی کارکنان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران،سومین کنفرانس بین المللی توسعه و ترویج علوم انسانی و مدیریت در جامعه،تهران،https://civilica.com/doc/1370679
محمدزاده، ز.؛ رحمانسرشت، ح. و کوشازاده، ع. (1392). «اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، 4 (3)، ص1-20.
محمودی،حسین و سحر عابدینی، ۱۳۹۸، بررسی میزان تاثیر عوامل موثر در هویت سازمانی و تعیین میزان تاثیر هویت سازمانی بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی، چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت،حسابداری و اقتصاد با تاکید بر بازاریابی منطقه ای و جهانی، تهران - دانشگاه شهید بهشتی، دبیرخانه دائمی کنفرانس،
https://www.civilica.com/Paper-ACONF04-ACONF04_250.html
موسوی نائینی،مهدی.(1398). طراحی مدل پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی براساس امنیت شغلی و تعهد سازمانی و نقش تعدیل گری ویژگی های شخصیتی.پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی.
نصراصفهانی، ع.و آقاباباپور دهکردی، ط. (1392). «بررسی رابطه هویت سازمانی با سکوت سازمانی کارکنان مورد مطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان»، جامعهشناسی کاربردی، 24 (4)، ص:139-162
هزارجریبی،ج.(1390). بررسی احساس عدالت اجتماعی و عوامل موثر بر آن. جامعه شناسی کاربردی22(43). پاییز. صص41-62.
منابع لاتين
Abbasi, T. F. (2015). Impact of work overload on stress, job satisfaction, and turnover intentions with moderating role of Islamic work ethics. Management Studies and Economic Systems, 2(1), 27–37.
Aliya, A., & Muhammad, A. (2019). Relationship Between Job Satisfaction And Turnover Intention.International Journal Of Human Resource Studies, 9(2), 163-194.
Anonymous, B.(2005). Organizational Health: Putting the pieces together. Managing Employee Health, 29.
Averin, A. V., Pogodina, I. V., & Manokhin, V. S. (2021, February). Encouraging Citizen Adoption of E-Governance–A Way to Reduce Corruption. In International Scientific and Practical Conference “Russia 2020-a new reality: economy and society” (ISPCR 2020) (pp. 13-16). Atlantis Press.
Bartel, C.A. (2001) "Social Comparisons In Boundary- Spanning Work: Effects Of Community Outreach On Members" Organizational Identity And Identification Administrative Science Quarterly, 46: 379-413.
Böckerman, P., Ilmakunnas, P., & Johansson, E. (2016). Job security and employee well-being: Evidence from matched survey and register data. Labour Economics, 18(4), 547-554.
Charness, G., Cobo-Reyes, R., Jiménez, N., Lacomba, J. A., & Lagos, F. (2017). Job security and long-term investment: An experimental analysis. European Economic Review, 95, 195-214.
Cornelissen, J.P., Haslam, S.A., Balmer, J.M.T., (2007) "Social Identity, Organizational Identity and Corporate Identity: Towards an Integrated Understanding of Processes, Patternings and Products", British Journal of Management; 18:1-16.
Fuller J. B., Hester, K. Barnett, T. Frey, L. Relyea, C. Bey, D. (2006) "Perceived External Prestige And Internal Respect: New Insights Into The Organizational Identification Process". Human Relations, 59(6):815-846.
Hatch، M.J. ، Organisasjonsteori ، Moderne، symbolske og postmoderne perspektiver ، Abstraktforlag،Oslo،1997
Hünefeld, L., Gerstenberg, S., & Hüffmeier, J. (2020). Job satisfaction and mental health of temporary agency workers in Europe: a systematic review and research agenda. Work & Stress, 34(1), 82-110.
Hussain, S., Soroya, S. H., (2017) "Exploring the factors affecting job satisfaction of paraprofessional staff working in University Libraries of Pakistan", Library Review, Vol. 66 Issue: 3, pp.144-162
Ismayilova, K., & Klassen, R. M. (2021). Research and teaching self-efficacy of university faculty: Relations with job satisfaction. International Journal of Educational Research, 98, 55-66.
Jabid, A. W., & Darwis, H. (2019). Relationship Between Job Characteristic And Organizational Commitment With Job Satisfaction As Mediating Variable : A Study At Conventional Banks In Ternate. Eurasia: Economics & Business, 2(20), 36-45.
Jiang, L., Hub, S., Näswallc, K., López Bohle, S., & Wang, H.-J. (2020). Why and when cognitive job insecurity relates to affective job insecurity? A three-study exploration of negative rumination and the tendency to negative gossip. Eur. J. Work Organ. Psychol. 29, 678–692.
Kanwar, Y. P. S., Singh, A. K., & Kodwani, A. D. (2012). A study of job satisfaction, organizational commitment and turnoverintent among the IT and ITES sector employees. Vision: The Journal of Business Perspective, 16(1), 27-35.
Khahan, N., Suteeluck, K., Jamnean, J., & Ian, D. S. (2020). Mediating Effects of Job Satisfaction and Organizational Commitment between Problems with Performance Appraisal and Organizational Citizenship Behavior. Journal Of Open Ennovation, Thechnology, Market And Complexity,6, (25), 64-69.
Le, T., & Minh, L. (2020). The influence of organizational commitment on employees’ job performance: The mediating role of job satisfaction. Management Science Letters,10, 3307-3312
Lee, Y. H., & Chelladurai, P. (2018). Emotional intelligence, emotional labor, coach burnout, job satisfaction, and turnover intention in sport leadership. European Sport Management Quarterly, 18(4), 393-412.
Lievens, F., Hoye, G.V. Anseel, F. (2007) "Organizational Identity and Employer Image: Towards A Unifying Framework". British Journal of Management, 18: 45-59.
Marwan, M. S., Armanu, S., & Aisjah, S. (2020). Islamic job satisfaction, organizational commitment, and intention to leave: Moderating role of Islamic work ethics. Management Science Letters, 10 (2020) 1359-1368.
Muhammad, E. (2019). THE Influence Job Satisfaction And Organizational Commitment On Employee Turnover Intention. Journal of Business, Management, and Accounting,1, 48-55.
Nelson, S., Dewiana, N., Didi, S., Ardian, S., Masduki, A., Yayah, Y., Joko, S., Ahmad, F. (2020).The Relationship Of Transformational Leadership, Organizational Justice And Organizational Commitment: A Mediation Effect Of Job Satisfaction. Journal Of Critical Reviews, 19(7).
Puusa, A. (2006) "Conducting Research on Organizational Identity", Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies; 11(2):35-123.
Puusa, A., Tulvanen, U. (2006) "Organizational Identity and Trust", Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 11(2):24-111.
Sanyal, S., Wamique Hisam, M., & Aqeel BaOmar, Z. (2018). Loss Of Job Security And Its Impact On Employee Performance – A Study In Sultanate Of Oman. International Journal of Innovative Research & Growth. 7, 6, 201-212.
Shapiro, R. L., Mohammed, S., Hopkins, M., Shapiro, D., & Dellasega, C. (2014). The negative impact of organizational cynicism on physicians and nurses. The health care manager, 33(4), 276.
Shoss, M. K. (2017). Job insecurity: An integrative review and agenda for future research. Journal of management, 43(6), 1911-1939.
Vermeir, P., Blot, S., Degroote, S., Vandijck, D., Mariman, A., Vanacker, T., ... & Vogelaers, D. (2018). Communication satisfaction and job satisfaction among critical care nurses and their impact on burnout and intention to leave: A questionnaire study. Intensive and Critical Care Nursing, 48, 21-27.
Wang W, Wang Y, Zhang Y, Ma J. (2020). Spillover of workplace IT satisfaction onto job satisfaction: The roles of job fit and professional fit. International Journal of Information Management, 50: 341-352.