اثربخشیپذیرشوتعهددرمانی برکاهش توجه متمرکز برخود و بهبود باورهای خودکارآمدی اجتماعی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیزینب مهردوست 1 , حمید طاهرنشاط دوست 2 , احمد عابدی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
3 - عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: پذیرش و تعهد درمانی, باورهای خودکارآمدی اجتماعی, توجه متمرکز برخود,
چکیده مقاله :
هدف اساسی در این پژوهش عبارت از تبین اثربخشی روش پذیرش و تعهد درمانی برکاهش توجه متمرکز برخود و بهبود باورهای خودکارآمدی اجتماعی دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. نمونه این پژوهش شامل30 دانشجوی دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر کدام از گروهها به تفکیک شامل 15 نفر بود. روش پذیرش و تعهد درمانی درگروه آزمایشی طی یک ماه و به صورت هفتهای دو بار اجرا شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه کانون توجه و مقیاس خودکارآمدی برای موقعیتهای اجتماعی بود.نتایج نشان داد که توجه متمرکز برخود درگروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل بهگونه معناداری کاهش یافت. و همچنین نتایج بیانگر بهبود باورهای خودکارآمدی اجتماعی درگروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود. یافتههای حاصل از پژوهش بیانگر اثربخشی روش پذیرش و تعهد درمانی درکاهش توجه متمرکز برخود و بهبود باورهای خودکارآمدی اجتماعی در دانشجویان با اختلال اضطراب اجتماعی بود و دادهها در این خصوص همسو با نتایج پژوهشهای قبلی بود.
The main goal of this research was to exam the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on the decrease of self-focused attention and improving self-efficacy in students with social anxiety disorder. 30 students with social anxiety disorder who were selected and replaced in control and experiential groups (including 15 students) using random sampling method. Acceptance and commitment therapy was administered in experiential group for one month. The participants completed the following questionnaires: Focus of Attention Questionnaire (FAQ) and Self-efficacy for Social Situation Scale (SESS) .Data were analyzed using covariance analysis. There were significant decrease in self-focused attention (P<0.001) and significant improving in self-efficacy in students who were in experiential group. The results of this research had shown that acceptance and commitment therapy was effective in the decrease of self-focused attention and improving self-efficacy in students with social anxiety disorder.