شناسایی عوامل موثر بر رونق گردشگری شهری با تاکید بر صنایع خلاق به منظور ارائه الگوی مطلوب
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
وحید غرقی شفیعی
1
,
علی رشیدپور
2
,
سعید شریفی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: گردشگر, گردشگری شهری, صنایع خلاق,
چکیده مقاله :
در سيستم اقتصادي جهاني صنعت گردشگري روزبه روز اهميت بيشتري پيدا مي¬كند از طرفي صنعت گردشگري به عنوان عاملي اجتناب¬ناپذير در توسعه پايدار به حساب مي¬آيد كه مي¬تواند با به رونق رسيدن فرصت¬هاي بزرگ فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي براي شهرها به وجود آورد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر "شناسایی عوامل موثر بر رونق گردشگری شهری با تاکید بر صنایع خلاق به منظور ارائه الگوی مطلوب" می¬باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی است. جامعه آماری شامل کلیه متخصصان و خبرگان در عرصه صنایع خلاق و گردشگری (شهرهای تهران، شیراز، مشهد، تبریز، اصفهان) بود که با استفاده از روش نمونه¬گیری گلوله برفی 15 نفر انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه¬ساختاریافته استفاده شد. نتایج مصاحبه¬ها با استفاده از روش 7 مرحلهای كلايزي به ایجاد طراحی مدل منجر شد. یافته¬های پژوهش نشان داد مضامین اصلی و فرعی شامل 7 مقوله اصلی (گردشگری شهری، مدیریت گردشگری، حمایت و پشتیبانی، رفع موانع توسعه شهری، تقویت صنایع خلاق، زیرساختهای گردشگری، انگیزه و رضایت گردشگران) و40 مقوله فرعی است که از عوامل موثر بر رونق گردشگری شهری از دیدگاه متخصصان است. صنعت گردشگری در طول چند دهه گذشته رشد و توسعه چشمگیری را تجربه کرده است و نیاز است در این میان با توجه به جذابیت صنایع خلاق برای گردشگران این موضوع به صورت ویژه در کلان شهرها مورد توجه قرار بگیرد.
The tourism industry is gaining more importance in the global economic system day by day while also contributing as an inevitable factor in sustainable development and providing great cultural, social, and economic opportunities for cities. Therefore, the purpose of the current research is to "identify the factors affecting the prosperity of urban tourism with an emphasis on creative industries in order to provide a favorable model". This research was applied in terms of purpose and qualitative concerning its methodology, following a phenomenological approach. The statistical population included all specialists and experts in creative industries and tourism (Tehran, Shiraz, Mashhad, and Isfahan), of whom 15 were selected using the snowball sampling method (recruitment of one expert by another based on theoretical saturation). Semi-structured interviews were used to collect data, the analysis of which using the 7-step Colaizzi method led to the design and explanation of the model.From the viewpoint of experts, the influential factors on urban prosperity included 7 main categories (urban tourism, tourism management, support, removal of urban development barriers, strengthening creative industries, tourism infrastructure, and motivation and satisfaction of tourists) and 40 subcategories.The tourism industry has experienced significant growth and development over the past few decades, changing into one of the largest and fastest economic sectors in the world and an important source of economic, social, cultural, and environmental development. In the meantime, it is necessary to consider the attractiveness of creative industries for tourists, particularly in metropolises.
باقري، وحیده؛ برق لامع، هادی (1396). «تحليل توان، قابليت و جذابيت فضاهاي تجاري-اقامتي در راستاي توسعه صنعت گردشگري شهري (مطالعه موردي: مجموعه تجاري –اقامتي اميد شهر مشهد)»، فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای)، سال هفتم، شماره 4.
تقوایی، مسعود؛ جانعلی پور، شیدا؛ شفیعی، مرجان (1401). «توسعه گردشگری خلاق با تأکید بر جاذبه های گردشگری (مطالعه موردی: شهر اصفهان)»، جغرافیا و برنامه ریزی، دوره 26، شماره 79: 113-93.
ثابت اقلیدی، محمد؛ میرابی، وحیدرضا؛ قاسمی، بهروز؛ سیدکامران، نوربخش (1400). «بررسی نقش ژئومارکتینگ و ارزش آفرینی آن بر توسعه زیرساختهای گردشگری شهری مطالعه موردی: شهر مشهد»، فصلنامه گردشگری شهری، دورۀ 8، بهار 1400 شمارۀ 1: 27-11.
راضی، محمدعلی؛ فرج زاده، آرش؛ برنایی، حسین؛ حسن زاده، ناصر (1400). «نقش المان های شهری در توسعه گردشگری شهری»، کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، تبریز.
راضی، محمدعلی؛ فرج زاده، آرش؛ برنایی، حسین؛ حسن زاده، ناصر (1400). «نقش المان های شهری در توسعه گردشگری شهری»، کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، تبریز.
سجاديان، ناهید؛ پيري، فاطمه (1396). «بررسي عوامل فضايي موثر در تقاضاي جاذبه هاي گردشگري شهري»، فصلنامه جغرافیایی، سرزمین، دوره 14، شماره 53: 36-21.
شاملی، مهدی؛ مدهوشی، مهرداد؛ آقاجانی، حسنعلی (1398). «طراحی نظام پایش اثرات صنایع خلاق ایران. مجله راهبرد فرهنگ»، دوره دوازدهم، شماره 45: 152-131.
شفیعی، زاهد؛ فرخیان، فیروزه؛ میرقدر، لیلا (1393). «بررسی اصفهان به عنوان شهر خلاق صنايع دستي با رويکرد توسعه گردشگري»، نشریه جغرافیا، دوره 12، شماره 43.
علیزاده ثریا (1401.) «بررسی توسعه پایدار گردشگری شهری با تاکید بر گردشگری شهر خلاق»، هفتمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران، سازه و زلزله.
فيروزي، محمدعلي؛ زادولي خواجه، شاهرخ (1396). «مدل استراتژيک SOAR گامي به سوي برنامه ريزي راهبردي توسعه گردشگري شهري (نمونه موردي: کلانشهر تبريز)»، برنامه ريزي منطقه ای، دوره 7، شماره 25: 40-29.
قائدامینی هارونی، عباس؛ صادقی ده چشمه، مهرداد؛ صادقی ده چشمه، صادق؛ محسنی فر، نرجس (1401). «طراحی مدل عوامل مؤثر برصنایع فرهنگی خلاق در ایران»، مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، دوره 3، شماره 3: 315-297.
گلچینی، سحر؛ فنی، زهره (1402). «بیین عوامل موثر بر سیاستهای فرهنگی شهر با رویکرد صنایع خلاق فرهنگی شهر اصفهان»، مجله: جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای)، پاییز 1402، 13 (3): 374-362.
میرعبداللهی، نفیسه سادات؛ عزمی، آئیژ (1403). «نقش گردشگری مذهبی در توسعه فرهنگی و اقتصادی نواحی روستایی (مطالعه موردی: روستای آئینه ورزان)»، مطالعات میان فرهنگی، دوره 19، شماره 58.
نکوئی، الهه؛ انوری، محمودرضا؛ کریمیان بستانی، مریم (1401). «تحلیل ابعاد اقتصادی – اجتماعی توسعه پایدار مبتنی بر گردشگری خلاق»، فصلنامه توسعه پایدارشهری، دوره 3، شماره 6: 105-86.
نیلی پور، زهرا (1402). «نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری شهری نمونه موردی (شهر خلاق اصفهان)»، هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه علوم جغرافیا، گردشگری و توسعه پایدار ایران.
Aksoy, S., & Ozbuk, M. Y. (2017). Multiple criteria decision making in hotel location: Does it relate to postpurchase consumer evaluations? Tourism Management Perspectives, 22, 73–81.
Ashworth, G., & Page, S. J. (2011). Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes. Tourism management, 32(1), 1-15.
Bissell, D. (2018). Automation interrupted: How autonomous vehicle accidents transform the material politics of automation. Political Geography, 65, 57–66.
Boivin, M., & Tanguay, G. A. (2019). Analysis of the determinants of urban tourism attractiveness: The case of Québec City and Bordeaux. Journal of Destination Marketing & Management, 11, 67-79.
Cavoli, C., Phillips, B., Cohen, T., & Jones, P. (2017). Social and behavioural questions associated with automated vehicles: A literature review. UCL Transport Institute. https://www. ucl. ac. uk/transport-institute/pdfs/social-and-behavioural-literature-review. pdf, Accessed 11/6/2018.
Clavé, S. A. (2019). Urban Tourism and Walkability. In The Future of Tourism (pp. 195-211). Springer, Cham.
Council of the European Union. (2022). Council resolution on the EU work plan for culture 2023–2026. Off. J. Eur. Union 466, 1. Annex I Title II. Available at: https://eur-lex. europa. eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32022G1207(01).
DCMS. (2015). Creative Industries Economic Estimate, gov. uk
Di Lascio, F. M. L., Giannerini, S., Scorcu, A. E., & Candela, G. (2011). Cultural tourism and temporary art exhibitions in Italy: a panel data analysis. Statistical Methods & Applications, 20(4), 519-542.
Edwards, D., Griffin, T., & Hayllar, B. (2008). Urban tourism research: developing an agenda. Annals of Tourism Research, 35(4), 1032-1052.
European Commission. (2018). A new European agenda for culture. Available at: https://eur-lex. europa. eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2018%3A267%3AFIN.
Garrigos-Simon, F., Yeamduan Narangajavana-Kaosiri, and Yeamdao Narangajavana. (2019). Quality in Tourism Literature: A Bibliometric Review. Sustainability, 11, 3859
Giudici, E., Melis, C., Dessì, S., & Francine Pollnow Galvao Ramos, B. (2013). Is intangible cultural heritage able to promote sustainability in tourism?. International Journal of Quality and Service Sciences, 5(1), 101-114.
Gustafsson, C., & Lazzaro, E. (2021). The innovative response of cultural and creative industries to major European societal challenges: toward a knowledge and competence base. Sustainability 13, 13267. doi:10. 3390/su132313267
Hesmondhalgh, D. (2002). The Cultural Industries, SAGE
Hopkins, D., & Schwanen, T. (2018). Automated mobility transitions: Governing processes in the UK. Sustainability, 10, 956.
Howkins, John. (2001). The Creative Economy: How People Make Money From Ideas, Penguin.
Jan, B., & Beesau, H. (2010). Construire le tourisme à l'échelle métropolitaine: un enjeu majeur. Ville, urbanisme & tourisme, 107-113.
Jelincic, D. A. (2021). Indicators for Cultural and Creative Industries’ Impact Assessment on Cultural Heritage and Tourism. Sustainability, 13: 7732.
Kavaratzis, M., & Ashworth, G. (2015). Hijacking culture: the disconnection between place culture and place brands. Town Planning Review, 86(2), 155-176.
Kellerman, A. (2018). Automated and autonomous spatial mobilities. Cheltenham: Edward Elgar.
Kowalczyk, A. (2005). New forms of urban tourism. Prace i Studia Geograficzne. 35. 155-197.
Law, C. M. (2002). Urban tourism: The visitor economy and the growth of large cities. Cengage Learning Emea.
Li, L. S., Yang, F. X., & Cui, C. (2019). High‐speed rail and tourism in China: An urban agglomeration perspective. International Journal of Tourism Research, 21(1), 45-60.
Liang, S., & Wang, Q. (2020). Cultural and creative industries and urban (re) development in China. Journal of Planning Literature, 35(1), 54-70.
Liang, S., & Wang, Q. (2020). Cultural and creative industries and urban (re) development in China. Journal of Planning Literature, 35(1), 54-70.
Long, P., & Morpeth, N. (2016). Tourism and the Creative Industries. London: Routledge.
Moleiro, D. (2023). Creative tourism research: From a critical review of the literature to future research opportunities. Journal of Tour sm & Development, 2023, 41, 247 – 262.
Pencarelli, T. (2020). The digital revolution in the travel and tourism industry. Information Technology & Tourism, 22, 455–76.
Pinkster, F. M., & Boterman, W. R. (2017). When the spell is broken: Gentrification, urban tourism and privileged discontent in the Amsterdam canal district. Cultural Geographies, 24(3), 457–472.
Richards, G. (2012, November). Tourism, creativity and creative industries. In Creativity and creative industries in challenging times conference. The Netherlands: Breda.
Richards, G. (2014). Creativity and tourism in the city. Current issues in Tourism, 17(2), 119-144.
Sacco, P. L., Ferilli, G., & Tavano Blessi, G. (2018). From culture 1. 0 to culture 3. 0: three socio-technical regimes of social and economic value creation through culture, and their impact on European Cohesion Policies. Sustainability, 10 (11), 3923. doi:10. 3390/su10113923
Sharpley, R. (2018). Tourism, tourists and society. Routledge.
Towse, R. (2003). Cultural industries in Towse, Ruth, ed., A Handbook of Cultural Economics ,Cheltenham: Edward Elgar, 170-182.
Van Aalst, I., & Van Melik, R. (2012). City festivals and urban development: does place matter?. European Urban and Regional Studies, 19(2), 195-206.
Varotsis, N. (2019). Quality standards in hospitality industry: Ionian region. Journal of Tourism and Hospitality, 8, 417.
Varotsis, N. (2022). Digital Entrepreneurship and Creative Industries in Tourism:A Research Agenda. Economies 10:167. https://doi. org/10. 3390/economies10070167.
Wanda George, E. (2010). Intangible cultural heritage, ownership, copyrights, and tourism. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 4(4), 376-388.
Yang, Y., Mao, Z. X., & Tang, J. Y. (2018). Understanding guest satisfaction with urbanhotel location. Journal of Travel Research, 57, 243–259.