مدل ساختاری رفتارهای پرخطر بر اساس سبک های پردازش هویت با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در نوجوانان متوسطه دوم
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافی
پارسا بهمنی
1
,
بهنام مکوندی
2
,
رضا جوهری فرد
3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی ، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز، ایران
کلید واژه: رفتارهای پرخطر, فرسودگی تحصیلی, سبکهای پردازش هویت,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی مدل ساختاری رفتارهای پرخطر براساس سبکهای پردازش هویت با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه دوم بود.
روش: در این پژوهش از طرح همبستگی و رگرسیون چندمتغیره برای تبیین رابطه میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر و پسران متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. آزمودنیها شامل 221 دانشآموز و ابزارهای تحقیق شامل مقیاس رفتارهای پرخطر نوجوانان ایرانی (IARS)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (MBI) و پرسشنامه سبکهای پردازش هویت (ISI 6G) بوده است. برای تحلیل آماری از روش تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادند که این مدل به شکل معناداری میتواند رفتار پرخطر در نوجوانان متوسطه دوم را بر اساس سبکهای پردازش هویت هنجاری و اجتنابی پیشبینی کند. همچنین سبکهای پردازش هویت هنجاری و اطلاعاتی به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری فرسودگی تحصیلی رفتارهای پرخطر را در این دانشآموزان پیشبینی میکنند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت پیشگیری از رفتارهای با پیامدهای طولانی و آسیبرسان نتایج این تحقیق میتواند در اختیار سیاستگذاران آموزشی کشور، آموزش و پرورش، مدارس و خانوادهها قرار بگیرد.
This study’s aim was to investigate and design a causal model to explain high risk behaviours in high school students based on identity processing styles with mediation of school burnout. In this study, 221 of Shiraz high school students were selected by random sampling method. The method of this study was correlation and multiple regression. 3 questionnaires were used to collect data include Identity styles inventory (ISI 6G), Maslach burnout inventory (MBI) and Iranian Adolescents Risk-taking scale (IARS). The data were analyzed using AMOS and software. Findings showed that normative and avoidant identity styles and also school burnout can directly predict high risk behaviors in high school students. Informational identity style was not significant with high risk behaviours. Informational and normative identity styles also indirectly and by mediation of school burnout also significantly predict high risk behaviours in high school students but this indirect way was not significant for avoidant style. The results can be used in all sources of educational plans, schools, etc.
Mead M. Coming of age in Samoa a study of adolescence and sex in primitive societies: Penguin Books Limited (1943); 2017.
- 2. Rice PP. Human development, Psychology of Birth to Death. Trans by Foroughan, M Tehran: Arjmand press. 2008.
- Masten AS, Best KM, Garmezy N. Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and psychopathology. 1990;2(4):425-44.
- 4. Berk L. Development through the lifespan: Pearson Education India; 2009.
- Rogers LO. Who am I, who are we? Erikson and a transactional approach to identity research. Identity. 2018;18(4):284-94.
- Berzonsky MD, Kinney A. Identity processing style and depression: The mediational role of experiential avoidance and self-regulation. Identity. 2019;19(2):83-97.
- Berzonsky MD, Cieciuch J, Duriez B, Soenens B. The how and what of identity formation: Associations between identity styles and value orientations. Personality and Individual Differences. 2011;50(2):295-9.
- Berzonsky MD, Cieciuch J. Mediational role of identity commitment in relationships between identity processing style and psychological well-being. Journal of Happiness Studies. 2016;17(1):145-62.
- Salmela-Aro K, Kiuru N, Leskinen E, Nurmi J-E. School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European journal of psychological assessment. 2009;25(1):48-57.
- Maslach C, Schaufeli WB, Leiter MP. Job burnout. Annual review of psychology. 2001;52(1):397-422.
- Fiorilli C, Farina E, Buonomo I, Costa S, Romano L, Larcan R, et al. Trait Emotional Intelligence and School Burnout: The Mediating Role of Resilience and Academic Anxiety in High School. International journal of environmental research and public health. 2020;17(9):3058.
- Salmela‐Aro K, Upadyaya K. School burnout and engagement in the context of demands–resources model. British journal of educational psychology. 2014;84(1):137-51.
- Zadeh Mohammadi A, Ahmadabadi Z, Heidari M. Construction and assessment of psychometric features of Iranian adolescents risk-taking scale. Iranian Journal of psychiatry and clinical psychology. 2011;17(3):218-25.
- Tajik, S., Moharami, J., Daneshparvar, H. On the relationship between personality characteristics and cognitive emotion regulation with academic burnout among female high school students. Journal of School Psychology, 2018; 7(3): 68-87.