شبیهسازی عددی اثر زاویهی برخورد و نسبت بده بر ابعاد ناحیهی جدایی جریان در تقاطع نهرهای روباز
محورهای موضوعی : برگرفته از پایان نامه
1 - استادیار گروه مهندسی آبیاری و زه کشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
کلید واژه: ناحیهی جدایی جریان, زاویهی تقاطع, نسبت بده, شبیه حجم سیال, شبیه فلوئنت,
چکیده مقاله :
برخورد دو جریان با یکدیگر میتواند باعث ایجاد جریان پیچیده ترکیبی شده که با شتاب به سمت پاییندست حرکت میکند. با برخورد دو جریان، ناحیهی جدایی جریان در محل تقاطع در نهر اصلی به وجود میآید. ناحیهی جدایی به دلیل کاهش سرعت طولی جریان و افزایش توان رسوب گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق با بهرهگیری از نرمافزار فلوئنت با شبیه آشفتگی RSM و روشVOF، جریان متقاطع در نهرهای مستطیلی شبیهسازی شده و تأثیر زاویهی اتصال نهر فرعی به نهر اصلی در زوایای30، 45، 60 و 90 درجه بر ابعاد ناحیهی جدایی جریان مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، تأثیر نسبت بدهی جریان بر ابعاد ناحیهی جدایی مطالعه شده است. مقایسهی مقادیر سرعت عددی و آزمایشگاهی نشان میدهد که شبیه بطور متوسط با دقت 4 درصد مقادیر آزمایشگاهی را شبیه سازی کرده است. با کاهش زاویهی تقاطع، ابعاد ناحیهی جدایی جریان کاهش یافته، و با افزایش ناحیه زاویهی تقاطع نیز ابعاد ناحیهی جدایی جریان افزایش مییابد. بیشترین ابعاد ناحیهی جدایی حدود 50 درصد عرض نهر اصلی بوده که در زاویهی تقاطع 90 درجه رخ میدهد، و کمترین ابعاد ناحیهی جدایی نزدیک به صفر بوده و در زاویهی تقاطع 30 درجه رخ میدهد. تغییرات نسبت بدهی تأثیر زیادی بر شکلگیری و ابعاد ناحیهی جدایی دارند و با کاهش نسبت بده، ناحیهی جدایی جریان نیز به تدریج ناپدید میشود. با کاهش همزمان زاویهی برخورد دو جریان و نسبت بده، ابعاد ناحیه جدایی کاهش یافته، و میتوان مشکلات ناشی از برخورد دو جریان را کاهش داد.
The confluence of two streams creates a complex flow which accelerates downstream. In a junction area, the separation zone is developed in the main channel. By decreasing the longitudinal velocity in the separation zone the sedimentation and blocking of section are increased. In this research, the separation zone dimensions for the junction 30০,45০, 60০ and 90০, and discharge ratios are simulated by using the FLUENT software. The Volume of Fluid (VOF) scheme and the RSM turbulence model were used for numerical simulation. The results showed that reducing the junction angle leads to decreasing separation zone dimensions at the junction in the main channel. Results also showed that the model simulated the experimental velocity values by an average of 4 percent accuracy. The maximum width of separation zone is about 50% of the main channel width occurred at an angle of 90° of junction channel, and the minimum dimensions of the flow separation zone near zero and occurred at the junction angle of 30°. Furthermore, increasing junction angle widens the separation zone dimensions. Maximum and minimum separation zone dimensions occurred at 90 and 30 degree of junction, respectively. Further changes in the discharge ratio have a great effect on separation zone dimensions and disappear when the discharge ratio is decreased. Decreasing junction angle and increasing the discharge ratio simultaneously, can reduce the separation zone dimensions and therefore, the problems developed the junction.