رابطه انتقالی نرخ ارز در بازارهای صادراتی پسته ایران: رویکرد داده های تابلویی
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیمحمدرضا زارع مهرجردی 1 , امیرحسین توحیدی 2
1 - دانشیار گروه مهندسی اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
2 - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی-بازاریابی محصولات کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: رابطه انتقالی نرخ ارز, قیمت های صادراتی, پسته ایران, بازارهای مقصد,
چکیده مقاله :
رابطهی انتقالی نرخ ارز بهدلیل اثرات آن بر تراز تجاری و قیمتهای صادراتی، موضوعی است که همواره مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف اصلی این مقاله بررسی رابطهی میان نرخ ارز و قیمت صادراتی پسته ایران بهصورت تجربی میباشد. در این مقاله با استفاده از دادههای تابلویی مربوط به 23 بازار مقصد در طول دورهی 89-1371، از مدل رگرسیونی اثرات ثابت جهت آزمون این رابطه استفاده شد. نتایج برآورد مدل با ضریب نرخ ارز مشترک برای کل بازارهای مقصد نشان داد که صادرکنندگان ایرانی بخشی از تغییرات نرخ ارز را جذب میکنند و بنابراین رابطهی انتقالی نرخ ارز ناقص میباشد. نتیجهی مهم دیگر این مقاله، این است که شرایط رقابتی در هیچ یک از بازارهای مقصد برقرار نمیباشد. با توجه به الگوی تقاضا در بازارهای مقصد و درجه بالای رابطهی انتقالی نرخ ارز برای پسته، نتیجه گرفته میشود که صادرکنندگان ایرانی برای افزایش سهم بازار باید روی رقابت غیر- قیمتی تمرکز داشته باشند.
طبقه بندی JEL:O24 ,F41, F31, F14
Exchange rate pass-through is a subject that has been discussed and analyzed due to its impacts on trade balance and export prices. The main purpose of this paper is to investigate empirically the relationship between exchange rate and Iran's pistachio export prices. Using a panel of data from twenty-three destination markets over the period 1992–2010, fixed effects regression model is used to test this relationship. The results of model estimation with a common exchange rate coefficient for all destination markets indicate that Iranian exporters absorb a portion of change in the exchange rate and so pass-through to export prices is incomplete. Another result from this study is that competitive condition is not prevailed in destination markets. According to the pattern of demand in destination markets and high degree of exchange rate pass-through for pistachio, it is concluded that Iranian exporters should focus on non-price competition for increasing market share.
JEL: F14, F31, F41, O24