طراحی و ساخت آزمون پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی پایه ی اول دبیرستان براساس مدل لجستیک پرسش – پاسخ
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیعبدالمجید اورنگی 1 , کمال درانی 2
1 - دکترای مدیریت آموزشی/عضو هئیت علمی گروه پژوهشی فناوری آموزشی راهبر
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه تهران
کلید واژه: روایی, پایایی, ضریب دشواری, تمیز, مدل سه پارامتری نظریه ی پرسش پاسخ,
چکیده مقاله :
هدف از این ساخت، مقیاس پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی پایه ی اول دبیرستان با استفاده از نظریه ی پرسش پاسخ بود. نمونه ی مورد مطالعه در این پژوهش 321 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه ی اول دبیرستان شهر تهران بودند که از روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. در تهیه ی این آزمون، ابتدا دو فرم همتای آزمون از نوع چند گزینهای با استفاده از جدول مشخصات که یک بعد آن را هدف های آموزشی (رفتاری) و بعد دیگر را محتوای درسی پوشش میداد، ساخته شد. سپس هر دو فرم در دو مرحله ی تجربی (برای تعیین ضریب دشواری پرسش، تعیین ضریب تمیز پرسش، همبستگی پرسش با نمره ی کل آزمون، همبستگی میان پرسش های آزمون، تحلیل گزینههای انحرافی) و نهایی در مورد گروه نمونه با فاصله ی زمانی یک هفته از یکدیگر اجرا شدند. نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی از این بود که: آزمون های ساخته شده ی فرم الف و ب از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردارند و با مدل سه پارامتری نظریه ی پرسش - پاسخ برازندگی دارند.
The purpose of the study was to develop a social study achievement test for high school Students (first grade) based on item-response theory. Method: The sample consisted of 321 high school students in Tehran. Multi-stage cluster sampling was used for selecting the participants. The first step in conducting this exam was to prepare two parallel forms of multiple choice style which on one hand concenatrated on the educational objectives and on the other hand on the content of the lessons. These forms were administered in three preliminary stages, first: the questions were analyzed for any ambiguity in their composition, the comprehension of expressions was tested and the like, in the second stage which was the practical stage, consisted of determining the difficulty level of the questions, the students ability to recognize questions and also the level of interdependence of questions with the overall score etc …. Both of these forms were administrated to the sample group in a ten day interval. Results: The results show that: the constructed forms were of high reliability, they were at the same time acknowledgeable through the analysis based on the classical Method and they were also in accordance with the three–factors of the Item Response Theory. Taking into account the Item characteristic curve, both of the forms produced the knowledge for the students with average ability. In this analysis a kind of rank – percentile norm for both sex was formulated. Conclusion: In general, based on IRT a social study achievement test with acceptable psychometric properties was developed.