ارایه مدل تحول دیجیتال در فرایند آموزش و پرورش با توجه به وضعیت کرونا
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوینهادی جوادیان سرچشمه 1 , شهرزاد طیاران 2 , صدیقه طوطیان 3
1 - دانشگاه آزاد واحد الکترونیک
2 - دانشکده مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران غرب
کلید واژه: دیمتل فازی, تحول دیجیتال, فرایند آموزش و پرورش و بحران کرونا,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل تحول دیجیتال در فرایند آموزش و پرورش با توجه به وضعیت کرونا انجام شده است. نوع پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از لحاظ نتیجه، کاربردی است و از لحاظ نوع دادهها کیفی و کمی است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل 10 نفر از خبرگان اجرایی آموزش و پرورش مناطق 15 تا 20 تهران بود که با روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش مناطق 15 تا 20 تهران به تعداد 257 نفر بودند که با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه154 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محققساخته بود. روایی مصاحبهها از طریق بازآزمون تایید شد. و روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تایید شد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی شامل تحلیل مضمون(تم) و در بخش کمی نیز دیمتل فازی جهت رتبه بندی ابعاد و مولفههای مدل بود. یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی مدل مدل تحول دیجیتال در فرایند آموزش و پرورش با توجه به وضعیت کرونا در قالب توسعه استراتژی تحول دیجیتال(با 4 شاخص)، طرح ریزی استراتژی تحول دیجیتال(با 4 شاخص)، همسویی سازمانی تحول دیجیتال (با 3 شاخص) و طرح ریزی عملیات تحول دیجیتال(با 3 شاخص) آن است. نتایج تحلیلهای کمی نیز موید معنیداری ارتباط بین شاخصها و مولفههای مدل تحقیق میباشد.