ارائه مدل تاثیرسطوح حیاتی مولفه های موثر بر تولید محتوی دیجیتال در صنعت ورزش
محورهای موضوعی : مدیریت دانشمحمد رضا اسماعیل زاده قند هاری 1 , نفیسه نقیبی 2 , حسن فهیم 3 , حسین پیمانی زاد 4
1 - دانشیار عضو هیئت علمی ،گروه تربیت بدنی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد . ایران.
2 - دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
3 - دانشیار ، گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد مشهد . مشهد . ایران
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد
کلید واژه: سطوح حیاتی , محتوی دیجیتال , صنعت ورزش , خدمات ورزشی .,
چکیده مقاله :
مقدمه : هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل تاثیرسطوح حیاتی مولفه های موثر بر تولید محتوی دیجیتال در صنعت ورزش می باشد. روش:این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از منظر جمع آوری داده ها توصیفی – تحلیلی بود. 384 نفر با روش نمونه گیری کوکران (شامل مخاطبان ورزشی، خریدارمحصولات و دریافت کنندگان خدمات ورزشی) به صورت آنلاین ، به سوالات محقق ساخته ای که قبلا در بخش کیفی طراحی شده بود، به شکل نمونه گیری در دسترس پاسخ دادند . از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آلفای کرونباخ برای بررسی روابط بین متغیر های تحقیق از روش مدل سازی ساختاری تفسیری و همچنین روش تحلیل عاملی استفاده گردید. تمامی تحلیل های آماری آزمون های ذکر شده با استفاده از نرم افزارهای 26SPSS و 26AMOS صورت گرفت. یافته : با توجه به نتایج مشخص گردید عوامل موثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش در 12 دسته شامل مسائل فرهنگی-مدیریتی، نیروی انسانی، استحکام محتوا، تناسب محتوا، حجم محتوا، اثربخشی تبلیغات، طراحی خیرهکننده، کیفیت محتوا، سوژه محتوا، هماهنگی، مهارت عوامل تولید و فاخر بودن دستهبندی شدند که در بین عوامل موثر بر تولید محتوی دیجیتال نیروی انسانی و مسائل فرهنگی-مدیریتی بیشترین اثر برتولید محتوی دیجیتال را داشتند. بحث و نتیجه گیری : تولید محتوا یک روش "انسانی، مفید و جامع" برای ایجاد ارتباط با مخاطبان است؛ وجود نیروی انسانی خبره و همچنین بستر مدیریتی و فرهنگی لازم در صنعت ورزش در جهت توسعه و افزایش سطح تولید محتوا دیجیتال سبب می گردد تا استانداردهای اولیه در جهت تولید محتوا دیجیتال فراهم گردد.
Introduction:The purpose of this research is to provide a model of the critical levels of the effective components on the production of digital content in the sports industry. Method: This research was descriptive-analytical in terms of practical purpose, from the point of view of data collection. 384 people answered the researcher's questions that were previously designed in the qualitative section, in the form of available sampling, using Cochran's sampling method (including sports audiences, buyers of sports products and recipients of sports services). All statistical analyzes of the mentioned tests were done using 26SPSS and 26AMOS software. Found : According to the results, the factors affecting the production of digital content in the sports industry were identified in 12 categories, including cultural-management issues, human resources, content strength, content suitability, content volume, advertising effectiveness, stunning design, content quality, content subject, coordination, The skill of the production factors and luxury were categorized as among the factors affecting the production of digital content, human resources and cultural-management issues had the greatest effect on the production of digital content. Discussion and conclusion: Content production is a "human, useful and comprehensive" way to connect with audiences; the existence of expert manpower as well as the necessary managerial and cultural platform in the sports industry in order to develop and increase the level of digital content production will provide basic standards for digital content production.
1) بهرامی, شهاب, & کیانی, محمدسعید. (1402). تاثیر رسانه های اجتماعی و اینترنت در بازاریابی رویدادهای ورزشی. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 10(3), -. doi: 10.30473/jsm.2021.50368.1369 https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_7711.html
خدایاری, بهناز, & پنجهشاهی. (1400). بررسی عوامل موثر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر رفتارخرید مصرف کننده در شرکت قهرمان. مطالعات مدیریت و حسابداری, 26(6), 157-166.https://civilica.com/doc/1888191/
جوانی, وجیهه, & کهزاد, فرزانه. (1400). کنکاشی بر تاثیر بازاریابی محتوای رسانه های اجتماعی بر سلامت برند ورزشی. فصلنامه علمی رسانه, 32(4), 165-178. doi: 10.22034/bmsp.2021.141724https://qjmn.farhang.gov.ir/article_141724_5dc153948484837c15f76a6f11f104b7.pdf
چگینی نرگس. (1401). پیش بینی مدیریت بازاریابی بر اساس ویژگی های شخصیتی در اینفلوئنسر مارکتینگ های شبکه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 5(63), 31-42.https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/811
روزفراخ, عبدالله, منصوری, محمدی, & صادقی. (1401). نقش عوامل بازاریابی رسانه های اجتماعی بر تصویر و آگاهی برند با میانجی گری درگیری کاربران صفحات اجتماعی برند ورزشی (مورد مطالعه: شبکة اجتماعی اینستاگرام). فصلنامه علمی مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 9(4).
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_8698_876e93df1d6ec315b2ca0b56dcd7f22b.pdf روشن, سید علیقلی, یعقوبی, نور محمد, رئیسی شهرویی, حفصه, نامدار جویمی, احسان, & پشوتنی زاده, هومن. (1401). بررسی رابطه وابستگی مشتری با نوآوری رسانه ورزشی: نقش تعدیلکننده فرهنگسازمانی (رسانههای ورزشی در شهر تهران). مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 9(3), 15-29. doi: 10.30473/jsm.2019.44014.1300. https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_8690_c244601d58ca01884b533020eb2a6772.pdf
کردلو حسین ، محمدی حسین علی ، محرم زاده مهرداد و عزیزیان کهن نسرین ،(1401) “ارتباط بازاریابی رسانه های اجتماعی با رضایت مشتریان مراکز تفریحی ورزشی،” مطالعات بازاریابی ورزشی، vol. 1، no. 4 ، pp. 116–133، 1399،. Available: https://sid.ir/paper/383349/fa.https://www.sid.ir/paper/383349/fa
کوزه چیان, هاشم, صفاری, مرجان, & خلیلی, مریم. (1400). اثربخشی تبلیغات با استفاده از ورزش در شبکههای اجتماعی (مورد مطالعه: اینستاگرام). نشریه مدیریت ورزشی, 13(1), 257-275. doi: 10.22059/jsm.2019.275140.2224https://jsm.ut.ac.ir/article_81162_3feca4ac8db0bd8cc7717ae2dd5411c3.pdf
سقا عبدالمحمد, هندیجانی فرد معین, , & کوشکی جهرمی علیرضا. (1401). بانکها و بازاریابی شبکههای اجتماعی: پژوهشی مبتنی بر تحلیل محتوا. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند, 9(35).https://ensani.ir/file/download/article/1647420046-9859-1-35-2.pdf
شاملو, مهدی, فرهنگی, علی اکبر, شیری, طهمورث, & مظفری, افسانه. (1397). ارائة الگوی برندسازی از دید مخاطب در رسانة برخط ورزشی (مورد مطالعه: ورزش سه). مطالعات مدیریت ورزشی, 10(50), 203-226. doi: 10.22089/smrj.2018.4701.1903https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1303_f28730c85d0e7703b2e50b278f0900f7.pdf
فیروزیان, ف., بحرالعلوم, ح., حسن, & دهقانپوری. (1400). تأثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه و قصد خرید مجدد مشتریان فروشگاههای ورزشی. مطالعات بازاریابی ورزشی, 1(2), 174-149.https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61561_ff8f94d91a81ff49081ded6a87fef993.pdf
قربانی, علی, فرهت, مائده, & عمران زاده, اسماعیل. (1400). طراحی مدل تحقیقات بازاریابی در شبکه های اجتماعی. مطالعات رسانههای نوین, 7(27), 299-267. doi: 10.22054/nms.2021.25449.315قربانی, علی, فرهت, مائده, & عمران زاده, اسماعیل. (1400). طراحی مدل تحقیقات بازاریابی در شبکه های اجتماعی. مطالعات رسانههای نوین, 7(27), 299-267. doi: 10.22054/nms.2021.25449.315
هاشم نیا, کریمی, اوژن, & امامقلی. (1401). ارائه مدل ارتباط برند–مشتری در شبکه اجتماعی اینستاگرام. مدیریت بازاریابی, 16(51), 131-149.https://www.sid.ir/paper/410376/fa
ماه آورپور, حسین زاده شهری, عبدالوند, ندا, & بابایی زکیلکی. (1401). قواعد حاکم بر قصد مشارکت کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام در رقابتهای جمعسپاری بازاریابی براساس رویکرد تئوری مجموعة راف (مورد مطالعه: مصرفکنندگان برند موتوسل). مطالعات رفتار مصرفکننده, 8(4), 132-
159.https://cbs.uok.ac.ir/article_62008_d4da7dbc3b70b24dfbe5f2c9489b2ed1.pdf محمدشفیعی, رحمت آبادی, یزدان, سلیمان زاده, & امید. (1399). تأثیر ارتباطات بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند، ارزش ویژه ارتباطی و پاسخ مشتری. مطالعات رفتار مصرفکننده, 6(1), 105-124.https://cbs.uok.ac.ir/article_61074_0570de984a20f1205c476d722626d69d.pdf
متیننژاد, اخلاصمندفرد, & شیما. (1398). تاثیر فعالیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی بر پاسخ رفتاری مشتریان با نقش ارزش برند. مطالعات مدیریت و حسابداری, 16(4), 175-183.https://civilica.com/doc/1842135/
نوروزی سید حسینی, رسول. (1399). درک تجربه زیسته مدیران روابط عمومی ورزشی از بحرانهای رسانه ای(رویکردی پدیدارشناسانه). مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 8(2), 13-26. doi: 10.30473/jsm.2020.51017.1383https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_7329_50af929e46456046c936cc4bcf858e89.pdf.
Şahin, E., Demirsel, M. T., Adam, A. A. (2020). The Effect of Social Media on Sports Marketing: Konyaspor Football Club Case, Journal of Business Research-Turk, 12 (1), 79-94.file:///C:/Users/MORVA-JON/Downloads/The_Effect_of_Social_Media_on_Sports_Marketing_Kon.pdf
Lameiras Alba Adá, Rodríguez-Castro Yolanda(2020), The presence of female athletes and non-athletes on sports media Twitter. Pages 941-958. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1732439.
Alba Adá-Lameiras & Yolanda Rodríguez-Castro. (2023) Analysis from a gender perspective of the Olympic Games on Twitter. European Sport Management Quarterly 23:3, pages 683-699.https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14680777.2020.1732439?scroll=top&needAccess=true
Broussard Ryan, Heath Will , Barnidge Matthew.(2021).Incidental exposure to political content in sports. Journal of Information Technology & Politics Published online: 10 Oct 2020. https://doi.org/10.1080/10714421.2020.1853491. Volume 24, 2021 - Issue 1.https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10714421.2020.1853491.https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10714421.2020.1853491
Shekhawat, G., Sharma, A., Panda, A., Lalani, F., Singh, P., Mothilal, R. K., Grover, R., Nishal, S., Dash, S., Shora, S., Akbar, S. Z., & Pal, J Arya, A., De, S., Mishra, D. (2022). DISMISS: Database of Indian Social Media Influencers on Twitter. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 16(1), 1201-1207. https://doi.org/10.1609/icwsm.v16i1.19370.https://ojs.aaai.org/index.php/ICWSM/article/view/19370