تاثیردرمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) برشفقت ورزی به خود وتاب آوری خانوادگی مادران کودکان کم توان ذهنی
محورهای موضوعی : روانشناسیمحمود فتاحی 1 , اسدالله ویسی 2 , امید مرادی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره ، گروه مشاوره خانواده ، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج
2 - استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه پیام نور ، تهران
3 - دانشیار گروه مشاوره خانواده ، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج
کلید واژه: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد , شفقت به خود, تابآوری, مادران کودکان کم,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مقایسه اثر بخشی شیوه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شفقت به خود، و تابآوری خانوادگی مادران کودکان آموزش بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با انجام پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و یک دوره پیگیری 5 ماه بود. نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد.از میان لیست جامعه آماری (24) نفر با استفاده از اعداد تصادفی انتخاب شدند و در دو گروهِ آزمایشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه گواه قرار داده شدند. مداخله آموزشی با استفاده از پروتكل جلسات درمان هیز، استروسال ،(2012) با اندکی تلخیص تدوین شده است ودر 8 جلسه 2 ساعته برای گروه آزمایشی انجام شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل کو واریانس چند متغییری (آنوا) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار (SPSS 22) استفاده شد. از پرسشنامه های شفقت به خود، (Neff, ,2003)و تاب آوری خانوادگی(Sixbey,2005) به عنوان ابزار استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوه مشاوره گروهی بر افزایش شفقت به خود، و تابآوری خانوادگی مادران کودکان آموزش پذیر تأثیر داشت و این تأثیر در مرحله پیگیری 5 ماهه دارای ثبات بود. با توجه به یافته های این پژوهش می توان از روش مشاوره گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افزایش شفقت به خود و تاب آوری خانوادگی استفاده نمود
The purpose of this research was to compare the effectiveness of the treatment method based on acceptance and commitment to self-compassion, and family resilience of mothers exceptional Children. This research was semi-experimental with a pre-test and post-test with a control group and a follow-up period of 5 months. Sampling was done by simple random sampling. From the list of statistical population (24) people were selected using random numbers and were placed in two groups under the title of 1- experimental group of treatment based on acceptance and commitment and 2- control group. The educational intervention was developed using the protocol of Hayes, Strosal, (2012) treatment sessions with a little summary, and 8- 2-hour sessions were conducted for the experimental group. The method of data analysis was multivariate analysis of covariance (ANOVA). The software (SPSS 22) was used for data analysis. Questionnaires of self-compassion (Neff, 2003) and family resilience (Sixbey, 2005) were used as tools. The results showed that the treatment based on acceptance and commitment in the way of group counseling increases self-compassion and family resilience. Mothers of educable children have an effect and this effect was stable in the 5-month follow-up stage. According to the findings of this research, the group counseling method of treatment based on acceptance and commitment can be used to increase self-compassion and family resilience.
آزاده، س.م؛کاظمی زهرانی، ح ؛ بشارت، م.ا ؛(1395). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مشکلات بین فردی و انعطاف پذیری روانی دانش آموزان دختر دبیرستانی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، مجله جهانی علوم بهداشت، 8(3): 131-138. 89
افشاری ،علی (1397) مقایسه اثربخشی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی MBCT برتاب آوری زنان دارای سابقه سقط جنین ، مجله روان پرستاری (1397)6 (4) 11-18
اصفهانی، سمیه ؛ عباسی، سعید؛ (1398)اثربخشی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر تاب آوری ومعنای زندگی و عملکرد مراقبین بیماران اسکیزو فرنی ، ،مجله دانشگاه علوم پزشکی وخدمات درمانی گناباد 25(2) 311-298
آل یاسین، سید علی؛ داودی، حسین ؛نعمت الهی، مریم (1389)اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر بهزیستی و تاب آوری زنان دیابتی نوع 2 ، مجله دانشکده پزشکی 62
امینی، پریسا ؛ کرمی نژاد، رضا(1400) اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر دل زدگی زناشویی وشفقت به خود زنان تحت پوشش بهزیستی ، مجله طلوع بهداشت یزد 20 (1) 25-37
بختیاری سعید ،بهرام؛ (1398) مشاوره گروهی به شیوه درمان مبتنی بر پذیرشACT و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی MBCT بر تعهده سازمانی و مشارکت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد واحد اردبیل . رساله دکتری
بهرامی، شقایق ؛ همایون، علی رضا ؛ علیالی، مسعود؛ (1400) اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر تاب آوری بهریستی روانشناختی و امید به زندگی در بیماران اسماتیک ، مجله طلوع بهداشت یزد ، 20 (1) 55-68
حسینی. فریده؛ حسین چاری، مسعود. (1390) بررسی شواهد مربوط به روایی و پایایی مقیاس تاب آوری خانواده: فصلنامه مشاوره خانواده و روان درمانی .2، تابستان.
حقایق، سید عباس. (1399) اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر تاب آوریو رضایت زناشویی و نگرش نسبت به ناباروری زنان نابارور مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت ، 7(2) 13-25
خاموشی، صنم ؛ منصوری، احمد؛ (1399) بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر وشفقت به خودوخود انتقادی افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر ، مجله اعتیاد پژوهی 12 (57) 237-254
روحی، مینا ، مصطفایی امان الله ، زین الدین زهرا ، رضوی نعمت اللهی (1398) اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT برشفقت به خود و عمل آشفتگی دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی ، ، مجله سلامت روان کودک6 (3) 173-187
رشید پور، آیدا . ترجمه و گردآوری (1398)ی اصول ومبانی مایند فولنس. تهران نشر ساولان
صبری ،مصطفی؛ فولاد چنگ، محبوبه ؛ محمدی دهاقانی ،مریم ، (1393) رابطه الگوهای ارتباطی خانواده در دانشآموزان با نقش واسطهای هوش هیجانی، مجله روشها و مدلهای روانشناختی. 5, 18 (109-128)
فتحی ،سمیه؛ پویا منش، جعفر؛ قمری، محمد ؛ متحی، قربان؛ (1399) مقایسه اثربخشی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT ودرمان هیجان مدار بر تجربه درد و تاب آوری زنان مبتلا به سردرد میگرنی ، مجله سلامت جامعه 140 (4) 75-87
کاوه ،م، علیزاده ح، دلاور ع، برجعلی ع(1390) ... [تدوین برنامه پرورش تاب آوری در برابر استرس و تأثیر آن بر مؤلفه های کیفیت زندگی در والدین کودکان دارای کم توانی ذهنی خفیف]. ایرانی مجله کودکان استثنایی , (2) 119-140
مصباح ،ایمان ؛ حجت خواه ،سید حسن ؛گلمحمدی،محسن؛ (1397)اثربخشی درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر تاب آوری مادران کودکان کم توان ذهنی، ، مجله روانشناسی افراد استثنایی، 8 (29) 85-109
مؤتمنی، ف، شهیدی ش، موتبی ف، حیدری م، (1391) ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس شفقت به خود، مجله روانشناسی معاصر 8 (2) 27-40
میرزائیان، بهراد ؛ ایرکیان، ساره؛ حسینی، سید حمزه ؛ (1399)اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بربد تنظیمی هیجانی و شفقت به خود دانش آموزان آسیب رسان ، ، مجله اندیشه وافتار در روانشناسی بالینی 14 (53) 26-17
نریمانی محمد ، پورعبدل سعید ، بدر پور سجاد ، (1395) اثربخشی مداخله درمان مبتنی بر پذیرش وتعهدبر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیریخاص .مجله ناتونی های یادگیری 6 (1) 121-140
نصیری نسب، سعید؛ (1397). تأثیر شفقت درمانی بر تاب آوری، امید و بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزند فنیل کتونوری. ; پایان نامه ارشد
نیک نژاد، فرزانه؛ دهقانی سفید کوهی، اعظم ؛ (1394) اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر افزایش شفقت به خود مادران کودکان اتیسم ، کنفرانس پژوهش های کاربردی در علوتربیتی و روانشناسی و آسیب اجتماعی ایران (1394)
ولی زاده،شاهرخ؛ مکوندی، بهنام؛بختیاری پور ،سعید؛ حافظی، فریبا ؛ (1399 اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT بر تاب آوری و انعطاف پذیری روانی زندانیان مجله ارتقاء سلامت. 9 (4) 78 – 89
یابنده، محمدرضا،بقولی، ح.، سروقد، س ؛ کوروش نیا، م (1397). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه، مجله بینالمللی روانشناسی مدرسه و شناختی، 5:1. DOI: 10.4172/2469-9837.1000208
منابع انگلیسی :
Frostadottir, A. D and Dorjee, D. (2019). Effects of Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) and Compassion Focused Therapy (CFT) on Symptom Change, Mindfulness, Self-Compassion, and Rumination in Clients With Depression, Anxiety, and Stress. Journal Frontiers in Psychology, 10, 1-11
-Garmezy N, Masten, A. .( 1991). The protective role of competence indicators in children at risk. In: Cummings EM, Green AL, Karraki KH, editors. Life span developmental psychology: Perspectives on stress and coping. Hillsdale NJ: Lawrence; P.147-151
Hayes, S.C, Strosahl, K.D., Wilson, K.G. (2012). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change (2nd edition). New York, NY: The Guilford press
Harris, R. (2007). Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Introductory
Workshop Handout. Available from: http www.actmindfully.com.au
.
María Elena Gutiérrez-Hernández, Luisa Fernanda Fanjul Rodríguez, Alicia Díaz Megolla, Cristián Oyanadel, Wenceslao Peñate Castro, (2023) , The Effect of Daily Meditative Practices Based on Mindfulness and Self-Compassion on Emotional Distress under Stressful Conditions: A Randomized Controlled Trial, European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 10.3390/ejihpe13040058, 13, 4, (762-775)
,
Muris, P.; Petrocchi, N. (2017) Protection or Vulnerability? A Meta-Analysis of the Relations Between the Positive and Negative Components of Self-Compassion and Psychopathology. Clin. Psychol. Psychother., 24, 373–383. [Google Scholar] [CrossRef]
-Noone SJ, Hastings RP. (2009) ( Building psychological resilience in support staff caring for people with intellectual disabilities pilot evaluation of an acceptance based intervention. J Intellect Disabil, (13)1 .43-51
.
-Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2(2),85-101
.
-Neff, K.D. (. 2022 ) Self-Compassion: Theory, Method, Research, and Intervention. Annu. Rev. Psychol, 74, 193–218. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
-Prout, H. T., & Strohmer, D. C. (2019). Counseling with persons with mental retardation Issues and considerations. Journal of Applied Rehabilitation Counseling 26(3), 49-54
-Sixbey, M. (2005). Development of the family resilience assessment scale to identify family resilience constructs. Doctoral dissertation, School of Counselor Education, University of Florida
.
-Walsh, J.; Baliant, M. G.; Smolira S. J. D. R.; Fredericksen, L. K. & Madsen,S, (2009) "Predicting individual differences in mindfulness: The role of trait anxiety attachment anxiety and attentional control" Personality and Individual differences46 94-99