شناسايی و تبيين شاخص های شايسته سالاری مديران در بيمارستان های دولتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان.
محورهای موضوعی : -مدیریت خدمات بهداشتی و درمانیزینب قائد چوکامی 1 , مهدی محمدی 2 , فرشید اصلانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی ، واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: بيمارستان , شايسته سالاری, شاخص های شایستگی , شايسته سالاری مديران, خدمات سلامت.,
چکیده مقاله :
چکیده
مقدمه: هدف اين پژوهش، شناسايی و تبيين شاخص های شايسته سالاری مديران در بيمارستان ها می باشد. شايسته سالاری مديران نقش موثری در ارائه موثر خدمات سلامت بيمارستان ها و مراکز درمانی دارد. اين پژوهش به دنبال ارائه الگوی شايسته سالاری مديران بيمارستان در بيمارستان های دولتی دانشگاه علوم پزشکی گيلان می باشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر ابتدا در چارچوب رويکرد کيفی و با استفاده از روش تحليل مضمون و شبکه مضمون آترايد استرلينگ (2001) انجام شد. برای گرداوری داده ها در بخش کيفی از مصاحبه نيمه ساختاريافته استفاده شد. مشارکت کنندگان در مصاحبه از افراد خبره و مديران ستادی ، بيمارستانها و اعضای هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گيلان می باشند. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار مکس کيودا 2020تجزيه وتحليل قرار گرفت. این پژوهش در سال 1403 در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.
یافته ها: بررسی مطالعات و مصاحبه های الگوی شايسته سالاری مديران بيمارستان ها در قالب 7 مضمون اصلی و 37 مضمون فرعی ارائه گرديد. همچنین، مضامین فرعی شامل: تأثیر قدرت اجرایی، زمینه های اطلاعاتی و آگاهی مدیران، شایستگی های فردی و اجتماعی، معیارها، موانع، پیامدهای انتخاب مدیر شایسته و شاخص های ضروری بود.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد بیشترین مقوله مربوط به شاخص های ضروری و معیارهای انتخاب مدیر شایسته که در برگیرنده مضمون توانمندی و توانایی شخصیتی، سوابق مدیریتی مرتبط بیان گردید.
Abstract
Introduction: This research aims to identify and explain the competency indicators of managers in hospitals. The meritocracy of managers has an effective role in the effective provision of health services in hospitals and medical centers. This research seeks to present the competency model of hospital managers in public hospitals of Guilan University of Medical Sciences.
Methods: The current research was first carried out in the framework of a qualitative approach and using the method of theme analysis and theme network of Attride-Stirling’s approach (2001). A semi-structured interview was used to collect data in the qualitative section. The participants in the interview are experts and managers of headquarters, hospitals, and faculty members of Guilan University of Medical Sciences. the collected information was analyzed using MAXQDA 2020 software. This research was conducted at Guilan University of Medical Sciences in 2024.
Results: The competency model of hospital managers was presented in 7 main themes and 37 sub-themes. Also, subthemes include; The impact of executive power, information fields and awareness of managers, individual and social competencies, criteria, obstacles, consequences of choosing a competent manager, and essential indicators.
Conclusion: The results of this research showed most categories related to the necessary indicators and criteria for selecting a competent manager, which included the theme of empowerment and personality, and related management records, were expressed.
Reference 1. Navajas-Romero V, Ariza-Montes A, Hernández-Perlines F. Analyzing the job demands-control-support model in work-life balance: A study among nurses in the European context. International journal of environmental research and public health. 2020;17(8):2847.
2. Liang Z, Howard PF, Koh LC, Leggat S. Competency requirements for middle and senior managers in community health services. Australian Journal of Primary Health. 2013;19(3):256-63.
3. Birknerová Z, Uher I. Assessment of management competencies according to coherence with managers’ personalities. Sustainability. 2021;14(1):170.
4. Mirčetić V, Ivanović T, Knežević S, Arsić VB, Obradović T, Karabašević D, et al. The innovative human resource management framework: impact of green competencies on organisational performance. Sustainability. 2022;14(5):2713.
5. Cascón-Pereira R, Valverde M. HRM devolution to middle managers: Dimension identification. BRQ Business Research Quarterly. 2014;17(3):149-60.
6. movahedizadeh, Mohebbi, Serajhoddeen, Gelerd, & Parvaneh. (2022). Developing a Model for Managers’ Meritocracy in Mashhad Municipality by Adopting a qualitative approach (Thematic Analysis). Change management research paper, 13(2), 185-205. [in Persian].
7. movahedizadeh, Mohebbi, Serajhoddeen, Gelerd, Parvaneh. Developing a Model for Managers’ Meritocracy in Mashhad Municipality by Adopting a qualitative approach (Thematic Analysis). Change management research paper. 2022;13(2):185-205.
8. Van Minh N, Badir YF, Quang NN, Afsar B. The impact of leaders’ technical competence on employees’ innovation and learning. Journal of Engineering and Technology Management. 2017;44:44-57.
9. Merner B, Schonfeld L, Virgona A, Lowe D, Walsh L, Wardrope C, et al. Consumers’ and health providers’ views and perceptions of partnering to improve health services design, delivery and evaluation: a co‐produced qualitative evidence synthesis. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2023(3).
10. Organization WH. https://www. who. int/health-topics/cervical-cancer# tab= tab_1. Search in. 2021.
11. Moradi F, Toghroli R, Abbas J, Ziapour A, Lebni JY, Aghili A, et al. Hospital managers’ skills required and onward challenges: A qualitative study. Journal of education and health promotion. 2020;9.
12. Janati A, Hasanpoor E, Hajebrahimi S, Sadeghi-Bazargani H. Evidence-based management–healthcare manager viewpoints. International journal of health care quality assurance. 2018;31(5):436-48.
13. Guan Y, Yang W, Zhou X, Tian Z, Eves A. Predicting Chinese human resource managers' strategic competence: Roles of identity, career variety, organizational support and career adaptability. Journal of Vocational Behavior. 2016;92:116-24.
14. Ranjbar Jamalabadi Hamid Reza , Moeinaddin Mahmood , Heirani Frogh. 1402. Identifying dimensions and components affecting the financial knowledge and skills required by hospital manager….Tolooebehdasht Journal. 2023;22(1)104-15, [in Persian].
15- Moradi Dommene G. Investigating the effective factors on meritocracy optimization in the appointment of AJA staff managers. (2019): 19-38 14.46, [in Persian]
. 16. Rantz A. Competencies: Report of the competencies workgroup, workforce and succession planning workgroup. New York State Governors Office of Employee Relations and the Department of Civil Service. 2016.
17. Hsu J, Majdzadeh R, Harichi I, Soucat A. Health system transformation in the Islamic Republic of Iran: an assessment of key health financing and governance issues. 2020.
18. Gilson L, Schneider H, Orgill M. Practice and power: a review and interpretive synthesis focused on the exercise of discretionary power in policy implementation by front-line providers and managers. Health policy and planning. 2014;29(suppl_3):iii51-iii69.
19. Organization WH. World report on ageing and health: World Health Organization; 2015.
20. Liang Z, Howard PF, Leggat S, Bartram T. Development and validation of health service management competencies. Journal of health organization and management. 2018;32(2):157-75.
21. Talluri SB, Uppal N, Akkermans J, Newman A. Towards a self-regulation model of career competencies: A systematic review and future research agenda. Journal of Vocational Behavior. 2024:103969.
22. movahedizadeh, Mohebbi, Serajhoddeen, Gelerd, & Parvaneh. (2022). Developing a Model for Managers’ Meritocracy in Mashhad Municipality by Adopting a qualitative approach (Thematic Analysis). Change management research paper, 13(2), 185-205. [in Persian].
23. Bagheri M, Shayan S, Jowkar F. Designing a conceptual model for dynamic empowerment of medical science education managers. Journal of Education and Health Promotion. 2023;12(1):22
. 24. amjadi s, shirkosh ss, jamshidi m. Identifying the influencing variables on the decision of emergency evacuation of hospitals in critical conditions by thematic analysis method and using MAXQDA software. Journal of healthcare management. 1402;1(15):-.