بررسی رابطۀ مؤلفههای هوش فرهنگی با سرمایۀ اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی استان قم
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیعلی اکبر خوشگفتار مقدم 1 , زهرا گراوند 2
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسامی، قم، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسامی، قم، ایران
کلید واژه: واژگان کلیدی: هوش فرهنگی, سرمایه اجتماعی, مدیران مدارس ابتدایی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین مولفه های هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی استان قم انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ابتدایی استان قم (650 نفر) میباشد. حجم نمونه 150 نفر با استفاده از نرمافزار GPower برآورد و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شد. پایایی پرسشنامههای هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 782/0 و 882/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که با استفاده از روش تحلیل رگرسیون همزمان، مدل معناداری (731/0= مربع R تعدیلشده و 019/0> P و 019/0=F) به دست آمد. این مدل 73.1 درصد از واریانس را توجیه میکند. درنهایت بین مؤلفه شناختی هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی رابطه معناداری یافت نشد، اما بین مؤلفه انگیزشی، مؤلفه رفتاری و مؤلفه فراشناختی هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی مدیران مدارس ابتدایی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت..
Abstract: The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between the components of cultural intelligence and the social capital of primary school principals in Qom province. The statistical population of the research includes the elementary principals of Qom province (650). The sample size was 150 people selected by simple random method through GPower software. Two standard questionnaires were used to collect data. The reliability of cultural intelligence and social capital questionnaires based on Cronbach's alpha was 0.782 and 0.882 respectively.The findings showed that by using the simultaneous regression analysis method, a significant model was obtained (adjusted R square = 0.731 and P < 0.001 and F = 19.170), this model justifies 73.1% of the variance. Finally, no significant relationship was found between the cognitive component of cultural intelligence and the social capital of primary school principals, but there was a positive and significant relationship between the motivational component, the behavioral component and the metacognitive component of cultural intelligence and the social capital of primary school principals.
منابع:
ATTAR, M., JAMI, M., & Serap, K. (2019). Effect of Cultural Intelligence on Transactional and Transformational Leadership Styles: A Research in CharityOrganizations in Erbil. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, pp. 148-160.
Ball, Y. & Kokalan, O. (2022, may 30). The Moderating Effect of Cultural Intelligence on the Relationship Between Emotional Intelligence and Job Satisfaction. Educational Psychology, pp. page 1-8.
Maartandan, S. & Noew, H. (2023). The influence of cultural influence on perceivedemployability amonge undergraduates in Malaysia. Komunikasi Borneo, 1-16.
اسدپور, ع. & مسرورعلی نودهی, م. (1399, پاییز). مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر احساس امنیت اجتماعی زنان شهری. نشریه علمی انتظام اجتماعی، ص. 97-120.
اولادی، ش. محمدی، ا. & نظری، س. (1399, بهمن). بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر سرمایه اجتماعی. فصلنامه انتظام اجتماعي، ص. صفحه 1-28.
حسينی نسب، س. & قادری و. (بهار 1390). بررسي رابطه ي بين هوش فرهنگي با بهرهوري مديران در مدارس شاهد استان. فصلنامه علوم تربیتی، ص. 44-27.
حقيقتيان، م. & مرادي، گ. (زمستان 1390). بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی کارکنان اداره تعاون کرمانشاه. فصلنامه جامعه شناسي كاربردي, ص. 130-115.
سیف اللهی، ن. & اسکندری، ن. (بهار 1400). نقش هوش هیجانی و سرمایة اجتماعی بر رضایت تحصیلی. فصلنامه مدیریت سرمایة اجتماعی، ص. 51-29.
مختاری دینانی، م. کوزهچیان، ه. & نظریان مادوانی، ع. (1394, مرداد). فصلنامه مطالعات مدیریت ورزشی، ص. 185-202.
موسوی چلک، & حسینی پور. (1394). تاثیر هوش فرهنگی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور مرکز رامسر). نوآوری های مدیریت آموزشی، 1-15.
وفائی، ر. ملکی، ح. صادقی، ع. & سبحانی نژاد، م. (1402, پاییز). فراترکیب مؤلفه هاي سرمایه اجتماعی و ارزیابی جایگاه آن در اسناد بالادستی و کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیتاسلامی، ص. 203-236.
یارمحمدزاده، پ. (1394). بررسی نقش هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی در سازگاری شغلی معلمان: آزمون نقش. رویکردهای نوین آموزشی، ص. 66-41.