شناسایی پسرانهای جامعهپذیری اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : تعالی منابع انسانیمریم حافظی 1 , محمود رضایی زاده 2 , ناصر میرسپاسی 3
1 -
2 - واحد تهران مرکز
3 - استاد مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: جامعهپذیری, اعضاء هیئت علمی, دانشگاه آزاد اسلامی, مدل سازی تفسیری ساختاری.,
چکیده مقاله :
از آنجا که دانشگاهها اغلب تلاش می کنند سازگاری بین اعضاء هیئت علمی و دانشگاه را توسعه دهند، جامعهپذیری سازمانی در این میان نقش اساسی دارد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی پسرانهای جامعهپذیری اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شد. تحقیق حاضر یک تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است که در بخش اول از روش تحلیل تم و کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری و گزینشی) و در بخش دوم از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری جهت طراحی مدل و شناسایی مولفههای پیشرانهای جامعهپذیری اعضاء هیئت علمی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی 12 نفر و در بخش کمی، 10 نفر از خبرگان و اساتید باتجربه دانشگاهی بودند. جهت گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای و میدانی و از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامهی محقق ساخته بهره گرفته شده است. روایی محتوا توسط اساتید راهنما مورد تایید قرار گرفت. بر اساس مدل طراحی شده، روابط ضعیف و عدم تعادل بین زندگی حرفهّای و خصوصی در سطح اول ، سازگاری کم بین آموزشها و نیازهای شغلی و فرصتهای محدود در سطح دوم و بازخوردهای پراکنده و انتظارات مبهم در سطح سوم مدل قرار گرفتند. همچنین بر اساس نمودار قدرت نفوذ-قدرت وابستگی، مولفه فرصتهای محدود در ناحیه وابسته، مولفههای سازگاری کم بین آموزشها و نیازهای شغلی، عدم تعادل بین زندگی حرفهای و خصوصی و بازخوردهای پراکنده در ناحیه پیوندی و مولفه انتظارات و نقشهای مبهم در ناحیه مستقل قرار گرفتند.
Since universities try to develop compatibility between faculty members and the university, socialization of the organization plays an essential role in this. The present study was conducted with the aim of identifying deterrent to socialization of faculty members of Islamic Azad University. The current research is a mixed exploratory research (qualitative-quantitative) which in the first part of the theme analysis and three-stage coding method (open, central and selective) In the second part, the interpretive structural modeling technique has been used to design the model and identify the components of the socialization Promoter of faculty members. The statistical population of this research was 12 people in the qualitative part and 10 people in the quantitative part, experts and experienced university professors. In order to collect information, the method of library and field studies, semi-structured interview and researcher-made questionnaire were used. Content validity was confirmed by supervisors. Based on the designed model, weak relationships and imbalance between professional and private life in the first level, Low compatibility between training and job needs and limited opportunities in the second level, and scattered feedback and ambiguous role were placed in the third level. Also, based on the power of influence-power of dependence diagram, the component of limited opportunities in the dependent area, the components of low compatibility between education and job needs, imbalance between professional and private life, and scattered feedback were placed in the connected area. And the component of expectations and vague roles were placed in the independent area.
آقایی، علی اکبر، بحرالعلوم، حسن، و اندام، رضا. (2018). مدلسازی مدیریت استعداد معلمان تربیت بدنی در کشور. پایان نامه دکتری تربیت بدنی. دانشگاه صنعتی شاهرود.
اعتباریان، اکبر و خلیلی، مسعود. (2008). "رابطه کیفیت زندگی کاری با ابعاد جامعه پذیری سازمانی"، دانش و پژوهش در روانشناسی، 35/36، 88-106.
شیربیگی، ناصر؛ امید قادرزاده؛ مریم تمسکی (1394). درک و تجربه اعضای هیئت علمی از فرایند آشناسازی بدو استخدام و روزهای اول کار، پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامعه امام حسین (ع)، 7 (2)، 179-207.
مرجائی، سید هادی، محسنی تبریزی، علیرضا و قاضی طباطبایی، محمود (1398). تاثیر مسائل و چالش های محیط علمی بر جامعه پذیری دانشگاهی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 55(1)، صص 45-67.
منصوری، علی نظر؛ یزد خواستی، بهجت. (1400). تحلیلی بر عوامل موثر بر جامعه پذیری دانشگاهی دانشجویان. مطالعه موردی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، شیراز و فردوسی. مجله راهبرد فرهنگ. 53.
نادی، محمد علی؛ محسن گل پرور؛ سید علی سیادت (1389). جامعه پذیری سازمانی و آرزوهای شغلی کارکنان در محیط های کاری، جامعه شناسی کاربردی، (37)، 159-175.
ودادهیر، ابوعلی؛ رضا همتی؛ عارفه مهدیه (1395). فرایند جامعه پذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری؛ مطالعه موردی دانشگاه اصفهان، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 22 (1)، 45-73.
Balen, j. & Yun, Ch. & Johnima, A. Browndi, I. (2022). Arrangement of the official and unofficial reinforcement in the socialization of the faculty associates. International Journal of Human Development and Family Research. Volume 11, Issue 8.
Bauer, T. N., Morrison, E. W., & Callister, R. R. (1998). Organizational socialization. Research in personnel and human resource management, 16.
Bogler, R. & Kremer‐Hayon. L. (1999). The Socialization of Faculty Members to University Culture and Norms, Journal of Further and Higher Education, 23:1, 31-40.
Bowen, H.R. & Schuster, J.H. (1986) American Professors. A national resource imperiled (New York, Oxford University Press).
Menges, R. J. (1996). Experiences of newly hired faculty. In L. Richlin (Ed.), To improve the academy (pp. 169182). New Forums Press and the Professional and Organizational Development Network in Higher Education.
Moyson, S., Raaphorst, N., Groeneveld, S., & Van de Walle, S. (2018). "Organizational Socialization in Public Administration Research: A Systematic Review and Directions for Future Research", American Review of Public Administration, 48(6), pp. 610–627.
Reynolds, A. (1992) Charting the changes in junior faculty, Journal of Higher Education, 63(6), pp. 637-65.
Smith, D. (2007). "Exploring a Multidimensional Model of Employee Socialization and Role-Based Performance", Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the Management and Marketing Department in the Graduate School of The University of Alabama.
Song, C. H. & Elvers, D & Leker, Jens, 2017. "Anticipation of converging technology areas. A refined approach for the identification of attractive fields of innovation," Technological Forecasting and Social Change, Elsevier, vol. 116(C), pages 98-115.
Warfield, J. N. (1973). “Interpretive Structural Modeling (ISM) Group Planning & Problem Solving Methods in Engineering,” John Wiley & Sons Inc., New York.
Wanous, J. P. (1992). Organizational entry: Recruitment, selection, orientation, and socialization of newcomers. Prentice Hall.
Wanous J.P, Colella A.(1989). Organizational entry research: Current status and future directions. In: Rowland K, Ferris G, eds.Research in personnel and human resources management.#3 Watson, R. (1978). Interpretive structural modeling. A useful tool for technology, Technological Forecasting and Social Change, 11(2): 165-185.