مذهب و رفتار مصرف کننده
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعه
بیژن خواجهنوری
1
(استادیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز.)
سید ابراهیم مساوات
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شیراز.)
مریم مؤذنی
3
(دانشجوی کارشناسی ارشد پیام نور مشهد)
کلید واژه: زنان, نگرش, ارزش, مصرف, مذهب,
چکیده مقاله :
چگونگی مصرف کالاها و خدمات موجود در جامعه و مقدار مصرف آنها یکی از دغدغههای جوامع هم از نظر اقتصادی و هم به لحاظ ارزشی بوده و میباشد. در جوامع مبتنی بر ارزش های اسلامی، مصرفهای بی رویه و آنچه اسراف و تبذیر نامیده میشود، از مسایل مهم اقتصادی تلقی میشود. این مقاله بر آن بوده است که با رویکردی جامعهشناختی به بررسی رفتار مصرفی خانوارهای ساکن در شهر شیراز بپردازد. بر این اساس چارچوب نظری مبتنی بر مدل آجزن انتخاب و طراحی گردید. با روش پیمایشی و پرسشنامهای محقق ساخته، دادههای مورد نیاز از نمونه 383 نفری از زنان متأهل ساکن شهر شیراز جمعآوری شد. شیوه نمونهگیری خوشهای بود. جهت آزمون فرضیهها و مدل پژوهش از روش آماری رگرسیون خطی و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد گوناگون مذهبی بودن (مناسکی، تجربی، پیامدی و شناختی) با نگرش به مصرف دارای رابطهی منفی معناداری بودند. از سوی دیگر، نگرش به مصرف با رفتار مصرفی دارای رابطهی معنادار مثبتی بوده است.
The way of consumption of goods and available services in the society and their consumption amount has been, and still is one of the societies concerns in both aspects of economic and values. In societies based on Islamic values, uncontrolled consumptions and what is called splurge and dissipation is considered as a major economic issues. This study aims to explore the consumption behavior of households living in Shiraz with a sociological approach. Theoretical the framework was designed and chosen based on the Ajzen model. Data was collected from a sample of 383 married women living in the city of Shiraz by a researcher-made questionnaire. The sampling method was clustered. Multiple regression technique and Path analysis was used in order to interpret the data. Results showed that different aspects of religiosity (ritual, experiential, sequential and cognitive) had a significant negative correlation with the attitude towards consumption. In another aspect, the attitude towards consumption has a significant positive relation with the consumer behavior.