شناسایی عوامل موثر بر وفاداری مشتریان بنگاههای خدمات تفریحی ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتمهدی ظریف 1 , حسن فهیم دوین 2 , حسین پیمانی زاد 3 , محمدرضا اسماعیل زاده 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
4 - دانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
کلید واژه: رضایتمندی, وفاداری, مشتریان, بنگاههای خدمات تفریحی ورزشی.,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر ساخت و اعتبارسنجی ابزاری جهت ارزیابی و سنجش عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایتمندی و وفاداری مشتریان بنگاههای خدمات تفریحی ورزشی بود. این تحقیق به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، به لحاظ نوع جستجوی دادهها از نوع ترکیبی (کمّی و کیفی)، به لحاظ روش تجزیه و تحلیل دادهها از نوع توصیفی- اکتشافی، و به لحاظ زمان انجام تحقیق از نوع حالنگر میباشد. جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی و پیمایشی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل اساتید و خبرگان بازاریابی ورزشی و در بخش کمّی شامل کلیه مشتریان ثابت و با سطح بالای مشارکت پارکهای آبی ایران بودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و پاسخ به فرضیات تحقیق از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی، با کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. و لیزرل نسخه 8/8، استفاده شد. نتایج شاخصهای برازش مدل اندازهگیری نشان داد که پرسشنامة عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایتمندی و وفاداری مشتریان از شرایط مطلوبی برخوردار بود. به طور کلی، با استفاده از پرسشنامة عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایتمندی و وفاداری مشتریان میتوان به طور قابل قبولی شاخصهای مورد نظر را اندازهگیری کرد.
The aim of the current study was to construct and validate a tool to evaluate and measure the internal and external factors affecting the satisfaction and loyalty of customers of sports entertainment service companies. This research is applied in nature, utilizing a combined approach of quantitative and qualitative data collection. The data analysis method employed is descriptive-exploratory, and the research is contemporary in its timing. Data was collected through fieldwork and surveys. The qualitative part of the research involved sports marketing professors and experts, while the quantitative part included all regular customers highly engaged with water parks in Iran. Data analysis was conducted using descriptive and inferential statistics methods with the assistance of SPSS software and Lisrel version 8/8. The fit indicators of the measurement model revealed favorable conditions for the questionnaire assessing internal and external factors influencing customer satisfaction and loyalty. Overall, this questionnaire provides a reliable means to measure the desired indicators effectively.
اسداللهی، احسان؛ تجاری، فرشاد؛ زارعی، علی (1396). بررسی رابطه و مقایسه میزان اثر رسانههای تبلیغاتی و ترویجی بر انتقال هویت برند و میزان تعهد ورزشی در فوتبال. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، 4(3)، ص 15-25.
ایزدی، اکرم؛ فهیم دوین، حسن؛ اسداللهی، احسان؛ امیری، عباس (1395). بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و سطح پاسخگویی با میزان رضایتمندی و وفاداری مشتریان باشگاههای ورزشی. در: اولین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین در علوم ورزشی.
برازنده، رضا؛ عبدوی، فاطمه؛ بدری، یعقوب (1394). بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان باشگاههای بدنسازی با استفاده از مدل کانو (مطالعه موردی باشگاههای خصوصی و دولتی شهر تبریز). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه تبریز.
پیتس، برندا جی؛ استوتلار، دیوید کی (1394). مبانی بازاریابی ورزشی. ترجمه فرشاد تجاری و همکاران. انتشارات دانشگاه شمال.
حسینی گل افشانی، سید احمد؛ بیگ، مینا (1397). شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر وفاداری و رضایتمندی مشتری به محصولات گروه خودروسازی سایپا. در: هفتمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت؛ چهارمین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز. تهران: شرکت همایشگران مهر اشراق.
حسینی هاشمزاده، داوود (1388). بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان بانک صنعت و معدن. مدیریت بازرگانی، 1(2).
درخشان، ایوب؛ خدایاری، بهناز (1397). بررسی عوامل موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان در خرید اینترنتی (مطالعه موردی: آژانس هواپیمایی). در: اولین همایش بینالمللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه شهری. تبریز: دانشگاه اسوه، دانشگاه آتاترک ترکیه.
علی دوست قهفرخی، ابراهیم؛ کوزه چیان، هاشم؛ جلالی فراهانی، مجید؛ ترکی، مریم (1389). بررسی و مقایسه رضایتمندی مشتریان زن باشگاههای بدنسازی خصوصی و دولتی شهر تهران. مدیریت ورزشی، 2(5)، ص 127-266.
عمادی، مهدی؛ حسینی، هلن؛ قهرمان تبریزی، کوروش؛ محمدخانی، فرشته (1395). بررسی عوامل مؤثر بر جلب رضایت مشتریان از فروشگاههای ورزشی کشور ایران با استفاده از مدل رضایتسنجی کانو. پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي، 4(12).
کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری (1384). اصول بازاریابی. ترجمه محمدرضا سعدی، و عباس صالح اردستانی. تهران: آیلار، چاپ دوم، ج1، ویرایش چهاردهم.
گوهری، مهدی (1396). تعیین و طبقهبندی عوامل موثر بر رضایت مشتریان بانکها. بانک اقتصاد نوین، شماره 68.
Asadollahi, E, FahimDevin, H. & Zirak, S. Shahidi Morteza, 2017. (c). Examine the Causal Relationship between Satisfaction and Expectations of Product Quality and Services and the Post-Purchase Behavior of the Sport Consumers with the Mediating Role of Brand Awareness. Asian Exercise and Sport Science Journal, 3(7), p. 22-35.
Asadollahi, E., Tojari, F. & Zarei, A. (a2017). The Effect of Promotional Tools on Conveying Brand Identity from Sport Consumers’ Viewpoint in the Country’s Premier League. International Journal of Applied Exercise Physiology, 6(3), p. 32-41.
Choi, J.P. (2001). The influence of service quality on customer satisfaction and repurchase intentions at fitness clubs in south korea. Dissartation. The University of New Mexico.
Oliver, R.L. (2007). A conceptual model of servise quality and of service satisfaction. Advances in services marketing management, No. 2, p. 56-85
Robinson, L. (2006). Customer Expectations of Sport Organizations. European Sport management Quarterly, 6(1), p. 67-84.