عوامل موثر بر صادرات پسته ایران
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
علیرضا کرباسی
1
(دانشیار گروه مهندسی اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد)
امیرحسین توحیدی
2
(دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی- بازاریابی محصولات کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد)
کلید واژه: پسته ایران, دادههای تابلویی, تقاضای صادرات, سیستم معادلات همزمان,
چکیده مقاله :
ایران طی سالیان متمادی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده پسته در سطح جهانی بوده است. همچنین پسته بهعنوان یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی در نظر گرفته میشود و نقش مهمی در کاهش وابستگی بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی دارد. با توجه به اهمیت پسته در اقتصاد کشاورزی ایران، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر صادرات پسته به بازارهای جهانی امری ضروری است. هدف اصلی مقاله حاضر برآورد تابع تقاضای صادرات پسته ایران است. در این مطالعه با کنترل درونزایی متغیرهای توضیحی، از روش حداقل مربعات دو مرحلهای جزء خطا (EC2SLS) برای برآورد تابع تقاضای صادرات در منتخبی از بازارهای صادراتی استفاده شده است. نتایج مطالعه طی دورهی 2011-2002 نشان داد که تمام ضرایب تخمینی در سطح معنیداری 5% مخالف با صفر هستند و از لحاظ نظری دارای علامتهای مورد انتظار میباشند. بر اساس نتایج، قدر مطلق کشش بلندمدت تقاضای صادرات پسته ایران نسبت به تغییرات در قیمت نسبی و نرخ واقعی ارز به طور قابل ملاحظهای از مقدار متناظر آنها در کوتاهمدت بزرگتر میباشند. همچنین نتایج مبین آن است که تقاضای صادرات پسته ایران نسبت به تغییرات در درآمد واقعی در کوتاهمدت و بلندمدت بیکشش است. بنابراین، با توجه به شرایط تقاضا در بازارهای مقصد، تدوین و اجرای سیاستهای حمایتی به منظور کاهش هزینه نهایی تولیدکنندگان پسته ایران امری ضروری است.
For many years, Iran has traditionally been the largest pistachio producer and exporter in the world. In addition, pistachio is considered as one of the important sources of foreign exchange earnings and it has important role in reducing dependence of the public budget on oil revenues. Given the importance of pistachio in the Iran's agricultural economy, it is essential to identify the factors that aaffects pistachio exports. The main purpose of present paper is to estimate the export demand function for Iranian pistachio. Using a panel of seven destination markets (including Australia, France, Germany, Japan, Malaysia, Mexico and Switzerland) over the period 1992–2012 and controlling for the endogeneity of the explanatory variables, error component two stage least squares method is used to estimate export demand function. According to the results, all estimated coefficients are significantly different from zero at the five percent level and have the theoretically expected signs. The results show that long-run elasticity of demand for Iran's pistachio exports with respect to relative prices and real exchange rate changes are considerably greater (in absolute terms) than their corresponding short-run elasticity. The results also suggest that the demand for Iran's pistachio exports is inelastic with respect to real foreign income in both short- and long-run. Thus, with respect to demand conditions in destination markets, it is necessary to reduce marginal cost of Iranian pistachio producers by elaboration and implementation supportive policies.
_||_