تأثیر قابلیت های بازاریابی آنلاین بر عملکرد بین المللی با توجه به نقش میانجی جهت گیری بازار محور و جهت گیری راهبر بازار
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیهادی ابوالفتحی 1 , سیده سکینه منتظری 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی واحد الکترونیکی
کلید واژه: بازاریابی آنلاین, عملکرد بینالمللی, شرکتهای کوچک و متوسط تجارت الکترونیک,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر قابلیتهای بازاریابی آنلاین با توجه به نقش میانجی جهت گیری بازار محور و جهت گیری راهبر بازار بر عملکرد بین المللی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی و از نظر داده، کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان بخش فروش شرکتهای کوچک و متوسط صنعت مواد غذایی در شهر تهران به تعداد 705 نفر و شاغل در 137 شرکت میباشد. جهت تعیین حداقل حجم نمونه لازم، از جدول مورگان استفاده شد که براساس این جدول تعداد 248 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری در دسترس و از ابزار پرسشنامه استاندارد (تولستوی و همکاران، 2021) با ضریب آلفای کرونباخ (0.875) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جهت برازش مدل مفهومی این مطالعه و آزمون فرضیهها از روش تحلیل مسیر و معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد. بررسی فرضیههای تحقیق حاکی از این بود که قابلیت های بازاریابی آنلاین بر جهت گیری بازار محور، جهت گیری راهبر بازار و عملکرد بین المللی تاثیر معنادار و مثبتی دارد. جهتگیری بازار محور و جهتگیری راهبر بازار نیز بر عملکرد بین المللی تاثیر معنادار و مثبتی دارد. در نهایت مشخص شد که جهتگیری بازار محور و جهتگیری راهبر بازار نقش میانجی میان قابلیت های بازاریابی آنلاین و عملکرد بین المللی دارند.
The purpose of this research is Investigating the effectiveness of online marketing capabilities . Considering the mediating role of market orientation and market leader orientation on international performance. This research in terms of purpose is functional, In terms of nature is descriptive – a survey and in terms of data , it is quantitative .The statistical population of the research Including all employees of the sales department of small and medium-sized companies in the food industry in Tehran to the number of 705 people and works in 137 companies. Morgan's table was used to determine the minimum required sample size. Based on this table, 248 people were selected as a statistical sample .The sampling method is simple random and a standard questionnaire tool (Tolstoy et al., 2021) with Cronbach's alpha coefficient (0.875) was used to collect information.In order to fit the conceptual model of this study and test the hypotheses, the method of path analysis and structural equations was used with the help of Lisrel software. Examining research hypotheses indicated that online marketing capabilities have a significant and positive effect on market-oriented orientation, market leader orientation, and international performance .Market-oriented orientation and market leader orientation also have a significant and positive effect on international performance.Finally it became clear that Market oriented orientation and market leader orientation play a mediating role between online marketing capabilities and international performance.
_||_