طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدحسن کوچک زاده 1 , صابرخندان علمداری 2 , محمد مهدی موحدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه،ایران
کلید واژه: سازمان, تحلیل تم, اعتماد بین فردی, عملکرد مدیریت,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان دانشگاهی و همچنین خبرگان و فعالین اجرائی شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)، تشکیل دادند. در این تحقیق با استفاده از روش غیرتصادفی قضاوتی، از نظرات 15 نفر خبره استفاده گردید. روش تحقیق تلفیقی((Mixed Methods Rsearch Design در تحقیق کنونی در جهت تعمیق داده های به دست آمده مورد استفاده بوده است و فرایند تجزیه و تحلیل دادهها در دو مرحله شناسایی عوامل موثر بر بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، از طریق ابزار مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل تم و نیز غربالگری عوامل از طریق ابزار پرسشنامه و روش دلفی فازی انجام شد. بر این اساس در مرحله شناسایی ابعاد و مولفهها بااستفاده از تحلیل تم و در طی مرحله آشنایی با دادهها، 40 مورد از شواهد گفتاری شناسایی شدهازمتن مصاحبهها در قالب 15 کد اولیه برچسبزنی شد. در ادامه، کدهای اولیه در قالب 4 تم فرعی و سپس، یک تم اصلی دستهبندی شدند. در مرحله دلفی نیز تمام مولفه به تایید خبرگان رسید و در نهایت الگوی تحقیق رسم شد. براساس نتایج بدست آمده ، الگوی تحقیق دارای چهار بعد اصلی برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل، است.
The present study aims at designing a pattern for increasing the efficiency of the management based on strengthening interpersonal trust in organizations. The participants of the current study are experts in management field and the executive managers of Pegah Company. In this study, the viewpoint of 15 experts were analyzed who were chosen based on convenient sampling. Mixed Methods Research Design was used to deepen the results identified in the data and data analysis in this study was conducted in two major phases. The first phase dealt with identifying the factors influencing the efficiency of management to strengthen interpersonal trust. The second phase was related to using the questionnaire, interviews and fuzzy Delphi to screen the data. The result of the study showed that there were at least 40 factors based on theme analysis and data pooling. Based on the result of interviews and questionnaires, 15 codes were found and labeled. These codes were categorized under 4 major themes. This result was given to the expert to experts to validate the categories and the figure was drawn. The major themes were identified to be planning, organizing, leading, and controlling.
_||_