ارائه مدل کاربرد فناوریهای نوین در دانشگاه نسل چهارم
محورهای موضوعی : مهندسی آموزشی: طراحی و تکنولوژی آموزشیعصمت سيفی 1 , امینه احمدی 2 , مجتبی معظمی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامي، کیش، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامي، تهران جنوب، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد تهران شمال
کلید واژه: کلیدواژه: آموزش مجازی, دانشگاه نسل چهارم, فناوریهای نوین, مدیریت یادگیری الکترونیکی, مشارکت برون¬سازمانی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کاربرد فناوریهای نوین در دانشگاه نسل چهارم بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، و روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. شرکت¬کنندگان بخش کیفی خبرگان و متخصصان آموزش عالي، اساتید برجسته وخبرگان فناوری که دارای مدارک دکتری در آموزش عالی و فناوری بودند که براساس قاعده «اشباع نظری» و به¬صورت غیرتصادفی هدفمند تعداد 10 نفر تعیین شدند. و در بخش کمی جامعه آماری شامل اساتید دانشگاههای سراسری که بهطور تقریبی 20000 هزار بودند، درنظر گرفته شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه¬گیری خوشهای یک مرحلهای تعداد 376 نفر تعیین شد. روش جمع¬آوری اطلاعات به ¬روش کتابخانه¬ای، و ابزار اندازه¬گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق-ساخته بود. تعیین روایی پرسشنامه تحقیق حاضر به دو روش 1. صوری و2. محتوایی انجام شد، ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه¬وتحلیل داده¬ها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش مدليابي معادلات ساختاري با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد مدل حاصل شامل 5 بعد، 13 مؤلفه و 47 شاخص است. ابعاد فناوری نوین شامل آموزشی، زیباشناختی، محتوایی، مشارکت برونسازمانی، فرآیندی میباشد. با توجه به خروجی تحلیل میانگین مقادیر اشتراکی و میانگین مقادیر R Squares نشان میدهد که مقدار GOF برابر است با 37/0؛ که برازش قوی مدل را نشان میدهد. تناسب مدل پیشنهادی کاربرد فناوریهای نوین در دانشگاه نسل چهارم قوی میباشد.
Abstract The aim of the current research was to present a model of the use of new technologies in the fourth generation university. The research was applied in terms of purpose, and the mixed method was exploratory (qualitative-quantitative). The participants of the qualitative section of experts and specialists of higher education, prominent professors and technology experts who had doctoral degrees in higher education and technology, who were determined based on the rule of "theoretical saturation" and non-randomly, were determined in a targeted number of 10 people. And in the quantitative part of the statistical community including professors of nationwide universities, which were approximately 20,000 thousand, it was considered. The sample size was determined using Cochran's formula and one-stage cluster sampling method of 376 people. The method of data collection was library method, and the measurement tool was semi-structured interview in the qualitative part and researcher-made questionnaire in the quantitative part. Determining the validity of the present research questionnaire in two ways: 1. Formal and 2. content was done, the reliability coefficient was confirmed using Cronbach's alpha test. Data analysis was used in the qualitative part of the theme analysis approach and in the quantitative part of the structural equation modeling method using SPSS and PLS software. The results showed that the resulting model includes 5 dimensions, 13 components and 47 indicators. The dimensions of new technology include educational, aesthetic, content, extra-organizational participation, and process. According to the output of the analysis of the average values of shared values and the average values of R Squares, it shows that the value of GOF is equal to 0.37; which shows the strong fit of the model. The suitability of the proposed model for the application of new technologies in the fourth generation university is strong.
کتابنامه
آذر، خدیجه (1400). شناسایی مؤلفههای مؤثر بر پیدایش و توسعه دانشگاه نسل چهارم: تحلیل کیفی دیدگاه خبرگان دانشگاهی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 23(91)، 113-95.
سپهری، یعقوب. لیاقت دار، محمدجواد و اسفیجانی، اعظم (1399). رویکردها و روشهای یاددهی و یادگیری در دانشگاههای نسل چهارم از منظر اعضای هیات علمی: مطالعه موردی کیفی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 12(2)، 161-137.
فراستخواه، مقصود (1397). گاه و بيگاهي دانشگاه در ايران (مباحثي نو و انتقادي در باب دانشگاهپژوهي مطالعات علم و آموزش عالي). تهران: انتشارات آگاه.
کلبعلی، مرضیه (1397). کاربرد فناوریهای نوین در آموزش، اولین کنفرانس ملی یافتههای نوین در حوزه یاددهی و یادگیری، سیریک، https://civilica.com/doc/865141.
گودرزوندچگینی، مهرداد (1397). رویکرد دانشگاههای نسل چهارم کار و عمل (مورد مطالعه: دانشگاههای کمبریج، استنفورد و هاروارد). فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 20(78), 1-16. doi: 10.22047/ijee.2018.128487
نادری، ابوالقاسم و موسوی خطیر، سید جلال (1400). ارائه الگویی برای دانش محوری دانشگاههای کشور. مطالعات بینرشتهای دانش راهبردی، 11(43)، 410-385.
ياراحمدزهی، محمدحسين. (1398). همايش ملی اقتصاد، مديريت توسعه و کارآفرينی با رويکرد حمايت از کالای ايرانی. زاهدان: سازمان عالی ايران. مديريت صنعتی نمايندگی سيستان و بلوچستان.
یدالهی ده¬چشمه، آرش. رجائی¬پور، سعید و سیادت، سیدعلی (1400). تدوین الگوی دانشگاه نسل چهارم (دانشگاه اجتماعی) برای دانشگاههای ایران. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 13(4)، 57-31. doi: 10.22035/isih.2021.375
Evans, C (2020). Exploiting students’ part-time work to enhance learning, teaching and assessment. Industry and Higher Education, 34(1), 1- 4.
Giuri, P. Munari, F., Scandura, A., & Toschi, L (2019). The strategic orientation of universities in knowledge transfer activities. Technological Forecasting and Social Change, 138, 261-278. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.09.030
Larchenko, V., & Barynikova, O (2021). New technologies in education. XIV International Scientific and Practical Conference “State and Prospects for the Development of Agribusiness - INTERAGROMASH 2021”. E3S Web Conf. Volume 273, 2021. Article Number12145.doi: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127312145
Lynch, M., Kamovich, U., Longva, K. K., & Steinert, M (2019). Combining technology and entrepreneurial education through design thinking: Students' reflections on the learning process, Technological Forecasting & Social Change, www.elsevier.com/locate/techfore,
Nabi, G., Walmsley, A., & Akhtar, I (2019). Mentoring functions and entrepreneur development in the early years of university. Studies in Higher Education, 46, 1159-1174.
Harms, R (2019). Learning Sustainability Entrepreneurship by Doing: Providing a Lecturer-Oriented Service Learning Framework, www.mdpi.com/journal/sustainability.
Zuti, B., & Lukovics, M (2015). Fourth Generation” Universities and Regional Development. Published in: In: Hamm R, Kopper J (eds.) Higher education institutions and regional development. Proceedings of the 3. ERSA international workshop. No. ISBN:978-3-00-049656-1 (2015): 14-31.