الگوی مفهومی شایستگی مدیران دانشگاه تمدن ساز اسلامی با استفاده از نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت تعالی آموزشی
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد، واحد قم
کلید واژه: شایستگی مدیران, نظریه داده بنیاد, دانشگاه تمدن ساز اسلامی, ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مفهومی شایستگی مدیران دانشگاه تمدنساز اسلامی بود. این پژوهش با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام شد و پژوهشی کیفی است. ابتدا عوامل اولیه با مرور پیشینه پژوهش استخراج گردیده، در ادامه با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 16 نفر از اساتید مدیریت آموزشی و الهیات (تمدن اسلامی)، دادهها گردآوری شدند. با نظم دادن مفهومی دادهها، معانی و ویژگیهای شایستگی مدیران دانشگاه تمدنساز اسلامی در سه مرحله کدگذاری، شناسایی، و استخراج شده و درنهایت مدل تحقیق ارائه شد. پایایی و قابلیت اعتماد مصاحبهها با استفاده از روشهای پایایی بازآزمایی و توافق درون موضوعی تایید شده است. نتایج نشان داد که شایستگی مدیران دانشگاه تمدنساز اسلامی موارد زیر را دربرمیگیرد: شرایط علّی (فردی، میانفردی، سازمانی)، پدیده محوری (فردی، میانفردی، سازمانی)، راهبردها (حضور
در کنفرانسها و مجامع علمی بینالمللی، توجه به ارزشهای دینی و اسلامی، فرهنگسازی، پیوند علم و صنعت، اصلاح قوانین و مقررات، آموزشهای کاربردی، مدیریت مجازی، مبارزه با فقر فکری، عدالتخواهی، جانشینپروری)، زمینه (تخصصگرایی، پایبندی به ارزشهای دینی و اسلامی، دغدغه توسعه، امنیت و هویت ملی و وحدت ملی، همدلی، پرهیز از مخاصمه سیاسی)، شرایط مداخلهگر (سیاستهای کشوری که در سیاستهای دانشگاهی تأثیر میگذارد، تداخل نگرشها و فعالیتهای اقتصادی، سیاسی و علمی، قوانین مربوط به حقوق و دستمزد) و پیامدها (در دو مقوله فردی و سازمانی).
The present study aimed to formulate a conceptual model of the competencies of managers in Islamic civilization-building universities. This research was conducted using grounded theory and is a qualitative study. Initially, primary factors were extracted through
a literature review, followed by semi-structured interviews with 16 professors in the fields
of educational management and theology (Islamic civilization). Data were gathered
and organized conceptually, and the meanings and characteristics of the competencies of managers of Islamic civilization-building universities were identified and extracted through three stages of coding. Finally, a research model was presented. The reliability and trustworthiness of the interviews were confirmed using retesting and intra-topic agreement methods. The results indicated that the competencies of managers in Islamic civilization-building universities include the following: causal conditions (individual, interpersonal, organizational), central phenomena (individual, interpersonal, organizational), strategies (participation in international scientific conferences and forums, attention to religious and Islamic values, cultural development, linking science and industry, reforming laws and regulations, practical training, virtual management, combating intellectual poverty, justice-seeking, succession planning), context (specialization, adherence to religious and Islamic values, concern for development, national security and identity, national unity, empathy, avoidance of political conflicts), intervening conditions (national policies influencing university policies, overlap of economic, political, and scientific activities, laws related to wages and salaries), and outcomes (in both individual and organizational categories).
