بررسی مزیتنسبی تولید ، صادرات و شناسایی بازارهای هدف زیره سبز
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیحامد نجفی علمدارلو 1 , یوسف حسنی 2
1 - دانشجوی دکتری رشته اقتصاد منابعطبیعی ، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشجوی دکتری رشته اقتصاد منابعطبیعی ، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: صادرات, ساختار بازار, زیره یسبز, مزیتنسبی, بازارهایهدف, شاخص نقشهبرداری تجاری, شاخص ادغام جهانی, DRC,
چکیده مقاله :
عدم تشخیص پتانسیلها و توان بالقوه ی یک کشور در صادرات و عدم درک بهترین بازارهای هدف محصولات ، همواره فرصتهای زیادی را از صادرکنندگان گرفتهاست . در این پژوهش در طی سالهای 2001 تا 2005، ابتدا با استفاده از دو شاخص مزیتنسبی آشکارشده (RCA) و شاخص مزیتنسبی آشکارشده ی متقارن(RSCA) به بررسی مزیت صادراتی زیره ی سبز پرداختهشده است . در ادامه با استفاده از شاخص DRC ، مزیتنسبی تولید محاسبه شدهاست . سپس با استفاده از شاخص نبود مزیتنسبی و چند شاخص دیگر بازارهای هدف این محصول اولویتبندی شدهاند . در ادامه با استفاده از شاخصهای نسبتهایتمرکز و هرفیندال به بررسی ساختار بازار زیره ی سبز پرداخته شدهاست و در پایان هم با استفاده از شاخص نقشهبرداری تجاری و شاخص ادغام جهانی وضعیت بازار بررسی شده است . نتایج نشانداد که ایران در این محصول دارای مزیتنسبی صادراتی بالایی است . همچنین بهترین بازارهای هدف ، کشورهای سریلانکا ، نیوزلند ، آمریکا و مکزیک میباشند . ساختار بازار واردات از نوع رقابتی است و سهم هر بنگاه هم ناچیز است ، اما بازار صادرات از نوع انحصاری است، به گونه ای که پنج کشور نخست صادرکننده ، نزدیک به 90% از صادرات را در اختیار دارند . در ضمن واردات این محصول در دنیا روند نزولی دارد ، اما صادرات ایران رو به افزایش است . همچنین برخی از کشورهای واردکننده (سنگاپور، بلژیک، هلند و ...) اقدام به صادرات دوباره ی محصول مینمایند و از این راه ارزش افزودهای را برای خود ایجاد مینمایند
In this paper by using the Revealed comparative advantage and Revealed Symmetric Comparative Advantage approaches, export advantage of Cumin Seed was determined. Product comparative advantage was determined by using DRC index. Finally, cumin trade mapping and Integration of International Trade indices were determined. Results showed that Iran had export comparative advantage and DRC index was 0.79. The best target markets were Sri Lanka, New Zealand, USA and Mexico respectively. Meanwhile, import trend in international market was decreasing while export of the product from Iran was increasing.