ارائه مدل توسعه فعالیت های کارآفرینانه زنان در حوزه آموزش
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشزهرا سادات حسینی 1 , حمید رضا معتمد 2 , نیما شهیدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
3 - استادیارگروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی، نورآباد ممسنی، ایران.
کلید واژه: فعالیت های کارآفرینانه, زنان, آموزش.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این مطالعه طراحی مدل توسعه فعالیتهای کارآفرینانه زنان در حوزه آموزش است.
روش: پژوهش حاضر جزء طرحهای ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازي است. جهت شناسایی و تعیین مؤلفههای مدل توسعه فعالیتهای کارآفرینانه زنان در حوزه آموزش، بر اساس دلایل شناسایی شده، از رهیافت گراندد تئوری بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل کارآفرینان زن در حوزه آموزش بود. به منظور نمونه گیری، دو معیار مورد ملاک قرار گرفت. زنانی که مؤسس یا پایه گذار مشاغل آموزشی بوده و ۵ سال از تأسیس آن شغل گذشته باشد. جهت گردآوری داده ها از روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب استفاده گردید. اطلاعات جمع آوری شده؛ از نفر بیست و پنجم به اشباع نظری رسید. ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر سی ام مصاحبه ها ادامه پیدا کرد. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه های عميق نيمه ساختمند بود. اعتبار یافتهها به شیوه گوبا و لینکلن (١٩٨٥)، انجام شد. همچنین از روش توافق درون موضوعی براي محاسبه پایایی مصاحبهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، شرایط علی دارای مقوله های، انگیزه و نیاز، جذابیت شغل، شرایط مالی و توانمندیهای فردی، شرایط مداخلهگر: دارای مقوله های حمایت خانواده، تجربه، نگرش جنسیتی، سیاست زدگی آموزش، زمینه: شامل مقوله های عوامل فرهنگی و اجتماعی، اهمیت آموزش در جامعه، فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرایط اخذ مجوز، راهبردها: دارای مقوله های ایجاد بسترهای قانونی و نهادی، ایجاد بسترهای سیاستی و حمایتی، ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی، ایجاد بسترهای اقتصادی و پیامدها: دارای مقوله های پیامدهای اقتصادی، پیامدهای آموزشی و فرهنگی، توسعه پایدار، پیامدهای اجتماعی هستند.
نتیجه گیری: بنابراین، راهبردهای بیان شده در زمینه توسعه کارآفرینی آموزشی زنان میتواند موجب رشد اقتصادی، ایجاد آثار مثبت اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی و نیز ارتقای سطح توسعه کشور در سطوح مختلف آموزشی گردد.
Purpose: The purpose of this study is to design a model for the development of women's entrepreneurial activities in the field of education.
Method: The current research is a part of sequential exploratory combined projects of the instrument-making type. The statistical population included female entrepreneurs in the field of education. To sampling, two criteria were used. Women who are the founders of educational businesses and 5 years have passed since the establishment of that business. To collect data, the purposeful sampling method of the desired type of cases was used. collected information; He reached theoretical saturation from the twenty-fifth place. But for more certainty, the interviews continued to 30 people. The data collection tool was semi-structured in-depth interviews. Also, the within-subject agreement method was used to calculate the reliability of the interviews.
Findings: The results showed that the causal conditions have the categories of motivation and need, attractiveness of the job, financial conditions and individual capabilities, the intervening conditions have the categories of family support, experience, gender attitude, education politicization, context: including the categories of cultural and social factors, the importance of education in society, information and communication technology, conditions for obtaining a license, Strategies: have the categories of creating legal and institutional platforms, creating policy and support platforms, creating cultural and social platforms, creating economic platforms and consequences: they have the categories of economic consequences, educational and cultural consequences, sustainable development, social consequences.
Conclusion: Therefore, the strategies expressed in the field of women's educational entrepreneurship development can cause economic growth, create positive social effects and reduce social harms, as well as improve the level of development of the country in different educational levels.
بادزبان فاطمه، رضائی مقدم کورش، فاطمی مهسا. (۱۳۹۹). کارآفرینی در کسب وکارهای کوچک و متوسط زنان روستایی استان فارس: کاربرد مقیاس تاب آوری در طول عمر کسب وکار راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی; ۷ (۱۳) :۲۳-۱۲ ۱۰,۵۲۵۴۷/jea.۷.۱۳.۱۲
خسروی, زهره. (1401). شناسایی و الویت بندی عوامل مؤثر در بروز فرصت های کارآفرینی زنان (مطالعه موردی: شهرداری منطقه 3 تهران). جغرافیا و روابط انسانی۴(۴): ۸۸-۷۱.
حاجیلو، وحید، ولیزاده، حبیب و زهرا مقیمی (١٣٩٩). » شناسایی مؤلفههاي سازماندهی و توانمندسازي زنان سرپرست خانوار در شهرستان چالدران«، مطالعات راهبردي زنان، ۲۳(۸۹).
خیاط، بهناز.، محمدیان، فریبا.، ماجدی، نیما. (1399). ارائة الگوی توسعة کارآفرینی ورزش زنان ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، . 12(62), 135-164. doi: 10.22089/smrj.2020.7811.2724
داوری، علی.، رمضانپور نرگسی، قاسم، افراسیابی، راحله.، داوری، الهه. (1397). تأثیر سیاستهای کارآفرینی و محیط کسبوکار بر توسعۀ کارآفرینی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 11(2), 321-339. doi:
دباغی، حمیده. (1400). رابطه دوسویه کارآفرینی زنان و امنیت اقتصادی. فصلنامه علمی «اقتصاد ایران و امنیت اقتصادی», 1(3), 107-142..
ده یادگاری، سعید.، اشرف زاده افشار، افسانه.، شهابی، الهه.. (1401) طراحی مدل کارآفرینی زنان مبتنی بر راه اندازی کسب وکارهای الکترونیکی. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان. 20(3), 110-140.
صادقی، حسین.، عباس پور، اژین.، شاهمرادی، گودرز. (1402). فراتحلیلی در زمینه تأثیر نگرش فرهنگی بر توسعه کارآفرینی اجتماعی زنان. زن در توسعه و سیاست. 21(4), 923-942.
فروتن، مهرنوش.، سفیری، خدیجه.، میرساردوو، طاهره. (۱۴۰۲). نقش خانوادههای خاستگاه و خودساخته بر کارآفرینی زنان، با رویکرد نظریه زمینهای، (مورد مطالعه: زنان دانشآموخته آموزش عالی ساکن تهران). جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 10(21), 77-102. .
سپهوند, رضا؛ مغوئی نژاد, مهدیه. (1396). تأثیر مدیریت منابع انسانی عملکرد بالا بر کارآفرینی سازمانی با نقش واسطه ای رفتار شهروندی سازمانی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول. ۲۶(۸۴): ۷۲-۵۳.
سخته, شقایق, کریمی, آصف. (1397). عوامل موثر بر نوآوری باز در کارآفرینی دیجیتال. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. .11(4), 719-737
کاظمی، عالیه.، مقیمی، بهاره. (1397). بررسی موانع توسعه کارآفرینی زنان در ایران با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی. فصلنامه زن و جامعه. 9(34), 249-274.
گودرزی مهدی.، جلالی فراهانی، مجید.، رجبی، حسین.، حمیدی، مهرزاد. (۱۳۹۶). طراحی و تدوین الگوی توسعۀ مهارتهای کارآفرینی دانشجویان مدیریت ورزشی کشور. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی.; ۵ (۱۸) :۹-۲۱.
میرزایی، عباس.، لیانی، قاسم.، آزرم، حسن.، و جمشیدی، سیامک. (1396). تعیین الگوی کشت بهینه بخش مرکزی شهرستان سیرجان با توجه به پایداری منابع آب و محیط زیست. تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 9(4 (پیاپی 36) )، 283-303.
مرادی، محمد علی.، داوری، علی.، منوچهری آملی، محمود. (1394). شناسایی و اولویت بندی سیاست های توسعه کارآفرینی بین المللی در بخش صنعت ایران. سیاست نامه علم و فناوری. 05(2), 50-60.
منصوری, سمانه, پیغامی, عادل, قاسمی, عاصمه. (1401). الگوی ارتقایافتۀ کارآفرینی زنان مبتنی بر رویکردها و تحولات جدید مطالعات جنسیت. زن در توسعه و سیاست.20(2), 258-235.
مودتی۷ مهدیه، ترابی، تقی.، معمارنژاد، عباس.، محمودزاده، محمود. (1397). عوامل نهادی رسمی و غیررسمی، کارآفرینی فرصتگرا و رشداقتصادی به روش گشتاور تعمیمیافته. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 11(3), 521-539.
میرحسینی, زهرا.، عاشوری, صغری. (1402). روایت زنان کارآفرین دانشگاهی از بازیابی نقش اجتماعی- اقتصادی خود در بستر کارآفرینی سطح خرد و متوسط. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان. 21(2), 7-33.:
ورکیانی پور، نفیسه.، حسینی، سید محمدرضا.، سمیعی، روح الله.، اشرفی، مجید. (1398). ارائه مدل توسعه کارآفرینی زنان با رویکرد توسعه پایدار روستایی در استان گلستان. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی.; ۱۹ (۵۴) :۱۴۷-۱۶۶.
یعقوبی فرانی، احمد.، سلیمانی، عطیه.، موحدی، رضا.، اسکندری، فرزاد ا. (1392). تأثیر عوامل آموزشی و نهادی بر کارآفرینی زنان روستایی (مورد مطالعه: استان همدان. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 6(2), 115-134.
Ahl, H. (2006). Why research on women entrepreneurs needs new directions.Entrepreneurship Theory and Practice, 30(5), 595-621. 2.
Avolio, B., Charles, V. and Bautista, M.L.A. (2023) ‘Inter‐domain role transitions and work‐family life balance: the mediating effect of integration and segmentation preferences’, Global Business and Organizational Excellence, https://doi.org/10.1002/joe.22199.
Arend, R. J. \2020\. Modelling Social Entrepreneurship: Consideration of the Reacting Forces. Journal of Social Entrepreneurship.
Asha, k. (2018). A study on problems faced by rural entrpreneurs in India and remedies to solve it. Paper presented at the National Conference on “Innovation, Entrepreneurship and Start-UPS for Eco-nomic Transformation-Trends, opportunities and Challenges.
Cabrera, E. M., & Mauricio, D (2017). entrepreneurship: A review of literature. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 9(1), 31-65. 4.
Chen, Y., Wang, Y., Nevo, S., Benitez-Amado, J., & Kou, G. (2015). IT capabilities.
Carter, S. L., & Shaw, E. (2006). Women's business ownership: Recent research and policy developments. London: Report to the Small Business Service.
Christina, J. (2013), Impact of Strategic Orientation on Women Owned Service Enterprises, Tenth Aims International Conference on Management, January 2013, pp. 3648-3657.
De Vita, L., Mari, M., & Poggesi, S. (2013). Women entrepreneurs in and from developing countries: Evidence from the literature. European Management Journal, 32(3), 451-60.
Hanohov, R., & Baldacchino, L. (2018). Opportunity recognition in sustainable entrepreneurship: an exploratory study. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 24(2), 333-58.
Hasan, F. S., & Almubarak, M. M. S. (2016). Factors influencing women entrepreneurs’ performance in SMEs. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 12(2), 82-101.
Huarng, K. H., Mas-Tur, A., & Yu, T. H. K. (2012). Factors affecting the success of women entrepreneurs. International Entrepreneurship and Management Journal, 8(4), 487-97.
Kelley, D., Brush, C., Greene, P., Herrington, M., Ali, A., & Kew, P. (2015). Global entrepreneurships monitor special report: Women’s entrepreneurship. Babson Park, MA: Global Entrepreneurship Research Association.
Low, S. (2009),’Defining and measuring entrepreneurship for regional research: A new approach’ Ph.D., University of Illinois at Urbana-Champaign.
Mair, J. & Martí, J. (2016). “Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight, Journal of World Business, 41\1\: pp 36- 44.
Modarresi, M., Arasti, Z., Talebi, K., & Farasatkhah, M. (2017). Growth barriers of women-owned home-based businesses in Iran: an exploratory study. Gender in Management: An International Journal, 32(4), 244-67.
Mathew, V. (2010). Women entrepreneurship in Middle East: Understanding barriers and use of ICT for entrepreneurship development. International Entrepreneurship and Management Journal, 6(2), 163-81.
Minniti, M., & Naudé, W. (2010). What do we know about the patterns and determinants of female entrepreneurship across countries? European Journal of Development Research, 22 (3), 277-93.
Molina, J. A. (2020). Family and entrepreneurship: New empirical and theoretical results. Journal of Family and Economic Issues, 41(1), 1-3.
Quagrainie, F. A., Opoku Mensah, A., & Adom, A. Y. (2018). Christian entrepreneurial activities and micro women entrepreneurship development: Church embeddedness in action. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 12(5), 657-76.
Reed, R., Storrud-Barnes, S., & Jessup, L. (2012). How open innovation affects the drivers of competitive advantage: Trading the benefits of IP creation and ownership for free invention. Management Decision, 50(1), 58-73.
Revell-Love, C., & Revell-Love, T. (2016). Competencies of women entrepreneurs utilizing information marketing businesses. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(3), 831-53.
Revenga, A., & Shetty, S. (2012). Empowering Women Is Smart Economics-Closing gender gaps benefits countries, not just women and girls. Finance and Development-English Edition, 49(1), 40-3.
Sucheta Agarwal, Usha Lenka, Kanhaiya Singh, Vivek Agrawal, Anand Mohan Agrawal (2020). A qualitative approach towards crucial factors for sustainable development of women social entrepreneurship: Indian cases, Journal of Cleaner Production, Volume 274.
Saiz-Alvarez, J. M., Martínez, A. C., & Martínez, C. C. A. (2014). An entrepreneurial well-being model based on GEM data for Spain. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 2(5), 38-47.
Sarfaraz, L., Faghih, N., & Majd, A. A. (2014). The relationship between women entrepreneurship and gender equality. Journal of Global Entrepreneurship Research, 2(1), 1– 11.
Shahraki, H., Movahedi, R., & Yaghobi-Farani, A. (2016). Examining the Cultural and Social Components of Rural Entrepreneurship: A Qualitative Study. Journal of Entrepreneurship Development, 9(4), 749-767.
Shir, N. (2015). Entrepreneurial well-being: The payoff structure of business creation (Doctoral dissertation). Stockholm School of Economics, Sweden, Stockholm.
Stephan, U. (2018). Entrepreneurs’ mental health and well-being: A review and research agenda. Academy of Management Perspectives, 32(3), 290-322.
Vrinda Khattar, Upasna A. Agarwal (2023). Evolving as an entrepreneur: a life story approach to studying Indian women entrepreneurs, Career Development International, Volume 28, Issue 3, Pages 277-299, ISSN 1362-0436.
Vuorio, A. M., Puumalainen, K., & Fellnhofer, K. (2018). Drivers of entrepreneurial intentions in sustainable entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 24(2), 359-81.
Wiklund, J., Nikolaev, B., Shir, N., Foo, M. D., & Bradley, S. (2019). Entrepreneurship and well-being: Past, present, and future. Journal of Business Venturing, 34(4), 579-88.
Wood, M. S., Bylund, P., & Bradley, S. (2016). The influence of tax and regulatory policies on entrepreneurs’ opportunity evaluation decisions. Management Decision,54(5), 1160-82.
Farooq Syed Hamza, Arif Ud Din, Irshad Ahmed Soomro, Angelo Riviezzo (2024). Unveiling the path to sustainable poverty alleviation in Pakistan: Investigating the role of microfinance interventions in empowering women entrepreneurs, Scandinavian Journal of Management, Volume 40, Issue 2, 101331, ISSN 0956-5221.
Global Entrepreneurship Monitor Report, (2014). GEM Global Report, Entrepreneurship Monitor. Retrieved from GEM Consortium, It’s Available at http://www.gemconsortium.org/report.
Gbadamosi, A. (2019). Women-entrepreneurship, religiosity, and value-cocreation with ethnic consumers: revisiting the paradox. Journal of Strategic Marketing, 27(4).
Hancıoğlu, Y., Doğan, Ü. B., & Yıldırım, Ş. S. (2014). Relationship between uncertainty avoidance culture, entrepreneurial activity and economic development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 908-16.
Henley, A. (2012). Job creation by self- employment: the roles of entrepreneurship and finance, Small Business Economics, 25, pp 175-196.
Huarng, K. H., Mas-Tur, A., & Yu, T. H. K. (2012). Factors affecting the success of women entrepreneurs. International Entrepreneurship and Management Journal, 8(4), 487-97.
Ivanović Vladan, Vadim Kufenko (2023). It's a man's world? The rise of female entrepreneurship during privatization in Serbia, Economic Systems, Volume 47, Issue 3, 101091, ISSN 0939-3625.
Lincoln, Y., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.