تبیین مؤلفهها و اهداف مدیریت یادگیری مدارس در عصر رسانههای اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
کبرا عبدی نویده
1
,
مرتضی سمیعی زفرقندی
2
1 -
2 - معاون پژوهشگاه مطالعات برنامه ریزی
کلید واژه: مدیریت یادگیری, رسانه اجتماعی, مدارس, تکنولوژی, اهداف آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین مؤلفهها و اهداف مدیریت یادگیری در مدارس در عصر رسانههای اجتماعی بود. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و روش پژوهش فراترکیب با استفاده از الگوی سندلوسکی وباروسو و جامعه مورد مطالعه ، شامل كتب علمي، تحقيقات انجام شده، رسالهها، پاياننامهها و مقالههاي مرتبط با موضوع پژوهشدر پایگاههای علمی ایرانداک، مگیران، ساینس دایرکت، گوگلاسکولار، نورمگز، علم نت و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ، مدارس مرتبط با مدیریت یادگیری مدارس در عصر رسانههای اجتماعی از سال 2010 تا 2023 (123 مقاله بود حجم نمونه 44 مقاله براساس اصل اشباع نظري بااستفاده از روش نمونهگيري هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوري دادهها از طريق مرورنظامند ادبيات پژوهش و چکلیست و در تحليل دادهها از روش تحليل محتوا و روش كدگذاري استفاده شد. يافتهها نشانگر آن بود اهداف مدیریت یادگیری مدارس در عصر رسانههای اجتماعی شامل : توجه به همه ابعاد مدیریت یادگیری، انسجام بین مدیریت یادگیری و رسانه اجتماعی، تأثیر رسانه و مدیریت یادگیری بر تحقق اهداف آموزشی بود. مولفههای مدیریت یادگیری نیز در 26 طبقه، برنامهریزی با رویکرد فناورانه، بسترسازی بهرهگیری از شبکههای اجتماعی، آموزش بر بستر فناوری، بهبود فرایند یاددهی یادگیری بر بستر فناوری، توسعه تعامل دانش آموزان با ارتقای عملکرد مدرسه با بهرهگیری از رسانهها، توسعه شایستگیها، سازماندهی، ارتقای یادگیری، توسعه خود یادگیری، منابع آموزشی فن آورانه، خلاقیت، انتقال دانش، راهبردهـا، رشد اجتماعی، مشاوره، بهرهوری، کارآفرینی، اشتغالپذیری، تعامل بینفردی، هماهنگی، نوآوری، الویت بندی، توسعه مهارتهای فردی، هدایت قرار دارد. از این رو، مدیریت آموزش دانش آموزان در بستر اینترنت نیازمند توجه بیشتر به سیستم سازی و هدایت فرهنگی است تا نیازهای توسعه روزگار را بهتر برآورده کند.
The purpose of this research was to determine the components and objectives of learning management in schools in the age of social media. The qualitative research approach and meta-composite research method using the Sandelowski and Barroso model and the studied community, including scientific books, conducted research, treatises, theses and articles related to the research topic in the scientific databases of Irandak, Maghiran, Science Direct, Google Scholar, Normagz, Alam Net and academic Jihad database, schools related to school learning management in the age of social media from 2010 to 2023 (there were 123 articles, the sample size of 44 articles were selected based on the principle of theoretical saturation using the purposeful sampling method. The data collection tool was through the browsing system The research literature and checklist and the content analysis method and the coding method were used in the data analysis. The findings showed that the goals of school learning management in the era of social media include: attention to all aspects of learning management, coherence between learning management and social media, the influence of media and Learning management was based on the realization of educational goals. The components of learning management were also in 26 floors, planning with a technological approach, making use of social networks, teaching on the basis of technology, improving the teaching and learning process on the basis of technology, developing the interaction of students with the improvement of school performance. from media, development of competencies, organization, learning promotion, self-learning development, technological educational resources, creativity, knowledge transfer, strategies, social development, counseling, productivity, entrepreneurship, employability, interpersonal interaction, coordination, innovation, prioritization, development of individual skills, guidance. Therefore, the management of students' education on the Internet requires more attention to systematization and cultural guidance to better meet the needs of modern development.
:رضایی مقدم، آهنچیان، جعفری ثانی، & کرمی. (2022, March). شایستگی شبکهسازی دانشآموختگان رشته مدیریت یادگیری: ضرورتی در عصر پساکرونا. In همایش ملی هویت ایرانی برنامه درسی و آموزش در عصر پساکرونا.
نقره، بودلائی، & نرگسیان. (2019). ارائه الگوی بهکارگیری رسانههای اجتماعی در آموزش کارکنان بر مبنای نظریه دادهبنیاد (موردمطالعه: صنعت بانکداری). آموزش و توسعه منابع انسانی، 23(6), 23-54.
حسني راد تورج، زینآبادی حسنرضا، عباسيان حسين، & آراسته حميدرضا. تبيين الگوي استفاده از شبکههای اجتماعي بهعنوان يک سيستم مديريت آموزش در ايران.
محمدی، علی،1396،نقش رسانه های اجتماعی در مدیریت استعداد نظام های آموزشی-سازمانی،سومین همایش بین المللی مدیریت استعداد ها در هزاره سوم،تهران،https://civilica.com/doc/736353
ولیزاده، بهناز، رضائی شریفآبادی، سعید، & دولانی، عباس. (1396). بررسی نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانههای مدارس (مطالعه موردی: مدیران و کتابداران کتابخانه مرکزی مدارسی وزارت علوم). کتابداری و اطلاعرسانی، 20(1), 21-51.
استخریانحقیقی، امیررضا، فرهنگی، اسکروچی، & اسکروچی. (2016). ارائه مدل مديريت محتواي رسانههای آموزشي ديجيتال فارسیزبان. رهیافتی نو در مدیریت یادگیری، 26(7), 215-237.
منابع انگلیسی:
EHULE, D. G. E., & DIKE, D. C.(2024) REENGINEERING EDUCATIONAL MANAGEMENT THROUGH QUALITY ASSURANCE FOR SUSTAINABLE KNOWLEDGE ECONOMY IN UNIVERSITIES IN RIVERS STATE.
Wang, W. (2024). Innovation and Exploration of the Education Management Model for University Students under the Background of the Internet. Frontiers in Educational Research, 7(2).
Bicen, H., & Cavus, N. (2010). The most preferred social network sites by students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5864-5869.
Ghaffari, M., Rakhshanderou, S., Mehrabi, Y., & Tizvir, A. (2017). Using social network of telegram for education on continued breastfeeding and complementary feeding of children among mothers: a successful experience from Iran. International Journal of Pediatrics, 5(7), 5275-5286.
Bashir, S., Naseer, F., Karim, H., Farooq, K., & Sultana, B. B. (2021). Social Media Improving The Quality Education: A Case Study Of University Of Balochistan, Quetta. Elementary Education Online, 20(2), 1886-1905http.Yinka, A. R., & Queendarline, N. N. (2018). Telegram as a social media tool for teaching and learning in tertiary institutions. International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 5(7), 95-98.
Kaur, M. S., & Kaur, D. (2021). Impacts Of Social Media On Academic Performance And Teaching Learning Process-A Systematic Review Of The Recent Research. Ilkogretim Online, 20(6), 2636-2653.
Elfahal, H. S., Saeid, E., & Elfatih, Y. (2021). Assessment of the Applicability of using Telegram as a Learning Management System. International Journal of Information Technology and Language Studies, 5(3), 1-7.
Handrimurtjahjo, A. D., Handranata, Y. W., Permatasari, A., & Dewi, C. D. Examining the Relationship Between Social Media Influencer Impact on Purchase Intention Towards Fashion Industry.
Alsulimani, T., & Sharma, R. (2019). Effect of social media on college students academic performance. European Journal of Business and Management, 11(9), 176-180.
Çelik, B., Uzunboylu, H., & Demirbaş-Çelik, N. (2023). Higher education students’ social media platform preferences for educational purposes. Revista de Educacion a Distancia (RED), 23(72).
Alhumaid, K. F. (2020). Qualitative evaluation: Effectiveness of utilizing digital and social media in education. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(6), 466-476.
Chukwu, C. L., Aroh, P. N., Ozor, T. O., Ugwoezuonu, A. U., & Ezema, L. C. (2022). Influence Of Social Media Usage On Time Management Of Social Science Education Students In Nigerian Tertiary Institutions. Webology (ISSN: 1735-188X), 19(3).
Hamdo, S. S. (2021). Change Management Models: A Comparative Review. Unpublished PhD thesis. Istanbul: Istanbul Okan University.
Weber, A. S. (2012). Considerations for social network site (SNS) use in education. International Journal of Digital Information and Wireless Communications, 2(4), 37-52.
Masekoameng, M. F. (2018). Integration of social media records into enterprise content management at the South African Broadcasting corporation in the Limpopo Provincial office in South Africa (Doctoral dissertation).
Pumptow, M. I. (2020). Digital Media in Higher Education–The Use and Importance of Digital Media in Contemporary University Studies (Doctoral dissertation, Universität Tübingen).
Mardiana, H. (2016). Social Media and Implication for Education: Case Study in Faculty of Technology and Science Universitas Buddhi Dharma, Tangerang, Indonesia. Online Submission, 1(1).
Boakye, E. INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTIDISCIPLINARY: APPLIED BUSINESS AND EDUCATION RESEARCH.
Yusuf, H. (2019). Educational Management in the Age of Digitality and Social Media (Doctoral dissertation, University of Bolton (United Kingdom)).
Wang, M. (2022). A Management Analysis of Art Education Situation for Middle School Students in China. Journal of Education and Learning, 11(4), 138-143.
Wang, M. (2022). A Management Analysis of Art Education Situation for Middle School Students in China. Journal of Education and Learning, 11(4), 138-143.
Brar, R. (2022). Adolescents and Social Media: Tools to Navigate Life Online. BU Journal of Graduate Studies in Education, 14(3), 9-13.
Puiu, S., Idowu, S. O., Meghisan-Toma, G. M., Bădîrcea, R. M., Doran, N. M., & Manta, A. G. (2023). Online Education Management: A Multivariate Analysis of Students’ Perspectives and Challenges during Online Classes. Electronics, 12(2), 454.
Zhao, Z., Wang, X., Ismail, S. M., Hasan, M. K., & Hashemifardnia, A. (2022). Social media and academic success: Impacts of using telegram on foreign language motivation, foreign language anxiety, and attitude toward learning among EFL learners. Frontiers in psychology, 13, 996577.
Passailaigue, R. M., & Estrada, V. (2018). Educational management with technology support. International Journal of Applied Engineering Research, 13(12), 10647-10650.
Burnett, I., Van de Walle, R., Hill, K., Bormans, J., & Pereira, F. (2003). MPEG-21: goals and achievements. IEEE MultiMedia, 10(4), 60-70.
Manea, A. D. (2015). Innovation in the management of educational institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 209, 310-315.
Qutub, H. (2021). Models of educational management and the implementation of change: a case study. International Journal of English Language Education, 9(2), 124.
Kaviani, M., & Mashhadi Heidar, D. (2017). The Social impact of Telegram as a social network on teaching English vocabulary among Iranian intermediate EFL learners (Payam Noor Center). Sociological Studies of Youth, 7(23), 65-76.
Habes, M., Alghizzawi, M., Khalaf, R., Salloum, S. A., & Ghani, M. A. (2018). The relationship between social media and academic performance: Facebook perspective. Int. J. Inf. Technol. Lang. Stud, 2(1), 12-18.
Dongo, E. (2022). Investigating school principals’ practices in managing instructional time in township and former Model C schools, Gauteng province (Doctoral dissertation).
Matković, A., & Slovaček, K. A. (2023). Parents' Attitudes about Spending Free Time and Reading Habits of their Children. Studies in Educational Management (SEM), 13.
Wankel, C. (2016). Reframing management education with social media. Organization Management Journal, 13(4), 202-213.
Escudero-Mancebo, D., Fernández-Villalobos, N., Martin-Llorente, O., & Martínez-Monés, A. (2023). Research methods in engineering design: a synthesis of recent studies using a systematic literature review. Research in Engineering Design, 34(2), 221-256.
Lybeck, R., Koiranen, I., & Koivula, A. (2023). From digital divide to digital capital: the role of education and digital skills in social media participation. Universal Access in the Information Society, 1-13.
Garcia, N., & Brooks, M. E. (2023). Social media takeover: Using experiential learning to teach social media marketing. Communication Teacher, 37(1), 57-63.
