ارائه مدل توضیحی باورهای معرفت شناختی و باورهای تدریس دبیران ریاضی منتخب کشور
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختی
1 -
2 -
کلید واژه: مدل توضیحی, باورهای معرفت شناختی, باورهای تدریس, شایستگی های تدریس,
چکیده مقاله :
هدف کلی از پژوهش حاضر، ارائهی مدل توضیحی باورهای معرفتشناختی و باورهای تدریس دبیران متوسطهی ریاضی منتخب کشور بود. جامعهی تحقیق شامل تمامی دبیران متوسطهی ریاضی منتخب کشور سال 92- 1391 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در همایش تجلیل از دبیران متوسطه ریاضی منتخب کشور که در فروردین ماه سال جاری برگزار گردید،150 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی باورهای معرفتشناختی و پرسشنامهی باورهای تدریس بود که پس از محاسبهی روایی و پایایی، توزیع و جمع آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که 1) از نظر دبیران مرد، بالاترین میانگین باورهای معرفتشناختی مربوط به منبع دانش و از نظر دبیران زن، مربوط به توانایی یادگیری میباشد. 2) از نظر دبیران کمسابقه، بالاترین میانگین باورهای معرفتشناختی مربوط به توانایی یادگیری و از نظر دبیران با سابقهی متوسط و دبیران با سابقه نیز بالاترین میانگین باورهای معرفتشناختی مربوط به منبع دانش میباشد. 3) از نظر دبیران مرد، بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران زن نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی میباشد. 4) از نظر دبیران کمسابقه، بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران با سابقه متوسط نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران با سابقه نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی میباشد. 5) بین باورهای معرفتشناختی دبیران ریاضی منتخب کشور و باورهای تدریس آنان، رابطهی معنیداری وجود دارد. 6) باورهای معرفتشناختی دبیران پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار باورهای تدریس آنان میباشد. نتایج تحلیل مدل مطالعه نشان داد دبیرانی که معتقد به توانایی یادگیری تدریجی دانشآموزان بوده و منبع یادگیری چندگانه را بهجای یک منبع ترجیح میدهند، به وجود شایستگیهای چهارگانه در تدریس باورهای قویتری دارند.
The main purpose of the present research was to suggest a explanatory model of epistemological beliefs and teaching beliefs of selected mathematics teachers of country. The population of this research included all selected mathematics teachers of country in 1391-92 that 150 persons were chosen by available sampling at glorification congress for selected mathematics teachers of country. The instruments were epistemological beliefs questionnaire (Schraw & Sinatra, 2004) and teaching beliefs questionnaire (Gorsuch, 2002) that were distributed and collected after calculating validity and reliability. The results showed that: 1) The highest mean of epistemological beliefs of mathematics teachers is associated with knowledge source and the lowest mean of their epistemological beliefs is associated with stable ability and the difference between means is meaningful. Epistemological beliefs dimensions of mathematics teachers according to their importance are: knowledge source, speedy learning, simple knowledge, absolute knowledge and stable ability. 2) The highest mean of teaching beliefs mathematics teachers is associated with social teaching competency and the lowest mean of their teaching beliefs is associated with ethical teaching competency, The difference between means anticipator and meaningful.is meaningful. Different types of teaching belief mathematics teachers according to their importance are: social, non verbal, textual and ethical teaching competencies. 3) There is meaningful relationship between epistemological beliefs of selected mathematics teachers of country and their teaching belief 4-Generally, in spite of demographic charactaristies the relationship between epistemological beliefs of selected mathematics teachers of country and their teaching beliefs belief is positive.