ارائه مدل علّی برای انگیزش پیشرفت بر اساس ابعاد الگوی یادگیری با واسطه خودکارآمدی
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافی
لیلا رضائی
1
(دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی تربیتی، تهران، ایران)
حسن احدی
2
(استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روانشناسی، تهران، ایران)
حسن اسدزاده
3
(دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه روانشناسی تربیتی، تهران ، ایران)
کلید واژه: خودکارآمدی, ابعاد الگوی یادگیری, انگیزش پیشرفت,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت، ابعاد الگوی یادگیری و خودکارآمدی در قالب یک مدل علّی است. جامعهی آماری این تحقیق، دانش آموزان دوره متوسطه (مدارس دولتی روزانه) شهر تهران در سال تحصیلی 92-93 بود، که از میان آنها نمونه ای شامل 734 دانشآموز (374 دختر، 360 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب، مقیاس خودکارآمدی شرر و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس بود. مدل فرضی با استفاده از ماتریس همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. بنابراین، بر اساس مبانی نظری و تجربی روابط علی بین سازههای ابعاد الگوی یادگیری (متغیر مستقل بیرونی)، خودکارآمدی (متغیر مستقل درونی) و انگیزش پیشرفت (متغیر ملاک) از طریق تدوین مدل مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس آزمون مدل نهایی معلوم شد همه شاخصهای برازندگی در دامنه مورد قبول قرار دارند و مدل مفروض به طور کاملی با دادههای نمونه برازش دارد. و در مجموع، حدود 35 درصد از واریانس ان انگیزش پیشرفت و 90 درصد از واریانس خودکارآمدی توسط متغیرهای موجود در مدل تبیین شدند.
The goal of the present study, in the framework of a causal model, was to examine the relationship between Self-efficacy, achievement motivation and learning model dimensions. The statistical population was consisted of high school students (public school) in Tehran academic year 2013-2014. Among them 734(374 females, 360 males) were selected by using random cluster sampling method. The research instruments included Kolb learning Styles Inventory, Sherer Self-efficacy scale, Hermans Achievement Motivation Test. The reliability and validity coefficients of Instruments were approved, The hypothetical model tested by using correlation matrix and structural equation modeling. Therefore, causal relationship among learning model dimensions construct, self-efficacy and achievement motivation through designing of model was tested based on theatrical and empirical foundation. Test of final model showed that all of fitness index were in acceptable range. And default model fits sample data completely. Approximately 35 percent of variance achievement motivation and 90 percent of self-efficacy were explained by existing variables.