تعامل سواد رسانه ای و آموزش شهروندان از چشم انداز نظری
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمدمهدی صالح 1 , حسن شمسینی غیاثوند 2 , حسینعلی نوذری 3
1 - علوم سیاسی. گرایش مسایل ایران. دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج
2 - استادیار علوم سیاسی-دانشکده حقوق و علوم سیاسی. تاکستان. ایران
3 - علوم سیاسی.استادیار علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی کرج
کلید واژه: آموزش, رسانه, هابرماس, دولت, سیستم های آموزشی,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین موضوعات در عصر جهانی شدن، اموزش به همه شهروندان بخصوص نسل های جدید است، چرا که این همه ابعاد زندگی نسل جدید با رسانه های نوین درهم امیخته شده است. سوال و هدف محوری این پژوهش تعامل رسانه ها با اموزش بخصوص از دیدگاه متفکران و نظریه پردازان است. با استفاده از روش تبیینی می توان گفت که رسانه ها، مختصات اموزشی را دگرگون کرده اند. آموزش سواد رسانه ای می تواند نتایج مثبتی بر دانش، مهارت ها و نگرش دانش آموزان در تحلیل و درک انتقادی رسانه ها و اطلاعات نادرست داشته باشد. شایستگی های سواد رسانه ای برای مشارکت فعال در جامعه دموکراتیک لازم است. آنها شهروندان را قادر به دسترسی، درک و برخورد با رسانه ها می کنند و آنها را تشویق می کنند تا به عنوان عامل سیاسی تبدیل شوند. آموزش سواد رسانه ای در مدارس می تواند به مقابله با چالش های مربوط به انتشار اطلاعات نادرست کمک کند. روند بی سوادی رسانهای نگرانکننده است . واقعیت این است که سواد رسانه ای یک جهان بینی است. این جهان بینی برای شهروندی دموکراتیک و دیجیتال ضروری بوده و رهایی بخش است. در واقع سواد رسانه ای در رویکرد آموزشی هم دارای ابعاد مثبت و ظرفیت بخش همانند خارج شدن اموزش از سلطه دولت ها، جهانی شدن اموزش های یکسان، اموزش های انتقادی و هم چالش های آموزشی همچون زوال جایگاه اموزش های سیستمی، آشفتگی های اموزشی و افزایش تنش های اجتماعی اشاره کرد.
One of the most important issues in the era of globalization is the education of all citizens, especially the new generations, because all aspects of the life of the new generation are intertwined with new media. The main question and goal of this research is the interaction of media with education, especially from the point of view of thinkers and theorists. Using the explanatory method, it can be said that the media have changed the educational coordinates. Media literacy training can have positive results on students' knowledge, skills and attitudes in critical analysis and understanding of media and misinformation. Media literacy competencies are necessary for active participation in a democratic society. They enable citizens to access, understand and interact with the media and encourage them to become political agents. Teaching media literacy in schools can help tackle the challenges of disinformation. The trend of media illiteracy is alarming. The reality is that media literacy is a worldview. This worldview is necessary and liberating for democratic and digital citizenship. In fact, media literacy in the educational approach has both positive dimensions and capacity, such as leaving education out of the control of governments, the globalization of uniform education, critical education, and educational challenges such as the deterioration of the status of systemic education, educational disturbances, and increasing Social tensions pointed out.
-آلبرتس، دیوید (1385) گزیده ای از عصر اطلاعات، الزامات امنیت ملی در عصر اطلاعات، ترجمه: علی علی آبادی/ رضا نخجوانی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی
-آرگینز، جان، (1386) سیاست پست مدرنیته، ترجمه: منصور انصاری، تهران: گام نو
- اسمارت، بری، (1383) شرایط مدرن مناقشه های پست مدرن، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: اختران،
-بل، دانیل (1383)، سرعت تحول، ترجمه: احمد علیقلیان، تهران: ققنوس
- بودریار، ژان، (1381) در سایه ی اکثریت های خاموش، ترجمه: پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز
-تافلر، آلوین (1370) جابجایی در قدرت، دانایی و خشونت در آستانه قرن21، ترجمه خوارزمی، تهران: خوارزمی.
--تامپسون، جان، (1380)، رسانه ها و مدرنیته، نظریه اجتماعی رسانه ها، ترجمه اوحدی، تهران: سروش.
- داسنی،مارسل (1388) نشانه شناسی رسانه ها، ترجمه: گدرز میزانی، تهران: آیینه نما
--داورپناه، محمدرضا (1384)، اطلاعات و جامعه، تهران، دبیزش
-طیب، علیرضا(1379)، تکنولوژی اطلاعات، تهران: سفیر
-علوی، پرویز، (1375)، ارتباطات سیاسی، تهران، موسسه نشر علوم نوین
-کاستلز، مانوئل (1380) عصر اطلاعات اقتصاد جامعه در فرهنگ، ترجمه: علیقلیان، و خاکباز، تهران: اختران
-فیدر،جان(1380) جامعه اطلاعاتی، ترجمه علی نوباوه، و عباس گلیوری، تهران، نشر کتابدار
- مک کوییل، د (1994) ارتباطات و فرهنگ، ارجمه: محمد سعید مهدوی کنیف تهران: همشهری
- مولانا، حمدی، (1384) اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: آزاد؛ حسن زاده، مریم افوتی، تهران: کتابدار
-نای، جوزف، اس (1387) قدرت در عصر اطلاعات از واقع گرایی تا جهانی شدن، ترجمه: سعید میرترابی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی
---نویدی، فاطمه، حسن زاده، محمد (1388) عصر اطلاعات و دولت دسترس پذیر، تهران: نشر کتابدار
---وبستر، فرانک، (1382) نظریه های جامع اطلاعاتی، ترجمه: داوودی؛ تهران: مرکز چاپ و - وزارت خارجه
---ویلکن، پیتر (1381) اقتصاد سیاسی ارتباطات جهانی و امنیت انسانی، ترجمه: بحرانی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی
- هارپر، کریستوفر(1387) رسانه های نوین، ترجمه: علی اصغر کیا، تهران: شرکت تعاونی سازمان معین ادارات
-یورگنسون، رایک فرانک (1386) حقوق بشر در جامعه جهانی اطلاعات، ترجمه: بهرام مستقیمی، قم: آیین
- Bell Danil, (1923) The coming of post- industrial society Aventure in Social forecasting, New yourk, Basic Book,
- Benhabib, S (1992). Situating the self. Gender, community and postmodernism in contemporary ethics, Routledge, champan and hall lnc, London, uk.
- Daken (1983) The Electronic cottage, New yourk: William Morrow.
- Lisensky, R. P:finesten, A: sweet, S. 1985, The new filberal learning: Technology and the liberal Arts. Washington DC, USA.
-Toffler, E. (1980). The wave, New yourk: Bantam books.